Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΟΙ ΜΙΜΟΙ ΤΟΥ ΗΡΩΝΔΑ

Ιούν 05, 2019 Θέατρο 0


ΟΙ ΜΙΜΟΙ ΤΟΥ ΗΡΩΝΔΑ

ΘΕΑΤΡΟ ΣΦΕΝΔΟΝΗ

του Νίκου Θωμόπουλου

Ο ΗΡΩΝΔΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΙΜΙΑΜΒΟΙ

Οι «Μιμίαμβοι», του ποιητή Ηρώνδα, που γράφτηκαν περίπου τον 3ο αιώνα π.Χ. βρέθηκαν σε ένα πάπυρο στην Αιγυπτιακή πόλη Μιγίρ το 1891. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο σημαντικός μας ποιητής Κ. Καβάφης συνέθεσε το ποίημα “Οι μιμίαμβοι του Ηρώδη” με έμπνευση από τους μιμίαμβους του Ηρώνδα συγκινημένος από τον τρόπο που βρέθηκαν όπως γράφει «εντός του σκότους Αιγυπτίας γης μέσω τοιαύτης απελπιστικής σιγής». Οι μιμίαμβοι, όπως το φανερώνει και η λέξη συνθέτονται από μιμήσεις των ηθοποιών που απήγγειλαν στους δρόμους ιάμβους περίπου 100 στίχων στο κάθε μονόπρακτο ή επεισόδιο για να διασκεδάσουν τους θεατές με σκωπτικά σαρκαστικά, υβριστικά και χυδαία λόγια.

Οι μιμίαμβοι παιζόντουσαν αργότερα και σε πλατείες και σπανιότερα σε αυτοσχέδιες σκηνές. Τα θέματά τους ήταν αφιερωμένα στις ανθρώπινες αδυναμίες με τη διακωμώδηση του ακόλαστου βίου καθημερινών ανθρώπων των παρασκηνιακών κοινωνικών στρωμάτων σαρκάζοντας τις πράξεις τους, μ΄έναν αποκαλυπτικό ρεαλισμό, που επιβάλλει ένα είδος ελαφρότητας. Με σκοπό την ταχεία τέρψη των δοκιμαζόμενων τάξεων οι έξι μιμίαμβοι του Ηρώνδα που σώθηκαν είναι οι «Φιλιάζουσαι ή ιδιάζουσαι» (επιστήθιες φίλες), «Το όνειρο», Ο Σκανεύς (παπουτσής), Κοπέλις «Η ζηλιάρα», «Ο πορνοβοσκός», «Η μαστρωπός», «Ο διδάσκαλος» και «Οι προσκυνήτριες του Ασκληπιού». Μια αξιοπρεπής κυρία που συνουσιάζεται με τον σκύλο της, η αυστηρή σωματική τιμωρία ενός δασκάλου σ΄έναν αμελή μαθητή, ο πόθος ενός δερμάτινου πέους (βαυβώνα) από  δύο φίλες, είναι μερικά από τα θέματα των μιμίαμβων, που παρουσιάζονται ως κωμικές εικόνες των ανθρώπινων εκτροπών σε αυτοτελή επεισόδια που το καθένα έχει αρχή-μέση και τέλος, που λειτουργεί σαν κάθαρση προς τους θεατές.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Πιστεύοντας ότι οι μιμίαμβοι του Ηρώνδα είναι η καρδιά του θεάτρου που προηγείται της Αριστοφανικής κωμωδίας και μετέπειτα της comedia de l’ arte η Άννα Κοκκίνου επέλεξε να «παιδεύσει» το θεατρικό κοινό της με την ευστροφία της άγνωστης, στο ευρύ κοινό, ποίησης του Ηρώνδα σε μια άρτια παράσταση με πολύχρωμα και φανταχτερά κοστούμια φτιαγμένα με γόνιμη φαντασία μαζί με τα αλληγορικά προσωπεία που υποστήριξαν ευφυώς με αρκετή δόση φαιδρότητας τους ρόλους των έξι μίμων-ηθοποιών.

Η ένταξη της σωματοποίησης του κάθε ρόλου των έξι μονοπράκτων στο λόγο και το ύφος του Ηρώνδα στη συγκεκριμένη παράσταση, όπου οι ηθοποιοί έπαιζαν  έως και δύο διαφορετικούς μίμους, ενσαρκώθηκε με τα όρια μιας μίμησης χωρίς την προσαρμογή σε σύγχρονους υποκριτικούς κώδικες μιας σάτιρας ή μιας επιθεώρησης με τον δεδομένο σεβασμό της σκηνοθεσίας στο πνεύμα του συγγραφέα.

Οι ημιδιαφανείς χώροι που παρέπεμπαν σε οικίες και η ξύλινη μινιμαλιστική εξέδρα-σκηνή, λειτούργησαν εξ ίσου υποβλητικά στους θεατές στο να ταξιδέψουν σε μια αυτοσχέδια σκηνή στους δρόμους μας αρχαίας αγοράς της προκλασικής περιόδου της ελληνικής ιστορίας.

Η μουσική επένδυση και τα ηχητικά εφέ έδωσαν μια ανεβαστική νότα σε σύμπραξη με την κινησιολογία και τα κείμενα του έργου. Η Άννα Κοκκίνου ξεχώριζε λίγο περισσότερο για την θεατρική της αύρα μιας έμπειρης θεατρίνας πίσω από τη «μάσκα» της μιμιμής τέχνης.

Η ένταξη του χορού με χοροθεατρικές αποχρώσεις στις ενδιάμεσες δράσεις εντάχθηκε στη σκηνοθετική γραμμή με τον στόχο να συνδέσει τα άσχετα μεταξύ τους επεισόδια σε μια ενιαία παράσταση με ροή που δεν ήταν πολύ εμφανής κατά τη γνώμη μου, καθώς και η εμβόλιμη παντομίμα μιας ηθοποιού με την ίδια σκωπτική διάθεση των κειμένων που έπαιζε παράλληλα τον ρόλο του υποβολέα παραπέμποντας ίσως στα θεατρικά μπουλούκια των αρχών του 20ου αιώνα δίνοντας ένα εύθυμο  και καινοτόμο χαρακτήρα στην αφήγηση των μίμων, που υποδύθηκε η Άννα Κοκκίνου.

Σε δεύτερη βαθύτερη ανάγνωση τα επεισόδια που παίχτηκαν στοχεύουν μέσω μιας αυτοκριτικής ματιάς στην ηθική παρακμή, στην ανάδειξη της ιδιαίτερης ευστροφίας του ελληνικού πνεύματος.

ΟΙ ΜΙΜΟΙ

Συγγραφέας: Ήρωνδας

Μετάφραση: Θεόδωρος Στεφανόπουλος

Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου

Σκηνικά: Κένι Μακ Λελλάν

Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Μάσκες: Μάρθα Φωκά

Μουσική: Νίκος Βελιώτης

Επιμέλεια κίνησης: Βρισηίδα Σολωμού

Βοηθοί σκηνοθέτες: Μιχάλης Αγγελίδης, Δημήτρης Καλακίδης, Ειρήνη Κουμπαρούλη

Φωτογραφίες: Δημήτρης Ταμπάκης

Παίζουν: Ρηνιώ Κυριαζή, Νίκος Νίκας, Ρίτα Λυτού, Μαρίζα Θεοφυλακτοπούλου, Αλκίνοος Δωρής, Άννα Κοκκίνου, Ειρήνη Κουμπαρούλη

Θέατρο: Θέατρο Σφενδόνη

Πρεμιέρα: 29/3/2019.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz