Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΓΥΑΛΙ

Ιαν 28, 2020 Θέατρο 1


ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΓΥΑΛΙ

ιστορία βίας και καταπίεσης

του Γιάννη Φραγκούλη

Το θεατρικό έργο του Άρθουρ Μίλερ, «Σπασμένο γυαλί», παρουσιάστηκε στο Θέατρο Αριστοτέλειον, στη Θεσσαλονίκη, τον Ιανουάριο του 2020. Αν ήθελε κάποιος να συνοψίσει με δύο λόγια αυτό το έργο, το οποίο έγραψε ο Μίλερ το 1994, θα μιλούσε για τη σχέση μιας γοητευτικής γυναίκας με τον αυταρχικό άντρα της, από τη μία μεριά, και με το γιατρό της, από την άλλη. Εγγράφεται η βία που εισέπραττε μία γυναίκα την εποχή του μεσοπολέμου, ανάμεσα στον Α΄ και στο Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, εστιάζοντας σε δύο εβραϊκές οικογένειες που ζούσαν στις ΗΠΑ, λίγο πριν τη φασιστική απειλή από τη Γερμανία του Χίτλερ.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Η Σύλβια ζει στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης με το σύζυγό της Φίλιπ, έναν ευκατάστατο υπάλληλο που παρέχει μία άνετη ζωή στη γυναίκα του. Ο Φίλιπ είναι αυταρχικός και καταπιέζει τη σύζυγό του, η οποία βιώνει όλη αυτή τη βία μέχρι τη στιγμή που όλο αυτό ξεσπά και αυτή παραλύει. Απευθύνονται στο γιατρό Χάρυ που, αν και δεν έχει γνώσεις ψυχιατρικής, προσπαθεί να την ιάνει, να την κάνει να περπατήσει ξανά, χωρίς φάρμακα. Μεταξύ τους υπάρχει μία ιδιότυπη ερωτική σχέση. Αργότερα, όταν ο άντρας της θα απολυθεί από τη δουλειά του, θα αρρωστήσει και θα πεθάνει, αυτή θα περπατήσει, ξαφνικά, η δύναμή της ξεσπά από αυτό το σοκ και η ίδια αλλάζει ριζικά το χαρακτήρα της.

Η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΙΑΣ ΕΠΟΧΗΣ

Η θεατρική γραφή του Μίλερ πηγαίνει πιο βαθιά από μία απλή αναφορά  της ενδοοικογενειακής και της κοινωνικής βίας στην αμερικάνικη κοινωνία τη δεκαετία του 1930. Μπαίνει βαθιά στην ψυχή αυτής της γυναίκας και προσπαθεί να την αναλύσει. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι η Σύλβια είναι ένα σημαίνον της γυναίκας στην Αμερική, ότι το σώμα της είναι ένα χαρτί όπου εγγράφεται η βία που η γυναίκα είχε βιώσει σε μία φαλλοκρατική και συντηρητική κοινωνία.

Το έργο εστιάζει στην εβραϊκή κοινωνία της Αμερικής, οι ρίζες των πρωταγωνιστών του βρίσκονται στην Ευρώπη και, μάλιστα, στη χώρα που πρόκειται άμεσα να δοκιμαστεί από τη ναζιστική απειλή, στην Πολωνία. Η αναφορά στα δύσκολα χρόνια της αμερικάνικης οικονομίας, στο οικονομικό κραχ, στις δυσκολίες επιβίωσης, στις δοκιμασίες στις συζυγικές σχέσεις, στην υποβόσκουσα κρίση της οικογένειας, στην άρρητη υποτέλεια της γυναίκας, όλα αυτά μας θυμίζουν και βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα του έργου. Ο Μίλερ, ως εβραίος, μιλά για την εβραϊκή κοινότητα, ανοίγει όμως το κείμενό του έτσι ώστε κάθε καταπιεσμένος και ψυχικά δοκιμασμένος να βρει στοιχεία από τη δική του ταυτότητα.

Το σημείο αναφοράς είναι η γυναίκα. Ένα πρόσωπο που δοκιμάζεται από έντονα ψυχολογικά προβλήματα. Αυτά δεν αναφέρονται στο θεατρικό κείμενο με άμεσο τρόπο, αλλά υπονοούνται για να μπορεί ο θεατής να κάνει τις δικές του συνδέσεις και να ταυτιστεί. Το σώμα αυτής της γυναίκας νοσεί επειδή η ψυχή της έχει υποστεί τέτοια καταπίεση που δεν μπορεί να την αντέξει. Ο άντρας της, από τη μία μεριά, η οικογένειά της, από την άλλη, δοκιμάζουν αυτή την ψυχή και αυτό το σώμα μέχρι τελικής πτώσης. Και αυτή η πτώση δεν αργεί να έρθει. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι η Σύλβια δεν είναι οποιαδήποτε γυναίκα, το σημαίνον της γυναίκας που, με την ανάπτυξη του έργου, προσλαμβάνει τέτοια στοιχεία που πλέον εννοιοδοτεί, γίνεται σημαινόμενο, είναι, σε αυτή την περίπτωση η γυναίκα της Αμερικής, η ίδια η Αμερική σαν ολότητα.

Όλο το περιβάλλον της είναι εναντίον της. Αυτό το καταλαβαίνουμε σταδιακά. Ο σύζυγός της είναι ένας φοβισμένος άνθρωπος που το ίδιο το σύστημα τον έχει υποτάξει. Φοβάται τα πάντα, έχει υποταχθεί στον αγώνα της επιβίωσης τόσο που ηθελημένα απαρνιέται την ταυτότητά του, προσπαθεί να προβάλλει το εγώ του, σα μία ύστατη προσπάθεια αντίστασης. Το ξέρει ότι αυτός ο αγώνας είναι χωρίς ελπίδα και καταρρέει όταν έρχεται το πρώτο χτύπημα στην επαγγελματική του σταδιοδρομία. Ο θάνατός του δεν είναι μόνο βιολογικός, κυρίως είναι ιδεολογικός, θρυμματίζεται η ταυτότητά του, αποσυντίθεται η προσωπικότητά του.

Ο γιατρός που προσπαθεί να κάνει τη Σύλβια να περπατήσει μπορεί να είναι πιο κοντά στον Άνθρωπο, απ’ότι ο σύζυγός της, όμως η στάση του δεν είναι πολύ διαφορετική από αυτή του αυταρχικού άντρα, θέλει και αυτός να επιβάλει τη θέλησή του, να πετύχει ως γιατρός και όχι να ιάνει με ολοκληρωτικό τρόπο αυτή τη γυναίκα. Δεν μπορεί να την προσεγγίσει ουσιαστικά ποτέ και εκεί αποτυγχάνει. Περιμέναμε κάτι, τη σωτηρία της ψυχής, από μία προσωπικότητα, η οποία μας θυμίζει το μεσσία, και αυτή η ελπίδα έχει τελειώσει. Με άλλα λόγια ο αγώνας για ανάταση, ατομική, κοινωνική και εθνική, είναι μάταιος.

Η γυναίκα του γιατρού είναι αυτή που θέλει να επιβάλλει τη γνώμη της, την προσωπικότητά της, ενώ θέλει να δείχνει προς τα έξω τη σημαντικότητα του συζύγου της, ουσιαστικά κάνοντας μία προβολή της στο δικό της ψυχικό κόσμο. Βλέπει στη Σύλβια μία αντίπαλο. Η ερωτική αντιζηλία εστιάζει στην ψευδοερωτική σχέση του γιατρού με τη Σύλβια, ενώ, είναι κατανοητό, ότι ή άρρωστη γυναίκα γαντζώνεται στο γιατρό βλέποντάς τον όχι ως εραστή αλλά ως σωτήρα της, εδώ μπορεί να υπάρχει ένα λανθάνον ερωτικό στοιχείο που το ένστικτο της συζύγου του γιατρού το έχει κατανοήσει.

Η αδελφή της Σύλβια, τέλος, αδιαφορεί τόσο για την αδελφή της όσο αδιαφορεί και για τον ίδιο τον εαυτό της. Έχει αποδεχτεί τη μοίρα της, υποτάσσεται στον άντρα της όπως έχει υποταχθεί στον πατέρα της. Στις δύο αυτές αδελφές εικονογραφείται ο κατακερματισμός της αμερικάνικης κοινωνίας, η καταστροφή του κοινωνικού ιστού, το απατηλό του αμερικάνικου ονείρου. Η Γη της Επαγγελίας του ιμπεριαλισμού δεν είναι παρά ένας κόσμος χτισμένος στην άμμο που σκορπιέται με το πρώτο δυνατό φύσημα του ανέμου.

ΤΑ ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Οι ηθοποιοί δεν παίζουν αυτούς τους χαρακτήρες που δοκιμάζονται, αλλά φανερώνουν μόνο την βιτρίνα αυτών των χαρακτήρων, χωρίς να μπορούν να αναδείξουν το ανθρώπινο δράμα, τις ψυχικές μεταπτώσεις, την πτώση τους, την καταστροφή όλου του συστήματος. Εξαίρεση είναι η Παναγιώτα Βλαντή, η οποία μας δίνει την υπόνοια του ψυχικού δράματος της Σύλβια, με σταθερό γραμμικό τόνο που υπονοεί το ηφαίστειο που βράζει από κάτω. Η μετάλλαξή της, στο τέλος, είναι το μόνο ελπιδοφόρο στοιχείο, η θέλησή της να αλλάξει τον κόσμο, όσο μπορεί, είναι η πρόταση για αντίσταση στην καταστολή του συστήματος.

Τα σκηνικά θυμίζουν τον εξπρεσιονισμό, επιβάλλονται στους χαρακτήρες, όπως ο σκηνικός χώρος στο «Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι», στην ταινία του Βίνε, θυμίζουν την απειλή του απολυταρχισμού, όπως τη φέρνει ο φασισμός του Χίτλερ. Η μουσική πολύ σωστά στηρίζει το κείμενο, δεν επιβάλλεται, συμβάλει στο να διατηρηθεί ο αφηγηματικός ρυθμός και να αρθρωθεί ο λόγος. Τα κοστούμια αποδίδουν την εποχή με πιστότητα, για να υπάρχει ένα σταθερό αναφερόμενο στο ιστορικό παρασκήνιο.

Σα γενικό σύνολο, αυτό το έργο, σκηνοθετικά στέκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο, αν και έχουμε τις επιφυλάξεις μας, όπως τις εκφράσαμε πιο πάνω. Το ζητούμενο είναι να πιάσει ο σκηνοθέτης τον πυρήνα του κάθε χαρακτήρα και να τον αναπλάσει όσο θα έπρεπε έτσι ώστε ούτε να είναι η αφήγηση νατουραλιστική ούτε προφανής ούτε χαοτική, αλλά να έχει αυτές τις αιχμές που καλούν το θεατή να γίνει αναγνώστης του θεατρικού κειμένου, να το συνταιριάξει με το δικό του ψυχικό κόσμο. Οι κινήσεις των ηθοποιών και η χροιά της φωνής τους θα πρέπει να ήταν τέτοια που να δηλώνει τις εξάρσεις ή τις μειώσεις της υστερίας τους, με εξαίρεση τη Σύλβια που αφήγησή της θα πρέπει να είναι γραμμική αφού σε αυτή προβάλλονται όλες οι συμπεριφορές και εγγράφεται των ψυχογράφημα των υπόλοιπων χαρακτήρων, δηλαδή της αμερικάνικης κοινωνίας. Τέλος, με τη μικρή απροσδιοριστία που υπάρχει τόσο στη σκηνοθεσία όσο και στο σκηνικό, αλλά και στο κείμενο, μπορούμε να ανοίξουμε αυτό το θεατρικό έργο στον παγκόσμιο χάρτη των ψυχο-κοινωνικών καταστάσεων.

ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΓΥΑΛΙ

Κείμενο: Άρθουρ Μίλερ

Σκηνοθεσία: Άσπα Καλλιάνη

Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης

Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη

Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου

Γραφιστική επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης

Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Παναγιώτα Βλαντή, Χάρης Σώζος, Βάσω Γουλιελμάκη, Ελίνα Μάλαμα

Διάρκεια: 120΄

Θέατρο: Θέατρο Αριστοτέλειο

Χρονική διάρκεια: 10 Ιανουαρίο-2 Φεβρουαρίου 2020.

 

Διαβάστε την ψυχαναλυτική ανάγνωση χαρακτήρων εδώ

Διαβάστε τη βιογραφία του Άρθουρ Μίλερ εδώ


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
1 Σχολίασε
Newest
Oldest Most Voted
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz