Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

Απρ 15, 2022 Θέατρο 0


ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΜΙΑ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΧΑΡΑΜΑΔΑ

Το κιβώτιο: γράφει η Άννα Κβάσνιακ

Στα τέλη του ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΤΟ ΕΡΓΟ

Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά. Μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης, ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο. Ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας.

Σε μια συγκλονιστική προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του, αρχίζει να συντάσσει αναφορές στον ανακριτή. Δεν διστάζει να εξηγεί και να ερμηνεύει το νόημα της παράδοξης αποστολής τους. Αυτές οι αναφορές αποτελούν το μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου. Ο συντάκτης των αναφορών δε γνωρίζει τίποτα για την ταυτότητα του ανακριτή. Ούτε για τους δεσμώτες του, ούτε αν ο ανακριτής διαβάζει τα όσα του γράφει.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Πρόκειται για ένα μονόλογο που εξελίσσεται μέσα σε’ ένα κλίμα εξομολόγησης. Μέσα από τις παραστατικές περιγραφές του ήρωα, γινόμαστε μέτοχοι των κακουχιών, των στερήσεων καθώς και των ιδιαίτερων στρατιωτικών κανονισμών που παραγκωνίζουν κάθε ανθρωπισμό και ευαισθησία προκειμένου να έρθει σε πέρας η αποστολή. Μάλιστα κάθε φορά που εισέρχεται στην εξιστόρηση των γεγονότων και των πράξεων που συνέβησαν, παρατηρούμε μια δυσκολία έκφρασης του ήρωα. Και αυτό όχι τυχαία διότι με κάθε περιγραφή του αναβιώνει ξανά και ξανά τα όσα έζησε.

“Το κιβώτιο: Το μόνο που φαίνεται να σχηματίζεται

πάνω στις αδρές γραμμές του χαρτιού

με αχνά γράμματα είναι ο τίτλος «Προδότης».”

Με την ψυχή του «φορτωμένη» από ιδανικά και αξίες που τον συντροφεύανε ως άσβεστοι φρουροί απέναντι στις δυσμενείς συνθήκες καταλήγει δέσμιος και δακτυλοδεικτούμενος. Για την αποτυχία της αποστολής διότι το κιβώτιο λέχθηκε από τους ανωτέρους του ότι ήταν άνευ περιεχομένου. Καθόλη την διάρκεια του έργου διαφαίνεται η αγωνιώδης πορεία του να αποδείξει την αθωότητα του. Καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια να ενθυμηθεί έως και την παραμικρή λεπτομέρεια. Προκειμένου να λειτουργήσει και να εκτιμηθεί ως τεκμήριο για την αθωότητα του.

Το κιβώτιο

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΨΗΓΜΑΤΑ ΕΙΡΩΝΙΑΣ

Είναι ο μοναδικός επιζών αυτής της αποστολής. Έχει την προσδοκία ότι στο στρατιωτικό μητρώο δίπλα στο όνομα του θα γραφτεί η λέξη «Ήρωας» και να επιβραβευτεί γι’ αυτό. Γεγονός που εν τέλει φαντάζει μακρινό όνειρο. Το μόνο που φαίνεται να σχηματίζεται πάνω στις αδρές γραμμές του χαρτιού με αχνά γράμματα είναι ο τίτλος «Προδότης».

Χρησιμοποιεί ψήγματα ειρωνείας, αστεϊσμούς και ένταση στη φωνή του από το δίκιο του που τον πνίγει. Όσο πλησιάζει το τέλος του έργου, ο ίδιος αναρωτιέται για το τι πραγματικά μπορεί να συνέβη και για ποιο λόγο… Απογοητευμένος πια και γνωρίζοντας ποιο τέλος τον περιμένει  θέτει πολλά ρητορικά επιχειρήματα και η φωνή αυτή να σωπαίνει… 

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Η ΣΚΗΝΙΚΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ

Η λιτότητα που συναντάμε στο σκηνικό σου έδινε την πεποίθηση ότι πρόκειται για ένα κελί φυλακής. Το μέρος που περιορίζει μόνο το σώμα αλλά όχι την ψυχή του ήρωα. Ανά τακτά διαστήματα, παρεμβάλλονταν διάφορες μουσικές (ήχος κλαρίνου, αντάρτικος ύμνος, 4 ανυπόμονα χτυπήματα στο ξύλο). Είτε κατά την διάρκεια του έργου είτε για το πέρασμα της άλλης σκηνής. Δημιουργούσε έναν υποτονικό μα συνάμα  ατμοσφαιρικό αέρα με ποικίλα συναισθήματα.  

“Το κιβώτιο: Οι κάθε είδους ιδεολογίες

κρύβουν μια σκοτεινή χαραμάδα.”

Οι εναλλαγές στο φως του προβολέα από διαφορετικές γωνίες και πλευρές αποκτούν διττή σημασία. Αντικατοπτρίζουν το ανακριτικό και γεμάτο καχυποψία μάτι των ανωτέρων του. Ταυτόχρονα το ίδιο το φως πέφτει πάνω του ως συνήγορος υπεράσπισης προσπαθώντας να φωτίσει κάθε πτυχή της ιστορίας του. Σε συνδυασμό με το δραματικό ύφος του πάλλει τις συναισθηματικές χορδές του κοινού με συγκίνηση και προβληματισμό.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ

Ο συγγραφέας Άρης Αλεξάνδρου χρησιμοποιεί ως φόντο τον εμφύλιο στην Ελλάδα. Προσθέτει άλλα ιστορικά στοιχεία (ναζιστές- κυάνιο, ισπανικός εμφύλιος- αλεξιπτωτιστές). Πλάθει μια ιστορία που φέρουν μια διαχρονικότητα. Ο συγγραφέας στρέφει το θεατρικό φακό του πάντοθεν, επιτρέποντας στον έκαστο θεατή να διεξάγει πολλαπλά δυνητικά συμπεράσματα κατά το δοκούν: Έλλειψη προσδοκιών, σκοπός, ύπαρξη κ.α. Αφού τίποτα δεν είναι απόλυτο σε μια πολεμική συνθήκη με τις προδοσίες, τους κατάσκοπους και τα εναλλασσόμενα συμφέροντα να ενεδρεύουν σε κάθε γωνιά.

Το κιβώτιο

Οι κάθε είδους ιδεολογίες κρύβουν μια σκοτεινή χαραμάδα την οποία και προσπαθούν να καλύψουν ή να ωραιοποιήσουν. Όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος ανά πάσα στιγμή να πέσεις μέσα χωρίς να βρεις ποτέ την διέξοδο. Η πίστη σ’ έναν ανώτερο σκοπό δηλώνει την φλεγόμενη ψυχή που αποζητά το ιδεώδες. Απογυμνώνει την φθαρτή της φύση αναδύοντας από τα σωθικά την αθάνατη πλευρά του ανθρώπου.

Θα ήθελα να εκφράσω ένα μεγάλο μπράβο στον ηθοποιό Φώτη Μακρή και τον καθηγητή Ιστορίας του τμήματος Πολιτικών Επιστήμων του Α.Π.Θ, Σπύρο Μαρκέτο. Για την εποικοδομητική συζήτηση μετά το πέρας της παράστασης με το θεατρικό κοινό, με αφορμή το έργο.

ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ: Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο Άρης Αλεξάνδρου (ψευδώνυμο του Αριστοτέλη Βασιλειάδη) γεννήθηκε στην Πετρούπολη της Ρωσίας, το 1922 από Έλληνα πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Λίγα χρόνια μετά τη γέννηση του (το 1928), η οικογένεια μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη και μετά στην Αθήνα.     

“Το κιβώτιο: Αποτέλεσε θέμα

πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.”

 Άρχισε να μεταφράζει και να γράφει σε νεαρή ηλικία. Οι πολίτικες του περιπέτειες συνοδεύονταν από αντίστοιχες ιδεολογικές. Εξορίστηκε στην Ελ Ντάμπα της Λιβύης, στον Μούδρο της Λήμνου, στη Μακρόνησο και φυλακίστηκε για τα αριστερά πολιτικά του φρονήματα. Διαφωνούσε με τους συντρόφους του. Αυτά δεν έκαμψαν τη μεταφραστική του παραγωγή, ούτε και την ποιητική του δημιουργικότητα.

Από το 1967 έζησε αυτοεξόριστος, μαζί με τη σύζυγο του Καίτη Δρόσου, στο Παρίσι. Εκεί τέλειωσε τη συγγραφή του μυθιστορήματος «Το κιβώτιο». Πέθανε στο Παρίσι, το 1978.

Τα ποιητικά έργα του είναι: «Ακόμα τούτη η άνοιξη» (1946), «Άγονος γραμμή» (1952), «Ευθύτης οδών» (1959), «Ποιήματα» (1941-1971) (1972). Ασχολήθηκε επίσης με τη μετάφραση από τα αγγλικά, τα ρώσικα, τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα γερμανικά. Το μοναδικό του μυθιστόρημα, «Το κιβώτιο», μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα αγγλικά. Αποτέλεσε θέμα πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.




ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ

Συγγραφέας: Άρης Αλεξάνδρου

Δραματουργική επεξεργασία- σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου

Ηθοποιός: Φώτης Μακρής

Σκηνογραφία: Διονύσης Μανουσάκης

Μουσική: Γιώργος Νινιός

Θέατρο: Αμαλία

Ημερομηνία: 26 Φεβρουαρίου 2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημοσιεύσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz