Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΜΗΔΕΙΑ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
  • ΡΙΒΙΕΡΑ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΜΗΔΕΙΑ

Ιούλ 04, 2025 Θέατρο 0


ΜΗΔΕΙΑ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΜΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΜΠΟΣΤ

Μήδεια: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η Μήδεια του Μποστ είναι η γνωστή μας Μήδεια. Αυτή που άφησε την πατρίδα της, που δολοφόνησε τον αδελφό της, που παντρεύτηκε τον Ιάσωνα… Και το έργο έχει μέσα όλα όσα θυμίζουν τραγωδία: και χορό έχει και τροφό έχει και Ευριπίδη έχει. Μόνο που σ’αυτό το έργο η Μήδεια είναι και φιλεύσπλαχνη. Συμπονά την καλόγρια Πολυξένη, που φτάνει στο παλάτι για να μας αφηγηθεί το προσωπικό της δράμα. Ανησυχεί για το μέλλον των παιδιών της, που πρέπει να είναι μορφωμένα και να έχουν γνώση της αρχαίας ελληνικής. Αλλά κάπου εκεί, ανάμεσα στην υπερβολική μητρική φροντίδα και σε κάποια ψήγματα ζήλιας για την όμορφη καλόγρια, η κατάσταση ξεφεύγει. Και το τραγικό τέλος μοιάζει αναπόφευκτο.

Μήδεια:  Το έργο

«Όλοι νομίζουν πως εγώ θα σφάξω τα παιδιά μου 
εξ’ αφορμής του Ιάσωνος, χάνοντας τα μυαλά μου.
Θα χάσω μεν τον έλεγχον, αυτό δεν τ’ αποκρύπτω,
αλλ’ άλλη θαν’ η αφορμή που δεν την απορρίπτω.
Μόνον οι επιπόλαιοι που δεν κοιτούν εις βάθος
θα πουν πως ήτο έγκλημα με αφορμήν το πάθος.»

Η περιοδεία αυτού του θεατρικού έργου, παραγωγής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ξεκίνησε από την Θεσσαλονίκη, από το Δημοτικό Θέατρο Κήπου. Η αφορμή για τη συγγραφή αυτού του θεατρικού έργου είναι η «Μήδεια» του Ευριπίδη. Έχουμε τα βασικά πρόσωπα, την Μήδεια, τον Ιάσωνα, τα παιδιά -τα οποία δεν εμφανίζονται-, την τροφό και τον χορό. Όλα τα υπόλοιπα αλλάζουν. Ο Μποστ, Χρύσανθος Βοσταντζόγλου ήταν το πραγματικό του όνομα, ξεκίνησε ως σκιτσογράφος και, στη συνέχεια, ασχολήθηκε με το θέατρο, την ζωγραφική και το πολιτικό σχόλιο. «Η Μήδεια» είναι το προτελευταίο θεατρικό του πριν να πεθάνει. Γράφτηκε το 1993 και ακολουθούν «Το γελοίον του πράγματος: ο ήρωας της Κολομβίας», «Το γελοίον του πράγματος: ο εφευρέτης» και το θεατρικό «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», το 1995.

Μήδεια

Μήδεια: Η σάτιρα

Σε αυτό το θεατρικό έργο σατιρίζονται τα ήθη της ελληνικής κοινωνίας. Η Μήδεια είναι πολύ αλλαγμένη. Δεν είναι η αυστηρή μητριαρχική φιγούρα, η ιέρεια που θέλει να πάρει την ζωή της πίσω, στον ξένο τόπο  που ήρθε με τον Ιάσωνα, αλλά μια ψυχοπονιάρα, καλή και συμπονετική γυναίκα που έχει κάποιες υστερικές εξάρσεις. Επίσης ο Ιάσωνας δεν είναι ο αυστηρός πατέρας που διψά για εξουσία, αλλά ένας ανθρωπάκος, που έχει μια κάποια εξουσία, και του αρέσει να χώνεται σε ξένα κρεβάτια. Η τροφός έχει γίνει ο τροφός και η δουλειά του είναι να βγάζει τα παιδιά βόλτα. Η Μήδεια, επίσης, ενσαρκώνεται από έναν άντρα που, αυτή τη φορά, είναι ντυμένος γυναικεία.

Ο Ευριπίδης εμφανίζεται για να πάρει ιδέες από την Μήδεια για διορθώσει την δική του… «Μήδεια» που έχει απορριφθεί από την Επιτροπή. Η Μήδεια του μιλά για την ζωή της και τον συμβουλεύει για την συγγραφή του θεατρικού έργου και την ανάπτυξη των χαρακτήρων. Εδώ έχουμε ένα είδος λογοκρισίας που μπορεί να μην είναι όπως αυτή στην χούντα, αλλά εξακολουθεί να επιβάλλει την άποψή της, όπως γίνεται και τώρα, όχι από κρατικό μηχανισμό, αλλά από τους παραγωγούς που ισχυρίζονται ότι έχουν καλλιτεχνική άποψη.

Μήδεια: Οι χαρακτήρες

Η Μήδεια είναι η Ελληνίδα μάνα που ανησυχεί για τα παιδιά της, τα προσέχει, τα αφήνει λίγο ελεύθερα, ανέχεται τα τσιλημπουρδήματα  του άντρα της, βαρυγκωμαχά, αλλά κάνει υπομονή. Όταν γίνει το κακό τότε απειλεί, «θα σας σκοτώσω», μόνο  που αυτή τη φορά το εννοεί. Παίρνει ένα μαχαίρι και έναν μπαλτά, το κακό γίνεται. Σηκώνει πάνω της όλο το έργο και το κάνει μια πολύ όμορφη κωμωδία, σατιρίζοντας συμπεριφορές και όχι πρόσωπα.

Μήδεια

Ο Μποστ βάζει μια καλόγρια και έναν καλόγερο, δύο ανθρώπους που ήταν ερωτευμένοι, αλλά δεν παντρεύτηκαν γιατί το επάγγελμα του άντρα, κριτικός θεάτρου, ήταν επισφαλές. Το αποτέλεσμα είναι να ακολουθήσουν διαφορετικές κατευθύνσεις, αυτός να γίνει καλόγερος, εκείνη να ερωτευτεί ένα παπά και στο τέλος να γίνει καλόγρια. Θα δούμε ότι η καλόγρια μια χαρά προκαλεί ερωτικά και βρίσκει γκόμενους, ο καλόγερος κλίνει προς την παιδεραστία. Τα σατιρικά βέλη του Μποστ πέφτουν στα ήθη των λειτουργών της Εκκλησίας και βρίσκουν τον στόχο τους.

Μήδεια: Η αναδόμηση 

Αποδομείται ο αρχαίος Έλληνας δραματουργός, δεν είναι μια αυθεντία, αλλά κάποιος που αναζητά την βοήθεια και, όταν την βρει, την δέχεται ευχάριστα, κάνει έρευνα για τους χαρακτήρες του, δεν τους αναπτύσσει χωρίς να βασιστεί στην ιστορία τους, κάτι που, πολύ πιθανόν, να ίσχυε στην πραγματικότητα. Ο χορός επεμβαίνει στα λόγια της Μήδειας, με αποτέλεσμα αυτή πολλές φορές να επιτίθεται είτε φραστικά είτε σπρώχνοντας είτε με την… γόβα της.

Ο Μποστ παίρνει την αρχαιοελληνική  τραγωδία, την αναδομεί και την κάνει μια σπαραχτική κωμωδία. Στιχάκια με ομοιοκαταληξίες που βγάζουν νόημα, μπηχτές για την εξουσία, την Εκκλησία, τις μανάδες και τους πατεράδες, όλα δεμένα με αριστουργηματικό τρόπο.

Η σκηνοθεσία ακολούθησε την αφηγηματική γραμμή του Μποστ. Οι ηθοποιοί είναι τα σύγχρονα τραγικά πρόσωπα, παίζουν εντελώς φυσικά, αναπαριστώντας τους πιο σύγχρονους χαρακτήρες, ακολουθούν την σάτιρα ενώ βασίζονται πολύ στο τραγικό έργο. Η τραγωδία έχει γίνει μια γοητευτική κωμωδία, δεν έχει προδοθεί καθόλου το έργο του Ευριπίδη, αντίθετα έχει αντιμετωπισθεί ως ζωντανός οργανισμός που αναπτύσσεται και παίρνει άλλη μορφή υπονοώντας το τραγικό σε όλη του την διάσταση.

Μήδεια

Μήδεια: Τα θεατρικά στοιχεία

Οι ενδυμασίες είναι σύγχρονες, αποδίδοντας τους χαρακτήρες και δίδοντάς τους μια πολύ σύγχρονη διάσταση. Τα σκηνικά είναι εξαιρετικά απλά, έτσι τονίζεται ο χαρακτήρας και η δράση του, ο σκηνικός διάκοσμος είναι για να υπενθυμίζει το έργο ως μια βάση δόμησης των χαρακτήρων. Η μουσική είναι όντως σύγχρονη, λαϊκά άσματα, ρεμπέτικα, αλλά και ροκ και λατινοαμερικάνικα, δίνουν την εντύπωση μιας σύγχρονης κοινωνίας, ενώ το κωμικό στοιχείο τονίζεται όσο πρέπει. Ούτε η σκηνοθεσία, η ενδυματολογία, τα σκηνικά και η μουσική δεν υπερέβαλλαν. Το ίδιο είχε συμβεί και με τους ηθοποιούς.

Οι ρόλοι αποδόθηκαν με απόλυτη φυσικότητα. Ο κάθε χαρακτήρας κουβαλούσε ένα μεγάλο αφηγηματικό φορτίο. Για να ολοκληρωθεί η σάτιρα όλοι θα έπρεπε να είναι φυσικοί έχοντας αυτά τα στοιχεία που θα μας οδηγήσουν στην κριτική σκέψη, μόνο  που αυτό θα πρέπει να γίνει τόσο όσο χρειάζεται. Σε όλη την παράσταση αυτός ο κανόνας ακολουθήθηκε πιστά. Η μόνη που θα έπρεπε να έχει μια έξαρση ήταν η Μήδεια και αυτό έγινε. Όμως αυτή η έξαρση θα πρέπει να ήταν ελεγχόμενη και ήταν. Ακόμα και το τραγικό -ο φόνος των παιδιών της- αποδόθηκε απόλυτα φυσιολογικά δείχνοντας έτσι το υστερικό που την εμπόδιζε να καταλάβει τι έχει γίνει πραγματικά, κάτι που το βλέπουμε, σε μεγάλο βαθμό, στην ελληνική κοινωνία, αν είμαστε προσεχτικοί.

Μήδεια: Το κοινό

Τέλος, μέσα στο έργο υπάρχουν σημεία σκηνοθετικών οδηγιών, κάτι που μας υπενθυμίζει ότι όλο αυτό που βλέπουμε είναι θέατρο και όχι μια ρεαλιστική αφήγηση. Σπάζοντας έτσι τον κώδικα πιο εύκολα καταλαβαίνουμε την σάτιρα και την τοποθετούμε στο πραγματικό πλαίσιο της κοινωνίας, κατά την άποψή μας.  Το έργο έτσι ανοίγει το δραματουργικό κείμενο και είναι  πιο εύκολο ο θεατής να αναδημιουργήσει το δικό του κείμενο, την δική του Μήδεια. Το κατάμεστο Θέατρο Κήπου γοητεύτηκε από την παράσταση, κάτι που φάνηκε στο χειροκρότημα που κράτησε αρκετό χρονικό διάστημα, κάτι ασυνήθιστο σε θεατρικές παραστάσεις.

ΜΗΔΕΙΑ

Συγγραφέας: Μποστ

Σκηνοθεσία: Εύη Σαρμή

Επεξεργασία κειμένου: Ροδή Στεφανίδου

Σκηνικά: Δανάη Πανά

Μουσική: Γιάννης Ζουγανέλης

Κοστούμια: Δανάη Πανά

Κίνηση-χορογραφία: Αναστασία Κελέση

Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας

Βοηθός σκηνοθέτης: Μαίρη Ανδρέου

Βοηθός χορογράφος: Αντώνης Γκλαβάς

Οργάνωση παραγωγής: Αλέξης Τζίμας

Ηθοποιοί: Αντώνης Αντωνάκος (Ευριπίδης), Χρύσα Ζαφειριάδου (Εξάγγελος), Παντελής Καναράκης (Μήδεια), Γιάννης Καραμφίλης (Ιάσωνας), Υρώ Λούπη (Καλόγρια), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Καλόγερος), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Τροφός), Νίκος Τσολερίδης (Ψαράς)

Χορός: Μαριάννα Αβραμάκη, Λίλη Αδρασκέλα, Μάρα Μαλγαρινού

Φωτογραφίες: Mike Rafail, That long black cloud

Θέατρο: Δημοτικό Θέατρο Κήπου, Θεσσαλονίκη

Ημερομηνία παράστασης: 3/7/2025

Παραγωγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου που έχουμε δημοσιεύσει

Κατερίνα Χ

Cinderella

Παλιάαα Διαθήκη

Μήδεια κατά Παζολίνι

 


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ
    ΚΑΤΕΡΙΝΑ Χ

    Ιούν 21, 2025 0

  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΜΗΔΕΙΑ
    ΜΗΔΕΙΑ

    Ιούλ 04, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΘΗΝΑΣ

    Ιούλ 01, 2025 0

  • ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ
    ΣΟΦΙΑ ΜΟΥΤΙΔΟΥ

    Ιούν 30, 2025 0

  • ΡΙΒΙΕΡΑ
    ΡΙΒΙΕΡΑ

    Ιούν 29, 2025 0

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ

    Ιούν 26, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    6 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    8 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (335)
  • Κινηματογράφος (1.408)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz