Ποιος σκότωσε τον William: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Ένας ερασιτεχνικός θίασος, με υψηλές φιλοδοξίες, προσπαθεί να ανεβάσει στην σκηνή το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Όμως, παρά τις φιλότιμες προσπάθειές τους, τίποτε δεν φαίνεται να λειτουργεί σωστά. Μια σκηνοθέτιδα με απαιτήσεις, που παθαίνει απανωτούς νευρικούς κλονισμούς και τα ρίχνει στο ποτό, μια ώριμη φέρελπις Ιουλιέτα, ένας μεγαλόσωμος και αργόστροφος Ρωμαίος, μια αναρχική καμαριέρα, η μητέρα της Ιουλιέτας, πλασιέ καλλυντικών, ένας ταλαιπωρημένος ξυλουργός, που ερμηνεύει όλους σχεδόν τους αντρικούς ρόλους, ένας ζεν πρεμιέ της συμφοράς, μια δαιμόνια υπηρέτρια και ένας αλλοπρόσαλλος χορός συνθέτουν τον καμβά που πάνω του εξελίσσεται το έργο. Μια κωμωδία με εξωφρενικούς ρυθμούς, ένα κείμενο με πολλά ευρήματα και ανατροπές που αναδεικνύει την κωμωδία της παράστασης μέσα στην παράσταση. Το κείμενο είναι της Λίλιαν Δημητρακοπούλου, σκηνοθετούν οι Γιώργος Κιουρτσίδης και Άννα Μαρία Αγγελίδου τους μαθητές του Θεατρικού Εργαστηρίου «Θέσπις», του Δήμου Νεάπολης-Συκεών.
Είδαμε αυτή την παράσταση στα 31α Μερκούρεια, στο ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης, στις Συκιές, στην Θεσσαλονίκη. Θεωρώ ότι αυτό το έργο έχει μια «παράξενη» δυσκολία: Πρέπει πρώτα να μάθουν το θεατρικό έργο του Σαίξπηρ και μετά να το αποδομήσουν. Γιατί αν δεν ξέρεις αυτό που θέλεις να «καταστρέψεις» τότε δεν μπορείς να φτιάξεις, από τις δομές του, κάτι άλλο. Με άλλα λόγια έχουν κάνει διπλό κόπο.
Η Λίλιαν Δημητρακοπούλου έκανε κάτι παρόμοιο (πάρτε μια εικόνα από τις δημιουργίες της). Ποιος είναι ο χαρακτήρας της Ιουλιέτας και του Ρωμαίου; Δύο νέοι που αγαπιούνται, με τον έρωτα της μιας ματιάς, από αντίπαλες οικογένειες, αλλά δεν τους επιτρέπεται να ενωθούν. Αν θέλει η νύφη και ο γαμπρός τύφλα να’χει ο πεθερός, λένε, αλλά εδώ δεν είναι έτσι. Αλλά, αν είναι ιερή η απόφαση που έχουν πάρει δύο νέοι και την έχουν καταθέσει στον τρομερό θεό του Έρωτα, δεν είναι ιερή και αυτή των ηθοποιών να επιλέξουν το έργο που θέλουν να παίξουν; Όχι, είναι η απάντηση. Αν η τέχνη είναι ένα δημοκρατικό πεδίο με ανατροπές, το θέατρο είναι ένας δικτατορικός χώρος όπου τον ρόλο του Παπαδόπουλου τον έχει ο σκηνοθέτης, αυτή είναι η αλήθεια. Αν ο σκηνοθέτης είναι γυναίκα, τότε τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα.
Αυτές οι έννοιες πλανώνται στον θεατρικό χώρο αυτής της παράστασης και πρέπει κάποιος να τις βάλει σε μια σειρά για να υπάρχει κάποια δομή στον παραστατικό χώρο. Δύσκολο! Έλα όμως που οι μαθητές ενός θεατρικού εργαστηρίου τα κατάφεραν πολύ καλά! Έφτιαξαν μια παράσταση που ξεκινά με πολύ κόπο. Φτάνουν στην πρεμιέρα, λίγη ώρα πριν να βγουν, και ακόμα δεν είναι όλα έτοιμα. Δίνουν την καθιερωμένη θεατρική ευχή που θέλει όλα να πάνε καλά -«όλα θα πάνε σκατά»-, αυτό θέλει η σκηνοθέτιδα, χωρίς να το πιστεύει. Μέσα σε όλα αυτά έχουμε και την σάτιρα: Η σκηνοθέτιδα είναι ευνοούμενη του δημάρχου, για τον θίασο είναι ατάλαντη.
Οι ηθοποιοί βγαίνουν να παίξουν και αρχίζουν να μπαίνουν στον ρόλο τους, όμως η εκφορά του λόγου και οι κινήσεις τους δείχνουν ότι έχουν αποστροφή αυτού που τους επιβάλλεται να κάνουν. Αντίσταση, αυθόρμητη, ενάντια στον δικτατορίσκο. Όλοι συμμετέχουν, χωρίς να έχουν συνεννοηθεί, εκτός από την πρωταγωνίστρια που το υστερικό της λέει ότι θέλει να λάμψει το αστέρι της και το καταφέρνει. Αυτή συναντά την πιο υστερική, αλλά και νάρκισσο, την σκηνοθέτιδα και, στο θεατρικό πεδίο, τα βρίσκουν γιατί ο σκοπός της μίας και της άλλης είναι ο ίδιος, όλα πρέπει να πάνε καλά για αναδειχθούν στην θέση που διεκδικούν. Ο ξυλουργός και ηθοποιός λέει ξεκάθαρα αυτό που οι άλλοι δεν τολμούν να πουν: «Βαρέθηκα να παίξω, δεν βγαίνω» και μένει στα παρασκήνια.
Το κωμικό βρίσκει το τραγικό. Ο Διόνυσος τον Απόλλωνα και, αφού συμφιλιωθούν, θα συνεργαστούν για να μας δείξουν τα αλλοπρόσαλλα ήθη της ελληνικής -και όχι μόνο- κοινωνίας. Η σκηνοθέτιδα καταρρέει γιατί ξεφτιλίζεται και κάνει ρεζίλι τον δήμαρχο που την υποστηρίζει. Παίζει αυτή τον Ρωμαίο και, από το πολύ πιοτό, πέφτει κάτω. Όλα γίνονται με μεγάλη ταχύτητα και απόλυτη ακρίβεια. Δεν ξέρω πόσες πρόβες έκαναν, αλλά πέτυχαν εξαιρετικά να φωτίσουν τον χώρο πίσω από την σκηνή, τα παρασκήνια, και να δείξουν αυτό που υπάρχει στις θεατρικές σκηνές παγκοσμίως και δεν φαίνεται.
Το παράλογο γίνεται λογικό και το αντίστροφο. Ο Ιονέσκο θα ζήλευε μια τέτοια μεταφορά. Τα σαρδάμ θα πρέπει να ειπωθούν με τον πιο σωστό τρόπο, το άναρχο παίξιμο να γίνει κανόνας, όλα να μπουν σε μια σειρά που θα είναι το σώμα του πεθαμένου θεάτρου από το οποίο βγαίνει νικήτρια η ψυχή του ηθοποιού και ανάβει την απολλώνια δάδα της για να φωτίσει το πεδίο της ελευθερίας έκφρασης με θαυμαστό τρόπο. Είμαστε ακόμα περισσότερο ευχαριστημένοι γιατί αυτή η επιτυχία έγινε από ανθρώπους που έμαθαν θέατρο και παρουσίασαν αυτή την δουλειά ως το αποτέλεσμα των εργασιών τους. Λειτούργησαν άψογα επαγγελματικά, χάλασαν όπως έπρεπε τα σκηνικά και τα κοστούμια, κατέστρεψαν όσο ήταν ανεκτό τους φωτισμούς και τον ήχο και μας έκαναν δώρο μια όμορφη παράσταση.
ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ WILLIAM
Συγγραφέας: Λίλιαν Δημητρακοπούλου
Σκηνοθεσία: Άννα Μαρία Αγγελίδου, Γιώργος Κιουρτσίδης
Επιμέλεια μουσικής: Άννα Μαρία Αγγελίδου, Γιώργος Κιουρτσίδης
Σκηνικά: Άννα Μαρία Αγγελίδου, Γιώργος Κιουρτσίδης
Κοστούμια: Άννα Μαρία Αγγελίδου, Γιώργος Κιουρτσίδης
Φωτισμοί: Άννα Μαρία Αγγελίδου, Γιώργος Κιουρτσίδης
Ηθοποιοί: Μαρία Φαρμάκη, Ευστρατία Καλογερούδη, Στέλιος Σουρβάς, Θένια Μαυροκεφαλίδου, Ελισάβετ Χαβάτη, Σοφοκλής Παρασκευάς, Νίκος Μανδάλης, Άγγελος Πάντσης, Θεοδώρα Πολυμέρη, Πετρούλα Κατσιμπέλη, Γιώργος Βαρθόπουλος, Πέτρος Μπότογλου
Παραγωγή: Θεατρικό Εργαστήρι «Θέσπις» του Δήμου Νεάπολης-Συκεών
Χώρος: Ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης (Συκιές-Θεσσαλονίκη)
Ημερομηνία παράστασης: 21/8/2025.
Επιστροφή στο εισαγωγικό σημείωμα
Διαβάστε τις κριτικές θεατρικών παραστάσεων που έχουμε δημοσιεύσει
Αυγ 25, 2025 0
Αυγ 06, 2025 0
Αυγ 03, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Αυγ 05, 2025 0
Ιούλ 23, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Αυγ 25, 2025 0
Αυγ 25, 2025 0
Αυγ 15, 2025 0
Αυγ 13, 2025 0
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη