Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

Φεβ 23, 2014 Νέα 0


Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ

H NIKE ANHKEI ΣΤΟ ΛΑΟ ΤΗΣ

«Η κουλτούρα είναι ένα αλλόκοτο εμπόρευμα. Είναι τόσο πολύ υποταγμένη στο νόμο της ανταλλαγής, που δεν ανταλλάσσεται πια- στηρίζεται τόσο πολύ στην κατανάλωση, που δεν μπορεί πια να καταναλωθεί. Γι’ αυτό συγχωνεύεται με τη διαφήμιση.»

(Μαξ Χορκχάιμερ και Τέοντορ Αντόρνο: Η βιομηχανία της κουλτούρας: Ο Διαφωτισμός ως εξαπάτηση των μαζών)

Ένα παράξενο γεγονός συνέβη το 2003 στη Βιέννη. Περνώντας από την Karlsplatz, οι κάτοικοι της πόλης αντίκρισαν ένα κοντέινερ διαμορφωμένο σε περίπτερο, το οποίο προπαγάνδιζε τη μετονομασία της πλατείας σε Nikeplatz. Το μήνυμα έλεγε: «Αυτή η πλατεία πρόκειται να ονομαστεί σύντομα Nikeplatz. Επισκεφθείτε μας για περισσότερες πληροφορίες.»

Οι πληροφορίες έλεγαν ότι η δράση με τον τίτλο Nikeground αποτελούσε μέρος της παγκόσμιας καμπάνιας της εταιρίας Nike για την επίσημη καθιέρωση της στο αστικό τοπίο, σε δρόμους, πλατείες και λεωφόρους. «Ονομασίες όπως Nikesquare, Nike Street, Piazzanike, Plazanike ή Nikestrasse θα καθιερωθούν σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες όλου του κόσμου!»

Το φιλόδοξο πρότζεκτ είχε και ένα δεύτερο σκέλος που αποσκοπούσε στην ενσωμάτωση των συμβόλων της: ένα μνημείο, διαστάσεων 36 επί 18 μέτρων επρόκειτο να κατασκευαστεί για να κοσμήσει την πλατεία. Θα αναπαριστούσε το σήμα κατατεθέν της Nike, το πασίγνωστο «Swoosh». Υπήρχαν μακέτες και τρισδιάστατες απεικονίσεις εντός του περιπτέρου, ενώ μοιράζονταν μπροσούρες και λειτουργούσε σχετικός ιστότοπος.

Nikeground foto2

Αυτό ήταν το πρώτο σοκ. Γιατί δεν άργησε να μαθευτεί ότι η υποτιθέμενη καμπάνια δεν ήταν παρά μια ακόμα δράση της τοπικής καλλιτεχνικής ομάδας με το όνομα 0100101110101101.org.

Η εν λόγω ομάδα ειδικεύεται σε παρεμβάσεις, μέσα σε ευρύτερα πλαίσια της καλλιτεχνικής δημιουργίας, που προκαλούν ή αποδομούν τις «φυσικές» δομές, αλλά και θέτουν ερωτήματα για τη μεταβλητότητα των ορίων της τέχνης.  Το 1995 είχε εμφανιστεί με μια έκθεση «κλεμμένων» κομματιών από διάσημα έργα τέχνης, όπως ένα θραύσμα από το «ουροδοχείο» του Ντυσάν ή μια πλεξούδα από έναν καμβά του Ράουσενμπεργκ. Για να καταστήσουν σαφείς τις προθέσεις τους, επέμεναν στην αληθοφάνεια της έκθεσης, όπως έκαναν και στην περίπτωση του Nikeground.

Στο δελτίο τύπου, που συνόδευε το Nikeground ως καλλιτεχνική δράση, τόνιζαν πως «Είναι καθήκον μας να παρέμβουμε άμεσα τόσο στον αστικό όσο και τον μηντιακό χώρο, για να θέσουμε το ζήτημα της συμβολικής κυριαρχίας των ιδιωτικών συμφερόντων στο δημόσιο χώρο. Βλέπουμε το Nike Ground ως δήλωση της καλλιτεχνικής ελευθερίας που θέλει να χειραγωγήσει τα σύμβολα της καθημερινής ζωής.»

Nikeground foto3

Η πρόθεσή τους ήταν να προκαλέσουν το δημόσιο διάλογο για την παρουσία των εταιρικών συμβόλων στο καθημερινό τοπίο και την καθημερινή ζωή και –όπως δηλώνουν– να τα υποτάξουν σε μια «λαϊκή κυριαρχία» αισθητικής τάξης. Τελικά προκάλεσαν τη μήνυση της εταιρίας Nike , η οποία εξοργίστηκε από τη «σατιρική» χρήση του ονόματος και του λογοτύπου της. «Αυτές οι ενέργειες έχουν προχωρήσει πέρα ​​απ’ το αστείο» , δήλωσε ο εκπρόσωπος της Nike. «Αυτό δεν είναι πια φάρσα, πρόκειται για παραβίαση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, και ως εκ τούτου η Nike θα αναλάβει νομική δράση κατά των εμπνευστών αυτής της ψεύτικης εκστρατείας.».

Λόγω τεχνικών δυσκολιών (και λάθος χειρισμών της νομικής υπηρεσίας της εταιρίας) η αγωγή καθυστέρησε να εκδικαστεί αφήνοντας χρόνο και περιθώριο στους ακτιβιστές–καλλιτέχνες να προπαγανδίσουν τη θέση τους και να ξεκινήσουν το διάλογο με το κοινό που επιθυμούσαν. Στο τέλος, η Nike απέσυρε τις κατηγορίες και δεν έδωσε συνέχεια στην υπόθεση.

«Κερδίσαμε!» πανηγύριζε ο εκπρόσωπος των ακτιβιστών . «Η νίκη μας αποδεικνύει τουλάχιστον ένα πράγμα: το περίφημο logo «Swoosh» ανήκει στους ανθρώπους που το φορούν καθημερινά. Οι γίγαντες του εμπορίου νομίζουν ότι μπορούν να νικήσουν οποιονδήποτε τους ενοχλεί, και είναι ανίκανοι να διακρίνουν ένα καλλιτεχνικό ή κριτικό έργο από τον αθέμιτο ανταγωνισμό ή από μια εμπορική απάτη.».

Η ομάδα των ακτιβιστών, μεθυσμένη από την επιτυχία, συνεχίζει με πιο πολιτική χροιά και με τάση για προγραμματικές θέσεις: «Η Nike είναι το τέλειο αντικείμενο για ένα έργο τέχνης . Το σήμα Swoosh είναι ίσως η πιο ορατή μάρκα στη γη , περισσότερο από κάθε πολιτικό ή θρησκευτικό σύμβολο. Τώρα, αυτοί οι γίγαντες έχουν χάσει τον έλεγχο πάνω στα δικά τους σύμβολα, τα οποία στα χέρια της pop culture έχουν μετατραπεί σε μπούμερανγκ.».

Ο Kembrew McLeod στο βιβλίο «Freedom of expression; resistance and repression in the age of intellectual property» ( απ’ όπου και τα παραπάνω αποσπάσματα) υποστηρίζει πως η ομάδα 0100101110101101.ORG χρησιμοποίησε το πολιτιστικό βάρος του «Swoosh» εναντίον της Nike, «όπως ένας ντερρινταϊκός παίκτης του τζούντο βάζει τρικλοποδιά στον φιλοσοφικό αντίπαλό.».

Ο Ζιλ Ντελέζ εγκαινίασε ένα νέο δραστικό τρόπο για να αντιμετωπίζουμε την τέχνη -και γενικότερα τα προϊόντα του πνεύματος- όταν περιέγραψε τα έργα τέχνης (όπως και τα βιβλία) ως «πολεμικές μηχανές» που απαντούν στα ερωτήματα «για τι», «ως προς τι», έργα δηλαδή που είναι μονίμως ανοιχτά σε πρακτικές μεθόδους. Η μεγάλη αξία της «πολεμικής μηχανής» είναι ότι είναι μια δύναμη που μεταμορφώνει οπουδήποτε κι αν τεθεί σε λειτουργία- ακόμα και στο «γήπεδο» του αντιπάλου. Έτσι, χάνονται οι καθιερωμένοι -κάθετοι- διαχωρισμοί και το Swoosh μετατρέπεται σε ένα εργαλείο χειραφέτησης.

Nikeground foto4

Πέρα από το αισθητικό-πολιτιστικό δημιουργικό «τρολλάρισμα» των βιεννέζων ακτιβιστών, η επιλογή της Nike έχει σημασία και για έναν επιπλέον λόγο:

Η Nike είναι η πρώτη «εταιρία-κέλυφος», δηλαδή εταιρία χωρίς παραγωγικές μονάδες, που έχει κρατήσει το μάνατζμεντ, την εμπορική εκμετάλλευση και τα σύμβολα, ενώ όλη την παραγωγή της την αναθέτει σε τρίτες εταιρίες, σε «συνεργάτες», σε όλο τον κόσμο. Το μοντέλο της Nike είναι το πρότυπο της «νέας επιχείρησης», του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού, και -εσχάτως- και του μετασχηματισμού των κρατών σε «κελύφη» των πολυεθνικών.

(http://0100101110101101.org/home/nikeground/index.html)

Μιχάλης Αγραφιώτης

(Μέλος Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών-Παράρτημα Θεσσαλονίκης)

 


  • Επικαιρότητα
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΕΚΟΜΕ-ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ
    ΕΚΟΜΕ-ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ

    Δεκ 03, 2022 0

  • ΜΑΕΣΤΡΟ
    ΜΑΕΣΤΡΟ

    Οκτ 16, 2022 0

  • Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ FOCUS 2020
    Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ...

    Δεκ 16, 2020 0

  • ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ 1,5%
    ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ 1,5%

    Δεκ 12, 2020 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ
    ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΟΙ ΝΥΦΕΣ
    ΟΙ ΝΥΦΕΣ

    Οκτ 01, 2022 0

  • ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
    ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ...

    Απρ 19, 2020 0

  • ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΣΤΟ BOLLYWOOD
    ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΣΤΟ

    Φεβ 20, 2015 1


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz