Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ03 ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ

Μάι 07, 2014 Κινηματογράφος 0


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ; ΑΑ03 ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ;                                             ΓΙΑΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Η ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ

Η κινηματογραφική μηχανή λήψης είναι συνέχεια της φωτογραφικής μηχανής. Το αντικείμενο που βρίσκεται μπροστά από το φακό σχηματίζει το είδωλό του στο φιλμ το οποίο βρίσκεται σε μια καθορισμένη και σταθερή απόσταση από το φακό, στην τεχνολογία πριν την ψηφιακή εποχή, στο bite στη σύγχρονή μας τεχνολογία. Στα πρώτα βήματα της φωτογραφικής μηχανής είχαμε ένα ερμητικό κλειστό κουτί (το οποίο το έλεγαν camera obscura, δηλαδή σκοτεινό θάλαμο) σε αυτό δεν μπορούσε να περάσει το φως παρά μόνο μέσα από μια πολύ μικρή τρύπα και σε μια απόσταση (η οποία προσδιορίζεται απ’τους νόμους της οπτικής) σχηματίζονταν το είδωλό του αντεστραμμένο, δηλαδή με την κορυφή προς τα κάτω. Στην αρχή χρειαζόταν αρκετά λεπτά για να σχηματιστεί μια εικόνα στο υλικό όπου μπορούσε να εμφανιστεί, αρχικά σε γυαλί και μετά σε χαρτί. Η εικόνα στην αρχή ήταν θολή για δύο λόγους κυρίως: Κατ’αρχήν επειδή έμπαινε φως που δημιουργούσε σκιές δίπλα από το είδωλο και, κατά δεύτερο λόγο, επειδή ήταν δύσκολο να κρατηθεί η μηχανή ακίνητη ή το μοντέλο (συνήθως κάποιο πρόσωπο) ακίνητο τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα (περίπου 20 λεπτά).

Αν και η αποτύπωση του ειδώλου ήταν γνωστή από παλαιότερους χρόνους (υπάρχουν αναφορές σε παραστάσεις με είδωλα σε σπήλαια στην Αρχαία Ελλάδα, ο μεγάλος ζωγράφος Λεονάρντο ντα Βίντσι χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική για να ζωγραφίζει) μόλις το 1822ο Νικηφόρος Νίψε (1765-1833) πέτυχε να φτιάξει το πρώτο μεταβλητό διάφραγμα, δηλαδή μια μικρή τρύπα (διάφραγμα) που να αυξομειώνεται, και έκανε τις πρώτες του φωτογραφίες που τις τύπωσε σε ένα χαρτί. Σώζεται η φωτογραφία από ένα τοπίο, τραβηγμένη από το παράθυρο του εργαστηρίου του, το 1826, για την οποία χρειάστηκαν οχτώ ώρες λήψης. Στο 1829 ο Νίψε θα συναντήσει το Λουί Ζακ Νταγκέρ, μέτριο ζωγράφο, αλλά καλό επιχειρηματία. Ζουν και οι δύο τους στο Παρίσι, στη Γαλλία. Αμέσως μετά το θάνατο του Νίψε, ο Νταγκέρ συνεχίζει τα πειράματά του και κατορθώνει να φτιάξει μια μηχανή που να αποτυπώνει το είδωλο σε πολύ λιγότερο χρονικό διάστημα. Στο 1835 ο Νταγκέρ βελτιώνει τη μέθοδό του και στις 7 Ιανουαρίου 1839 γίνεται η πρώτη ανακοίνωση στην γαλλική Ακαδημία Επιστημών, η επίσημη όμως ανακοίνωση έγινε στις 19 Αυγούστου 1839, ημερομηνία που θεωρείται τυπικά σαν η επίσημη αναγγελία της φωτογραφικής εφεύρεσης. Η μέθοδος του Νταγκέρ θα ονομαστεί δαγκεροτυπία.

Μία από τις φωτογραφίες του Νικηφόρου Νίψε.

Μία από τις φωτογραφίες του Νικηφόρου Νίψε.

Η φωτογραφία πλέον αποτυπώνεται σε γυαλί, σταδιακά το γυαλί θα αντικατασταθεί από πιο εύχρηστα υλικά για να φτάσουμε τελικά στο χαρτί. Θα περάσουν 56 χρόνια για να μπορέσουμε να έχουμε την πρώτη κινηματογραφική μηχανή λήψης. Η πρώτη δυσκολία ήταν η προώθηση του φιλμ. Κατ’αρχήν βρέθηκε ο απλός τρόπος προώθησης που είναι τα «δοντάκια», οι τρύπες που υπάρχουν δεξιά και αριστερά στο φιλμ. Αν και η κινηματογραφική αποτύπωση «δανείστηκε» τις τεχνικές από τη φωτογραφία, η φωτογραφία δανείστηκε το φιλμ από την κινηματογραφική μηχανή, έτσι όπως το ξέρουμε σήμερα, ευέλικτο, σχεδόν σαν πλαστικό.

Το 1895, στις 28 Δεκεμβρίου, είναι η ημερομηνία γέννησης του κινηματογράφου: οι αδελφοί Λυμιέρ, στο Γκραν Καφέ, στο Παρίσι, παρουσιάζουν την εφεύρεσή τους, την πρώτη ταινία με εισιτήριο στο κοινό. Πριν από αυτή την ημερομηνία έχουμε πολλές προσπάθειες να αποδοθεί η κίνηση. Ο Ίντγουιρντ Μάιμπριτζ, στο 1880, στην Αγγλία, κάνει ένα πείραμα που αποτυπώνει σε διαδοχικές λήψεις ένα άλογο σε καλπασμό. Η πρώτη έννοια της κίνησης είναι γεγονός. Περίπου την ίδια εποχή, στη Γαλλία, ο Ετιέν Μαρέ προσπαθεί να συλλάβει το πέταγμα ενός πουλιού με μια φωτογραφική μηχανή που έμοιαζε με τουφέκι, μια κατασκευή που ήταν μια απλοποιημένη μηχανή παρόμοια με αυτή του Γιάνσεν (1873), το λεγόμενο «φωτογραφικό ρεβόλβερ», στο οποίο ο φακός ήταν στην άκρη της κάνης και η φωτογραφική πλάκα εκεί όπου θα έμπαιναν τα πυρομαχικά, ο Γιάνσεν μπορούσε με αυτό να τραβά φωτογραφίες από πολύ μακρινές αποστάσεις.

Η ιστορική φωτογραφία του αλόγου που καλπάζει, φαίνεται, σε ένα καρέ, ότι είναι στον αέρα.

Η ιστορική φωτογραφία του αλόγου που καλπάζει, φαίνεται, σε ένα καρέ, ότι είναι στον αέρα.

Πολλοί ήταν αυτοί που ήθελαν να αποτυπώσουν πρώτοι μια κινούμενη εικόνα, όμως ξεχώρισαν οι αδελφοί Λυμιέρ, στη Γαλλία, και ο Τόμας Άλβα Έντισον, στην Αμερική. Ο Έντισον καταφέρνει να αποτυπώσει και να δείξει πρώτος μια αλληλουχία εικόνων, αλλά όμως με τη μηχανή του δεν μπορούσε να δει παρά μόνο ένας θεατής την κινηματογραφική του ταινία, διάρκειας λίγων λεπτών. Πριν να προχωρήσουμε, θα πρέπει να πούμε ότι το κινηματογραφικό φιλμ αποτελείται από μικρές εικόνες που τις ονομάζουμε καρέ, μικρότερες από αυτές του φωτογραφικού φιλμ (όπως μπορούμε να τις δούμε στο αρνητικό), αλλά η κίνηση της κινηματογραφικής μηχανής προβολής μας δίνει την εντύπωση της συνεχιζόμενης κίνησης, σα να μην υπήρχε κανένα κενό ανάμεσα στα καρέ. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται μετείκασμα. Αυτό το φαινόμενο είναι μια βιολογική διαδικασία σύμφωνα με την οποία η εικόνα παραμένει στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού μας για ελάχιστο χρονικό διάστημα, ένα δέκατο (1/10) του δευτερολέπτου και μετά από την παύση της αιτίας που έδωσε την εικόνα (π.χ. η προβολή μιας εικόνας). Το κενό ανάμεσα στα καρέ δε γίνεται αντιληπτό διότι η μηχανή προβολής κινεί το κινηματογραφικό φιλμ με τέτοια ταχύτητα που αυτό το κενό περνά μπροστά από το μάτι μας ακριβώς 1/10 του δευτερολέπτου, έτσι ώστε το είδωλο της προηγούμενης εικόνας υπάρχει στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού μας τόσο χρονικό διάστημα (1/10 του δευτερολέπτου) όσο χρειάζεται για να έρθει η επόμενη εικόνα. Η συνεχής κίνηση των εικόνων που αποδίδει η κινηματογραφική μηχανή είναι, όπως βλέπουμε, μια ουτοπία.

Η "Έξοδος από το εργοστάσιο", μια από τις πρώτες ταινίες των αδελφών Λυμιέρ.

Η “Έξοδος από το εργοστάσιο”, μια από τις πρώτες ταινίες των αδελφών Λυμιέρ.

Οι ταινίες λοιπόν που ο Έντισον πρόβαλε πριν τους Λυμιέρ ήταν για ένα μόνο θεατή. Επειδή όμως ο κινηματογράφος ορίζεται ως η μαζική προβολή ταινιών, δηλαδή σε κοινό που έχει έρθει για να τις δει για αυτό το σκοπό, η 28 Δεκεμβρίου 1895 θεωρείται και επισήμως η ημερομηνία γέννησης του κινηματογράφου.

Οι κινηματογραφικές μηχανές λήψης και προβολής βασίζονται στην ίδια διαδικασία. Το φιλμ στην κινηματογραφική μηχανή λήψης βρίσκεται σε ένα μεταλλικό καλά κλειστό κουτί, έτσι ώστε να μην περνά φως, εκτίθεται στο φως τόσο όσο χρειάζεται για να αποτυπωθεί η φωτογραφία στιγμιαία, έτσι έχουμε μια σμίκρυνση, δηλαδή την αποτύπωση αυτού που βρίσκεται μπροστά από το φακό σε πολύ μικρότερες διαστάσεις, διότι ο φακός που βρίσκεται μπροστά από τη μηχανή λήψης έχει τη δυνατότητα να κάνει την εικόνα πιο μικρή. Αντίθετα στην κινηματογραφική μηχανή προβολής ο φακός μεγεθύνει την εικόνα έτσι ώστε να προβάλλεται σε μια μεγάλη οθόνη. Οι πρώτες ταινίες, μέχρι τη δεκαετία του 1960, ήταν ασπρόμαυρες, οι φακοί αποτύπωναν αυτό που «έβλεπαν» ακολουθώντας τους νόμους της οπτικής, δηλαδή το μέγεθος του ειδώλου του αντικειμένου είχε σχέση με την απόσταση φακού-αντικειμένου και την απόσταση φακού-φιλμ (μέσα στην κινηματογραφική μηχανή λήψης). Όταν εφευρέθηκε το έγχρωμο φιλμ οι φακοί διόρθωναν και τις χρωματικές αποδόσεις για να επιτευχθεί μια πιστή απόδοση του πρωτοτύπου.

 

Έτσι έχει γεννηθεί ο κινηματογράφος, όχι όμως η κινηματογραφική τέχνη. Από τους Λυμιέρ και τον Έντισον έχουμε την εφεύρεση της μηχανικής υποστήριξης, πως, δηλαδή, θα μπορούσε να γίνει δυνατή η αποτύπωση (λήψη) και η προβολή μιας σειράς εικόνων ενωμένων σε ένα φιλμ. Θα δούμε πως αυτή η τεχνική έγινε τέχνη.

Περιεχόμενα


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
    ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

    Οκτ 28, 2023 0

  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz