Ιούλ 01, 2025 Κινηματογράφος 0
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Ο κινηματογραφικός λόγος ανανεώνεται από κινηματογραφικά έργα που «δοκιμάζουν» τους κανόνες που ισχύουν στο συντακτικό και στην γραμματική του. Η παγκόσμια κινηματογραφική ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα. Σε αυτούς τους πρωτοπόρους χρωστάμε την ανανέωση της φόρμας και του λόγου. (Στο τέλος αυτού του κειμένου μπορείτε να βρείτε τις συνδέσεις όπου βρίσκονται τα κείμενα των διαφορετικών διοργανώσεων αυτού του Φεστιβάλ)
Από τους αδελφούς Λυμιέρ και τον Μελιές μέχρι την γαλλική avant garde και τον γερμανικό εξπρεσιονισμό βλέπουμε τις τάσεις ανανέωσης που, στα πρώτα βήματα του κινηματογράφου, ήταν η απαραίτητη προϋπόθεση έτσι ώστε να θεμελιωθεί η 7η Τέχνη. Στους Γερμανούς και Γάλλους βλέπουμε τη γόνιμη συνεργασία των ζωγράφων με τους κινηματογραφιστές. Τις αλληλεπιδράσεις των μεν και των δε έτσι ώστε να μην μπορούμε να ξεχωρίσουμε -σε αυτό το στάδιο- ποιος είναι ο αμιγώς κινηματογραφιστής.
Όταν φτάνουμε στην ρωσική πρωτοπορία τότε παρατηρούμε ότι υπάρχει μια διάδραση από όλα τα είδη της τέχνης, έτσι ώστε η μορφή κάθε τέχνης να αλλάζει, μέσα από προτάσεις που βασίζονται γερά στην θεωρία και την λαϊκή παραδοσιακή τέχνη. Λίγα χρόνια αργότερα η Perfomance, σύμφωνα με την θεωρία του Γιέρζι Γκροτόφσκι, δίνει μια άλλη διάσταση, πρώτα στο θέατρο και μετά στον κινηματογράφο.
Όλες οι μεγάλες κινηματογραφίες για να αναπτυχθούν έχουν βασιστεί σε πρωτοποριακές και πειραματικές δημιουργίες. Αυτές στην αρχή εκτέθηκαν, μετά μελετήθηκαν, στο τέλος, στοιχεία τους, εντάχθηκαν στην κλασική κινηματογραφική αφήγηση, αυτό που ονομάζουμε εμπορικό κινηματογράφο.
Στην Γαλλία και στην Γερμανία, όπως προαναφέραμε, αλλά στην Ρωσία, την Αγγλία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά βλέπουμε τέτοια παραδείγματα δημιουργιών που «δοκιμάζουν» τον ορισμό που δεν έχει ακόμη απαντηθεί επαρκώς: «Τι είναι ο κινηματογράφος;».
Στον ελληνικό κινηματογράφο είναι λίγες οι πρωτοποριακές και πειραματικές δημιουργίες. Ο Σταύρος Τορνές, ο Κώστας Σφήκας, η Αντουανέττα Αγγελίδη, ο Θανάσης Ρεντζής, η Στέλλα Θεοδωράκη και ο Γκρέγκορι Μαρκόπουλος είναι αυτοί που ξεχωρίζουν στην δημιουργία τέτοιων καλλιτεχνικών έργων, αλλά και στην μελέτη της πρωτοπορίας στον κινηματογράφο.
Αυτό το Φεστιβάλ, που γίνεται στους χώρους της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, είναι ένα πεδίο όπου παρουσιάζονται έργα πρωτοποριακά και πειραματικά. Είναι μια ευκαιρία να μελετηθεί η τρέχουσα παραγωγή και η διαχρονία της πρωτοπορίας και του πειραματισμού στην κινηματογραφική τέχνη. Σε αυτό το μέρος αυτού του ιστοτόπου θα παρουσιάζουμε τις εργασίες αυτού του πολύ ενδιαφέροντος πεδίου, για τους λόγους που προαναφέραμε, αναλύοντας ταινίες και συνομιλώντας με τους κινηματογραφιστές.
Ελπίζουμε να συνδράμουμε στην παρουσίαση, την μελέτη και την ανάδειξη αυτών των εργασιών που έχουν σκοπό την ανανέωση του κινηματογραφικού λόγου και αισθητικής και στην ελληνική κινηματογραφία.
Κάλεσμα για υποβολές ταινιών για το Φεστιβάλ τον Δεκέμβρη 2025
Διαβάστε για τα Φεστιβάλ Κινηματογράφου στα οποία έχουμε αναφερθεί
Ιούλ 01, 2025 0
Μαρ 25, 2025 0
Αυγ 02, 2024 0
Αυγ 02, 2024 0
Ιούν 26, 2025 0
Ιούν 19, 2025 0
Ιούν 18, 2025 0
Ιούν 09, 2017 138
Οκτ 12, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Νοέ 13, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Μαρ 08, 2014 2
Ιούλ 01, 2025 0
Ιούλ 01, 2025 0
Ιούν 30, 2025 0
Ιούν 26, 2025 0
Ιούν 21, 2025 0
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |