Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ

Μάι 24, 2014 Κινηματογράφος 0


ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΛΑΜΠΡΟΣ

ΕΝΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ

 ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Ελάχιστα έχουμε αναφερθεί στο Λάμπρο Λιαρόπουλο για την πολύ σημαντική προσπάθειά του να ερευνήσει με έναν έντονο πολιτικό και βαθιά στοχαστικό τρόπο την ελληνική πραγματικότητα της εποχής του. Στις ταινίες του, «Το γράμμα από το Σαρλερουά» (12΄, 1965) και «Αθήνα πόλη χαμόγελο» (19΄, 1967), ασπρόμαυρες και οι δύο, μας παρουσιάζεται το πραγματικό πρόσωπο της Ελλάδας με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Σε αυτή την ταινία, «Το άλλο γράμμα» (1977), έχουμε ένα τρίτο κείμενο που διαβάζει την ελληνική ιστορία με ένα διαφορετικό και πολύ ενδιαφέροντα τρόπο. 

Στην πρώτη ταινία, «Το γράμμα από το Σαρλερουά» (12΄, 1965), η Ελλάδα είναι η αντανακλώμενη εικόνα στα μάτια ενός μετανάστη σε αυτή την πόλη του Βελγίου όπου δουλεύει στα ορυχεία κάρβουνου. Η Ελλάδα που έχει αφήσει πίσω του, αυτή που ποθεί, αυτή που ονειρεύεται, αυτή που έχει χάσει, αυτή που εμφανίζεται κατά διαστήματα μπροστά στα μάτια του, αυτή που του φέρνει ο νόστος, η θέση του στον ξένο τόπο που βιώνει κάθε μέρα στην οικογένειά του και στον περίγυρό του, όλα αυτά περνούν σαν εικόνες που προσπαθούν να μεταφράσουν τα λόγια, αυτά που γράφει στη μάνα του, την οποία έχει αφήσει «πίσω».

Ο λόγος είναι στον πρώτο ενικό πρόσωπο. Πολύ γρήγορα όμως ο σκηνοθέτης μας καλεί να εμπλακούμε σε αυτή την αφήγηση. Από την πρώτη κιόλας στιγμή μας δηλώνεται ότι έχουμε να κάνουμε με μια κινηματογραφική αφήγηση, κινηματογραφώντας το συνεργείο που γυρίζει την ταινία. Έτσι το «εγώ» του πρωταγωνιστή του μετουσιώνεται στο «εγώ» του θεατή, ο οποίος γίνεται αναγνώστης του φιλμικού κειμένου, και αυτό το δεύτερο «εγώ» γίνεται «εμείς». Η λύπη, ο πόνος, η απώλεια της χαράς, η εναγώνια αναζήτηση της συγνώμης, όλα αυτά είναι ένας ανείπωτος πόνος που βγαίνει αβίαστα από τον κινηματογραφικό λόγο του Λιαρόπουλου. Τελικά ο θεατής βιώνει τον πόθο για μια καλύτερη Ελλάδα, πιο δίκαιη, πιο ανθρώπινη και πιο δημοκρατική, χωρίς ο σκηνοθέτης να εκφράζει ρητά αυτό το αίτημα.




Στη δεύτερη ταινία, «Αθήνα πόλη χαμόγελο» (19΄, 1967), έχουμε την Ελλάδα, μέσα από τις εικόνες της Αθήνας. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε την αναγωγή του παρελθόντος με το παρόν. Αυτή η μετατόπιση του χρόνου γίνεται με την αντιπαράθεση της εικόνας και του λόγου. Βλέπουμε την Αθήνα, στην αρχή με μια τουριστική-περιγραφική ματιά, θα λέγαμε «αντικειμενικά», στη συνέχεια όμως η ιστορία ενός ζευγαριού μας βάζει μέσα στη ζωή αυτής της πόλης. Ένα ζευγάρι που δεν ονομάζεται, άρα είναι το αναφερόμενο των κατοίκων αυτής της πόλης. Μέσα από τα μάτια του περνούν τα προβλήματα του Έλληνα εκείνης της εποχής που μας παρουσιάζονται σα λόγος και σαν εικόνα. Παράλληλα το ιστορικό-φιλοσοφικό σχόλιο του σκηνοθέτη κάνει την αναγωγή παρελθόν-παρόν, κάνοντας μια πολύ συνοπτική αναδρομή στην ιστορία της Ελλάδας.

Αυτή η διανυσματική αφήγηση μας βάζει αυθόρμητα στο πολύ σοβαρό ερώτημα: Ποια είναι θέση της Ελλάδας σήμερα; Σε αυτό το «σήμερα» αναφέρεται το σχόλιο του σκηνοθέτη στο τρίτο μέρος της ταινίας. Εκεί έχουμε μια αισιόδοξη ματιά που βλέπει να γεννιέται το νέο και μαζί με αυτό η ελπίδα για ένα καλύτερο «αύριο». Μια ελπίδα που την παραθέτει σαν ένα «opera aperta», ένα ανοιχτό έργο, ελεύθερο προς κάθε ερμηνεία και ανάγνωση από το θεατή.

Ο Λάμπρος Λιαρόπουλος πρόσθεσε κάποια πλάνα, για να αρθρώσει την κινηματογραφική αφήγησή του, και ένωσε τις δύο προαναφερόμενες ταινίες σε μία, με τίτλο «Το άλλο γράμμα». Η ταινία παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1977.




 

Η σπουδαιότητα της ταινίας είναι τριπλή: Έχουμε την αναφορά στην Ελλάδα του 1950-1965 (εποχή της μετανάστευσης) και 1967, με τις δύο ταινίες, αντίστοιχα. Επίσης μπορούμε να κάνουμε έναν «απολογισμό», τι πέρασε, τι έγινε μέχρι το 1977, όταν παρουσιάστηκε η ενωμένη, πλέον, ταινία. Τελικά, σήμερα μπορούμε να δούμε το παρελθόν και να αποτιμήσουμε τη σύγχρονή μας εποχή. Μπορούμε να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας με τον πιο αβίαστο τρόπο, αφού ο λόγος του σκηνοθέτη αυτής της ταινίας λειτουργεί εκμαιευτικά, καλεί το θεατή να τοποθετηθεί και δε θέλει, σε καμία περίπτωση, να τον αναγκάσει να δεχτεί τις θέσεις του.

Αυτός είναι ο λόγος που «Το άλλο γράμμα» θα είναι πάντα επίκαιρο, όσα χρόνια και να περάσουν, θα είναι μια κριτική επιτομή της ελληνικής ιστορίας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, χωρίς να έχει ούτε ένα στοιχείο αρχαιολαγνείας, αντίθετα μπορεί να βρούμε πολλά στοιχεία από το μεγαλείο του αρχαίου πολιτισμού και της ιστορίας μας, αλλά και το θείο δράμα της ελληνικής ψυχής, μέσα από τα βάσανά της ανά τους αιώνες.

Γιάννης Φραγκούλης


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz