Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΙΑΣ

Απρ 21, 2022 Θέατρο 0


ΑΙΑΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΑΝΤΡΑ

Αίας: γράφει η Άννα Κβάσνιακ

Ο Αίας αποτελεί μία από τις επτά ολοκληρωμένες τραγωδίες του Σοφοκλή «που έχουν διασωθεί». Με την επικρατέστερη εικασία να τοποθετείται χρονικά μεταξύ του 460-450 π.Χ. Στα έργα του υπάρχει το πολυσήμαντο. Πάνω σε αυτά παρατηρούμε να υφαίνεται ο ιδεολογικός πυρήνας της ηθικής τιμής.

ΑΙΑΣ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο Αίας έχει θυμώσει γιατί θεωρεί ότι άδικα δεν του αποδόθηκαν τα όπλα του Αχιλλέα και μανιασμένος κυρίως με τους Ατρείδες και τον Οδυσσέα αποφασίζει να τους σκοτώσει.

Η Αθηνά όμως του σκοτίζει το μυαλό έτσι ώστε αυτός να επιτεθεί στα κοπάδια του στρατοπέδου, νομίζοντας πως εφορμά εναντίον των εχθρών του. Όταν συνέρχεται και καταλαβαίνει τί έκανε, θεωρεί ότι ντροπιάστηκε και αποφασίζει να δώσει τέρμα στη ζωή του.

Ούτε η σύζυγός του Τέκμησσα, ούτε ο αδερφός του Τεύκρος καταφέρνουν να τον μεταπείσουν. Μετά την αυτοχειρία του ήρωα, ο Μενέλαος και ο Αγαμέμνονας διατάζουν να μείνει άταφο το πτώμα του, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες και απειλές του Τεύκρου. Ο Οδυσσέας όμως δίνει τη λύση παρεμβαίνοντας και συμβουλεύοντας τον Αγαμέμνονα να επιτρέψει την ταφή, όπως είναι το δίκιο.

ΑΙΑΣ: Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ

Η λέξη τιμή προέρχεται από το αρχαίο ρήμα τίω που σημαίνει: εκτιμώ, τιμώ, θεωρώ κάποιον άξιο τιμής. Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται «στην αναγνώριση της ανδρείας του ήρωα η οποία επισφραγίζεται με την κοινωνική αξίωση». Η σημασία της διακλαδίζεται σε δύο ερμηνευτικές κατευθύνσεις: Την υλική που αφορά την κατοχή των υλικών αγαθών -τα όπλα του Αχιλλέα που προσδοκά ο Αίας να του δοθούν. Και την άυλη, το κύρος και την υπόληψη που έχει ο ήρωας στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο.

Σαν έννοια βρίσκει υπόσταση μόνο όταν και οι δύο, υλική και άυλη, συγκλίνουν δίνοντας η μία αξία στην άλλη. Στις μάχες, ο ήρωας απεικονίζεται στα μάτια των υπόλοιπων στρατιωτών ως το πρόσωπο που συγκεντρώνει τις περισσότερες αρετές: Γενναιότητα, αυτοθυσία, τόλμη, αυταπάρνηση κ.ά. Γι’αυτό και αποτελεί υπόδειγμα  παραδειγματισμού.

Αίας

ΑΙΑΣ: Η Α-ΝΟΗΣΙΑ

Σταδιακά, πάνω στην σκηνή γινόμαστε μάρτυρες του αρχαιοελληνικού σχήματος: Ύβρις- Άτη-Νέμεσις-Τίσις του Αίαντα.                     

Ύβρις: η υπέρβαση της «θνητής φύσης» και η ταύτιση με τους Θεούς, θεωρείται η μεγαλύτερη όλων των προσβολών. Δεν επιδέχεται συγχώρηση και προκαλεί την άμεση οργή των Θεών. Παρατηρούμε τη γρήγορη και καθοδική πορεία του ήρωα με δεύτερη στη σειρά την Άτη, «σύγχυση φρενών», δηλαδή την τύφλωση του νου του Αίαντα.

Η απόφαση των Ατρείδων να δώσουν τα όπλα του Αχιλλέα στον Οδυσσέα, δημιουργεί μια «προσβεβλημένη τιμή του Αίαντα η οποία τον οδηγεί στην εκδίκηση». Αποφασίζει να δολοφονήσει τους Ατρείδες. Η Νέμεσις έρχεται με την παρέμβαση της Θεάς Αθηνάς, όπου βγάζει το μένος της απέναντι στον Αίαντα γνωρίζοντας το σχέδιο του. Τον οδηγεί σε μια μεγάλη «α-νοησία», με τη σφαγή των κοπαδιών νομίζοντας ότι αντιμετωπίζει τους Ατρείδες. Στο τελευταίο στάδιο (Τίσις), ακολουθεί η συντριβή του. Όταν εξέρχεται από το πνευματικό σκότος, έρχεται αντιμέτωπος με το μέγεθος της καταστροφής που προκάλεσε.

ΑΙΑΣ: ΗΘΙΚΗ ΜΟΛΥΝΣΗ

Η πράξη αυτή, του έφερε τόσο μεγάλη ντροπή, αμαύρωσε την Τιμή του, όπως και κάθε είδους ανδραγάθημα που συνοδεύει αυτήν. Για τον Αίαντα η τιμή δεν είναι είδος προς διαπραγμάτευσης. Μάλιστα, η απαλλαγή από την «ηθική μόλυνση» που υπέστη, αποκαθίσταται αποκλειστικά, με τον «βαρύ φόρο» του θανάτου. Η επερχόμενη αυτοχειρία του δε φαίνεται να επισκιάζει την εύνοια και την συμπάθεια των θεατών.                                                                      

Το πρώτο μέρος για την αποκατάσταση της τιμής του Αίαντα έχει ήδη γίνει. Για να επέλθει η ολοκλήρωση της όμως, θα πρέπει το νεκρό του σώμα να ταφεί από τον ετεροθαλή αδελφό του Τεύκρο: Ως ελάχιστος «φόρος τιμής». Αισθάνεται τύψεις που δεν κατάφερε να το μεταπείσει για την αμετάκλητη απόφαση του. Ο Μενέλαος και ο Αγαμέμνονας εμμένουν στο γεγονός ότι ο Αίας προσπάθησε να τους σκοτώσει. Διαγράφουν οριστικά την λέξη «Ήρωας» από το πρόσωπο του και για το λόγο αυτό απαγορεύουν την ταφή του.  

Αίας

ΑΙΑΣ: Η ΚΑΘΑΡΣΗ

Η καταλυτική παρουσία και τα συναισθήματα του Οδυσσέα διαπερνούν ένα ιδιόμορφο πρίσμα. Το δέος και η αγωνία που αισθάνεται κοντά στην Θεά Αθηνά, παρακολουθώντας τον Αίαντα μανιασμένο από τις άγριες προθέσεις του. Συνειδητοποιεί τη δύναμη των Θεών, αισθάνεται θλίψη για τον ίδιο και συγχρόνως εκφράζει «υπαρξιακούς προβληματισμούς» για την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης και τα καταστροφικά αποτελέσματα της.                                                                                                     

Τελικώς, η κάθαρση έρχεται από τον «πολυμήχανο» Οδυσσέα ο οποίος αν και εχθρός στα μάτια του νεκρού Αίαντα, δεν διστάζει να τον υπερασπιστεί. Παραθέτει επιχειρήματα στον Αγαμέμνονα να επιτρέψει την ταφή του.

Όλα τα παραπάνω τα απέδωσε πάνω στη σκηνή ο Μιχάλης Σαράντης, ο οποίος μεταμορφώνεται με μεγάλη ευκολία και αμεσότητα όλους τους ρόλους. Προσαρμόζει κάθε φορά την φωνή του και είναι ευδιάκριτο από το θεατρικό κοινό, ποιο ρόλο ενσαρκώνει αναδεικνύοντας το μέγεθος του πολύπλευρου ταλέντου του.

                                                   ΑΙΑΣ: Η ΣΚΗΝΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ                                                               

Ο συναισθηματικός παλμός -άγχος, αγωνία, οργή, φόβος, απόγνωση κ.ά- που εκφράζει ξεχωριστά για κάθε ρόλο είναι έντονα παραστατικός. Ο τρόπος εκφοράς του λόγου, ακούγεται σαν απαγγελία με μια λυρική ευαισθησία και σεβασμό. Παράλληλα, η στάση του σώματος του  βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία σε σχέση με τον ερμηνευτικό του ρόλο, προκαλώντας τον θαυμασμό του θεατρικού κοινού.                                   

Η μουσική που παρεμβάλλεται ανάμεσα στους διαλόγους, έχει σκοπό να δώσει έμφαση στο συναίσθημα δημιουργώντας έναν δραματουργικό κλίμα στη σκηνή. Εξίσου εντυπωσιακή, ενθουσιάζοντας το κοινό, είναι η συμμετοχή της εικαστικής τέχνης από τον Απόστολο Χαντζαρά. Αποτυπώνει πάνω στη σκηνή, κατά την διάρκεια του έργου, σε λευκό χαρτί με μαύρο μελάνι, τους διάφορους ρόλους του έργου: Αθηνά, Αίας, Οδυσσέας, Τέκμησσα, Τεύκρος, Αγαμέμνονας.

Τοποθετούνται σε ξεχωριστά καβαλέτα με καμβάδες οι οποίοι φωτίζονται και προσφέρουν την αίσθηση αρχαιοελληνικών αμφορέων που μεταφέρουν ο καθένας ξεχωριστά, τη συγκινησιακή σφαίρα του κάθε ρόλου.

Αίας

ΑΙΑΣ: ΤΟ ΑΠΟΚΟΣΜΟ

Έντονα παραστατική είναι η είσοδος του Αίαντα με την πολεμική του στολή (ξίφος, περικεφαλαία, θώρακας) στον Άδη. Σου δίνεται η εντύπωση ότι η Τιμή το συνοδεύει μαζί του στο «ταξίδι των ψυχών».      

Η κάθοδος του στο «Βασίλειο του Άδη», βγάζει μια μεγαλοπρέπεια που μόνο αυτοχειρία δε θυμίζει. Ο καπνός που απλώνεται και το φως που διέρχεται μέσα από αυτό προσφέρουν μια εικόνα εντελώς απόκοσμη και ταυτόχρονα συγκινητική.

Πολύ ορθά αναφέρει ο στίχος 479 στο έργο:                                                                           

«Μα πρέπει ή με τιμή να ζή ένας άντρας ή να πεθαίνει με τιμή. Αυτό είναι.»




ΑΙΑΣ

Συγγραφέας: Σοφοκλής

Μετάφραση: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος

Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης

Ερμηνεία: Μιχάλης Σαράντης

Ζωγραφική: Απόστολος Χαντζαράς

Βοηθός σκηνοθέτης: Χρήστος Ρουμελιώτης, Τίτος Λίτινας

Σκηνική επιμέλεια-φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης

Θέατρο: Αριστοτέλειον

Παρουσίαση: 5 Μαρτίου 2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz