Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Νοέ 27, 2013 Κινηματογράφος 1


ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ

Στη Θεσσαλονίκη δρούσε μια παρέα διανοουμένων που έβγαζαν το περιοδικό «Η τέχνη στη Θεσσαλονίκη». Αν κάποιος βρει τα τεύχη αυτού του περιοδικού ματαίως θα ψάξει να βρει τα ονόματα αυτών που έγραφαν. Η αλήθεια είναι ότι αυτοί που έγραφαν τα άρθρα δεν ήθελαν να προβάλλεται το όνομά τους μέσα από το περιοδικό, ίσως προτιμούσαν την ανωνυμία για να προβάλλονται οι απόψεις τους, χωρίς περιορισμούς του στιλ ότι αυτός έγραψε αυτό ή εκείνο, κατά συνέπεια, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καλό ή κακό, με δεδομένο ότι ήταν η εποχή που οι ιδεολογικοί αποκλεισμοί ήταν στην πρώτη διάταξη. Ένας από αυτούς ήταν ο Παύλος Ζάννας. Σε αυτή την πολύ σπουδαία προσωπικότητα θα αναφερθούμε σε άλλο άρθρο μας. Εδώ θα περιοριστούμε σε μια από τις πολλές και σημαντικές δραστηριότητές του. Το 1959 οργανώνει την πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου. Αυτή ήταν η αρχή για να φτάσουμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και, μετά από πολλές αλλαγές, στη σημερινή μορφή του.

Η πρώτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου οργανωνόταν από το περιοδικό «Η τέχνη στη Θεσσαλονίκη» και ήταν υπό την αιγίδα της Διεθνής Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Η επόμενη ακριβώς χρονιά θα είναι αυτή που θα αλλάξει ονομασία και από Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου θα γίνει Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου. Ο Παύλος Ζάννας είναι ο πρώτος που θα ηγηθεί αυτού του εγχειρήματος, αλλά, όπως είναι κατανοητό, αυτή το οργανωτικό σχήμα δεν μπορεί να έχει μεγάλη χρονική διάρκεια: είμαστε επτά χρόνια πριν την επιβολή της χούντας του Παπαδόπουλου, είναι η εποχή που τα πολιτικά μίση είναι αυτά που οδηγούν σε διωγμούς και σε δολοφονίες Ελλήνων από Έλληνες. Πως θα μπορούσε ένας αριστερός, με καταβολές από μεγαλοαστική οικογένεια να επιζήσει; Ο Παύλος Ζάννας δεν ήταν μόνο στο στόχαστρο της δεξιάς, αλλά και της αριστεράς, λόγω των οικογενειακών ριζών του.

ftfestival thessalonikis istoriko foto2

Το γεγονός είναι ότι σε αυτό το Φεστιβάλ παρουσιάστηκε το σύνολο των ελληνικών ταινιών, μεγάλου και μικρού μήκους, μέχρι να γίνει το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, σα μια αντίδραση των «μικρομηκάδων» που αισθανόντουσαν άσχημα υπό την κηδεμονία των σκηνοθετών που είχαν κάνει ταινίες μεγάλου μήκους. Ακόμα και στην περίοδο της χούντας, στο Φεστιβάλ έρχονταν σχεδόν όλες οι ελληνικές ταινίες, όπως και οι πιο διάσημοι Έλληνες και Ελληνίδες ηθοποιοί στην Ελλάδα. Κάποιες χρονιές η λαμπρότητα του αυτού του Φεστιβάλ ήθελε να μιμηθεί αυτή του Φεστιβάλ Κανών. Τα χρόνια πέρασαν. Η χούντα έπεσε και το Φεστιβάλ άλλαζε σιγά-σιγά μορφή. Το πρώτο που μπορούμε να παρατηρήσουμε είναι η αμφισβήτηση που εκφραζόταν έντονα από μια μερίδα κινηματογραφιστών, θέλοντας να δείξουν τα κακώς κείμενα του ελληνικού κινηματογράφου, μέσα από τις ταινίες που παρουσιάζονταν κάθε χρόνο στο Φεστιβάλ: ο δεύτερος εξώστης είχε γεννηθεί.

Για μια χρονική περίοδο το Φεστιβάλ έκανε την πρώτη προσπάθειά του για να αποκτήσει και ένα διεθνή χαρακτήρα. Αυτό δεν κράτησε πολύ, πιθανότατα γιατί τα κονδύλια δεν έφταναν για να γίνει μια τόσο μεγάλη διοργάνωση, ειδικά τη δεκαετία του 1980. Ο Θανάσης Ρεντζής, ο Γρηγόρης Δανάλης, για ένα μικρό χρονικό διάστημα ο Ανδρέας Τύρος, ο Μιχάλης Δημόπουλος, η Δέσποινα Μουζάκη και τώρα ο Δημήτρης Εϊπίδης είναι αυτοί που ηγήθηκαν του Φεστιβάλ και το έφτασαν στη μορφή που έχει σήμερα, το 2013, μέσα από αμφισβητήσεις, διαμάχες, κόντρες και αντιξοότητες.

Το 1992 το Φεστιβάλ βάζει μέσα στο χαρακτήρα του το διεθνές στοιχείο και αποκτά μια εντελώς διαφορετική μορφή. Είναι η χρονιά που ο Μιχάλης Δημόπουλος είναι διευθυντής του Φεστιβάλ και είναι η πρώτη χρονιά που οι Έλληνες σκηνοθέτες έρχονται σε επαφή με τους ξένους συναδέλφους τους, σε ελληνικό έδαφος. Από αυτή την επαφή ο ελληνικός κινηματογράφος κερδίζει και χάνει. Κερδίζει ερεθίσματα, από σκηνοθέτες και άλλους κινηματογραφιστές, οι οποίοι συμμετέχουν σε κινηματογραφικές βιομηχανίες με έντονη την αναζήτηση στη μορφή και στο περιεχόμενο. Χάνει ένα μέρος από την αυτοεπιβεβαίωσή του, είναι μεταξύ του διεθνή και του εθνικού χαρακτήρα, τελικά οι απόψεις συγκλίνουν προς το τέλος του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και στην ίδρυση, στη θέση του, ενός Πανοράματος.

ftfestival thessalonikis istoriko foto3

Μέσα σε αυτό το διεθνές πλέον Φεστιβάλ, υπήρχαν και οι Νέοι Ορίζοντες που έδειχναν αυτό το καινούργιο, αυτές τις ταινίες που είτε δύσκολα θα έφερνε το Φεστιβάλ, στο διαγωνιστικό τμήμα, είτε είχαν κάποιες ιδιαιτερότητες στη θεματική τους. Υπεύθυνος αυτού του τμήματος ήταν ο Δημήτρης Εϊπίδης. Η Δέσποινα Μουζάκη ανέλαβε όταν ο κύκλος του Μιχάλη Δημόπουλου είχε κλείσει. Στα χρόνια αυτά το Φεστιβάλ είχε μόνιμο χρηματοδότη το ελληνικό κράτος και το έλλειμμά του προϋπολογισμού του όλο και μεγάλωνε. Δεν μπόρεσε, παρόλα αυτά, να αποκτήσει ένα δικό του χαρακτήρα, κάτι το ιδιαίτερο, αν εξαιρέσουμε το σημείο της συνάντησης των παραγωγών που έγινε επί Δέσποινας Μουζάκη, ειδικά όσον αφορά στα Βαλκάνια.

Τα αρνητικά αυτής της περιόδου προσπαθεί να λύσει ο Δημήτρης Εϊπίδης και το επιτελείο του. Τα θετικά σημεία, μέχρι σήμερα, είναι ο καθαρά κινηματογραφοφιλικός χαρακτήρας που πάει να αποκτήσει το Φεστιβάλ, ο οποίος ενισχύεται από ταινίες που προτείνουν μια αναζήτηση της μορφής στην κινηματογραφική τέχνη. Το άλλο θετικό σημείο είναι η χρηματοδοτική αποδέσμευση από το ελληνικό κράτος. Το Φεστιβάλ προσπαθεί να μειώσει το οικονομικό έλλειμμα που έχει κληρονομήσει από τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς να χάσει τη φήμη του, αλλά έχει ξεχάσει αυτή την υπερφίαλη λαμπρότητα και έχει ακουμπήσει πλέον στη γη. Τα αρνητικό σημείο είναι η τάση για επιβολή μίας άποψης, κάτι που περιορίζει την αναζήτηση στο χώρο της τέχνης.

Το 2013 είναι μια χρονιά ορόσημο για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Είναι η χρονιά που θα παρθούν οι αποφάσεις για το τι θέλουμε να κρατήσουμε και τι θέλουμε να διώξουμε. Και αυτό προϋποθέτει ρίξεις και αντιπαλότητες.

Γιάννης Φραγκούλης

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2013


  • Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΝΟΙΓΜΑ
    ΑΝΟΙΓΜΑ

    Ιαν 25, 2025 0

  • ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
    ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ

    Νοέ 03, 2024 0

  • ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ
    ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Νοέ 01, 2024 0

  • 65ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
    65ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Νοέ 01, 2024 1

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
1 Σχολίασε
Newest
Oldest Most Voted
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Kamilla
Kamilla
10 years ago

Infrmoation is power and now I’m a !@#$ing dictator.

0
Reply

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz