Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ
  • ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ WILLIAM
  • Ο ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ
  • Ο ΛΟΓΟΣ
  • ΟΡΕΣΤΕΙΑ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ

Αυγ 26, 2025 Θέατρο 0


Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΙΑΣΚΕΥΗ

Ο επιθεωρητής: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο επιθεωρητής-απατεώνας Χλεστιακόβ έρχεται σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Ρωσίας. Οι κάτοικοι της πόλης βλέπουν έναν μεγάλο σωτήρα και οραματίζονται ένα σπουδαίο μέλλον… Για μια μέρα και οι δύο πλευρές ζουν ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Ώσπου, τελικά, όλα αλλάζουν μέσα από μια σειρά εξωφρενικά αστείων καταστάσεων και παρεξηγήσεων! Η παράσταση επιχειρεί να αντιμετωπίσει την ξέφρενη σάτιρα του Γκόγκολ ως μια συνάντηση με το όνειρο, την ελπίδα και, εν τέλει, την ψευδαίσθηση, όπως αυτή αποτυπώνεται στον κόσμο του θεάτρου. Είδαμε την παράσταση στο ανοιχτό θέατρο Μάνος Κατράκης, στις Συκιές, στα 31α Μερκούρεια.

Ο επιθεωρητής: Η αφήγηση

Ο Γιώργος Παπαγεωργίου διασκευάζει το αφήγημα του Νικολάι Γκόγκολ. Το φέρνει κάπως στα σύγχρονα δεδομένα. Ελάχιστα έχουν αλλάξει από αυτή την εποχή, την τσαρική Ρωσία, με την δική μας, ειδικά στις χώρες όπου οι τύχες του ανθρώπου εξαρτιόνται από κάποιους μικρούς ή μεγάλους παραγοντίσκους. Ο τοπικός παράγοντας, ο Έπαρχος, είναι, μπροστά σε έναν επιθεωρητή, το απόλυτο μηδέν. Η τύχη του είναι αφημένη στην κρίση αυτού που πρόκειται να επιθεωρήσει τις δημόσιες υποθέσεις. Η λύση για όλα τα θέματα είναι τα λεφτά που θα ζητήσει, το μπαξίσι, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, το φακελάκι, σήμερα.

Είναι γεγονός ότι, με αυτόν τον τρόπο, ο άνθρωπος υποτιμάται, γίνεται υποχείριο ενός μεγαλοπαράγοντα. Αν αυτός είναι απατεώνας, τότε τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Σε αυτό το έργο ο επιθεωρητής είναι ψεύτικος, είναι ένας απατεώνας που θέλει να παίρνει τα λεφτά για να περνά όσο πιο καλά γίνεται. Το πρώτο του θύμα είναι ο Έπαρχος. Θα ακολουθήσουν οι άλλοι παράγοντες και αυτοί που θέλουν να διαβάλλουν τους άλλους για να κερδίσουν την εύνοιά του.

Ο επιθεωρητής: Ο φόβος

Τίθεται το ερώτημα: Δεν μπήκαν στον κόπο να το ψάξουν, να μάθουν αν είναι όντως ο επιθεωρητής; Η απάντηση είναι απλή: ο φόβος στο να πιαστούν ότι διερευνούν τα εξουσιαστικά κέντρα είναι τρομερός, φοβούνται ότι θα πέσουν σε δυσμένεια και, έτσι, δεν θα μπορούν πλέον να μαζεύουν παράνομα λεφτά. Όλα βασίζονται σε ένα ψέμα και αυτός θα είναι ο κανόνας σε όλες τις συναλλαγές. Ο μόνος που κερδίζει είναι ο ψεύτικος επιθεωρητής.

Ο επιθεωρητής

Στον λόγο των ηθοποιών υπάρχει αυτό που λέγεται κατά πρόσωπο και αυτό που υπονοείται. Όλοι τον σέβονται και υποκλίνονται μπροστά του, αλλά από πίσω του θέλουν να τον τσακώσουν για να περάσουν στην αντεπίθεση. Ένα παιχνίδι της γάτας και του ποντικού που ο ψευδοεπιθεωρητής το απολαμβάνει. Μόνο ο υπηρέτης του φοβάται ότι θα έρθει ο πραγματικός επιθεωρητής και τότε όλα θα γκρεμιστούν. Το αφεντικό του ζει την ζωή του, εισπράττει λεφτά από αυτούς που φοβούνται μην χάσουν τα κλεμμένα, ζει μια ονειρική ζωή. Αρνείται να φύγει.

Ο επιθεωρητής: Η αποδόμηση 

Αφού έχει ζήσει την ζωή του, η όρεξή του ανοίγει και θέλει την ηδονή. Η όμορφη γυναίκα του Επάρχου και η γοητευτική κόρη του είναι τώρα ο στόχος του. Εδώ όμως δεν έχει παρά μόνο μια επιλογή ή θα παντρευτεί ή θα φύγει. Τάζει έρωτα -και στις δύο- και, την κατάλληλη στιγμή θα φύγει, αφήνοντας τις υποσχέσεις του σε αυτούς τους ανθρώπους που έχουν πειστεί ότι η ζωή τους θα αλλάξει εντελώς. Μόνο η κόρη σκέφτεται πιο ρεαλιστικά από τους γονείς της.

Ο Γιώργος Παπαγεωργίου βάζει στο στόμα των ηθοποιών την περιγραφή του Γκόγκολ για τον κάθε χαρακτήρα. Με αυτόν τον έξυπνο τρόπο καταφέρνει να σπάσει τον κώδικα του θεάτρου και να δείξει στο κοινό ότι εδώ δεν έχουμε παρά μια αναπαράσταση μιας κατάστασης, δεν είναι μια ρεαλιστική αφήγηση, αλλά θα μπορούσε να ήταν ένα κομμάτι από την ζωή τους. Όμως, επειδή το σπάσιμο του θεατρικού κώδικα και η δημιουργία ενός καινούργιου είναι και αυτό μια τυποποίηση, επιχειρεί να αποδομήσει και αυτόν τον κώδικα που έχει γίνει μανιέρα στο σύγχρονο θέατρο. Η κόρη δεν έχει να πει τίποτε για τον Γκόγκολ, ιδού μια ακόμα αποδόμηση που, από την μία φέρνει γέλιο, από την άλλη επισημαίνει ότι εδώ έχουμε μια επινοημένη αφήγηση.

Ο επιθεωρητής: Η κριτική του θεατή

Η σάτιρα του Γκόγκολ φέρνει πολύ γέλιο. Το χιούμορ λειτουργεί ως κάθαρση στον θεατή. Από την μία ο αποδέκτης της σάτιρας θέλει να απομακρύνει αυτό που θα επηρεάσει άσχημα την ψυχική του κατάσταση, από την άλλη έχει την ευκαιρία να ελέγξει αν κάτι τέτοιο ισχύει στον ίδιο ή στον περίγυρό του. Έτσι μπορούμε να αναλύσουμε το δικό μας αξιακό σύστημα, όπως και να δούμε με άλλη οπτική αυτά που συμβαίνουν στην κοινωνία που ζούμε. Αυτό είναι το σημείο που το θεατρικό έργο μας ωθεί να λειτουργήσουμε ως κριτές αυτών των οικείων καταστάσεων και να κάνουμε, τελικά την δική μας κριτική στο σύστημα που κανονίζει την κοινωνία που ζούμε.

Ο επιθεωρητής

Ο Γκόγκολ, με αυτό τον τρόπο, μιλά για την σημερινή κατάσταση, το έργο γίνεται σύγχρονο και εμείς μπορούμε να προεκτείνουμε την αφήγησή του. Αυτά που μας θυμίζουν την εποχή, στην οποία το έργο αναφέρεται, είναι τα κοστούμια και τα σκηνικά. Ειδικά τα κοστούμια αλλάζουν, ανάλογα με το περιβάλλον όπου εξελίσσεται η δράση. Τα σκηνικά λίγο ή πολύ παραμένουν τα ίδια. Και τα δύο, όμως, είναι μια υπόμνηση για την τσαρική εποχή και ένα υπόβαθρο για την κριτική μας, όπως προαναφέραμε.

Ο επιθεωρητής: Η μετεώρηση

Οι ηθοποιοί παίζουν πολύ καλά στο να αναφερθούν σε αυτές τις καταστάσεις, να υπονοήσουν, να αλλάξουν προοδευτικά την αφήγηση, για να παραμείνει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Πολύ καλές οι ερμηνείες. Πολύ ενδιαφέρουσα η απόσυρση των σκηνικών προοδευτικά από τον επιθεωρητή και τον βοηθό του, έτσι ώστε να μείνουν μόνοι πάνω στην σκηνή, στο δωμάτιό τους, ο Έπαρχος και η οικογένειά του, φωτισμένοι έτσι που να είναι απομονωμένοι και στριμωγμένοι ο ένας δίπλα στον άλλον. Με αυτό τον τρόπο απεικονίζεται η απελπισία αυτών των ανθρώπων, η απατεωνιά που τους καταστρέφει την ζωή, το πελατειακό σύστημα που βοηθά στο εξευτελισμό τους. Είναι πλέον μετέωροι σε ένα απεχθές παρόν και σε ένα μέλλον που δεν θα έρθει ποτέ.




Ο ΕΠΘΕΩΡΗΤΗΣ

Συγγραφέας: Νικολάι Γκόγκολ

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου

Βοηθός σκηνοθέτης: Δώρα Ξαγοράρη

Διασκευή: Γιώργος Παπαγεωργίου

Κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου

Σκηνικά: Ευαγγελία Κιρκινέ

Μουσική: Γιώργος Παπαγεωργίου

Κίνηση: Μαρίζα Τσίγγα

Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Σχεδιασμός μακιγιάζ-μαλλιά: Olga Faleichyk

Ηθοποιοί: Δήμητρα Βήττα, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Γιάννης Λατουσάκης, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Στέλλα Ψαρουδάκη

Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης

Φωτογραφίες-τρέιλερ: Χρήστος Συμεωνίδης

Χώρος: Ανοιχτό Θέατρο Μάνος Κατράκης (Συκιές-Θεσσαλονίκη)

Ημερομηνία παράστασης: 23/8/2025.

 

Σχετικά με την περιοδεία της παράστασης

Διαβάστε τις θεατρικές κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει

Ποιος σκότωσε τον William

Ο Κουτσογιάννης στα Γιάννινα

Ορέστεια


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ WILLIAM
    ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ

    Αυγ 25, 2025 0

  • Ο ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ
    Ο ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ...

    Αυγ 25, 2025 0

  • ΟΡΕΣΤΕΙΑ
    ΟΡΕΣΤΕΙΑ

    Αυγ 17, 2025 0

  • Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ
    Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ

    Αυγ 06, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025
    ΜΕΡΚΟΥΡΕΙΑ 2025

    Αυγ 13, 2025 0

  • ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ
    ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ

    Αυγ 05, 2025 0

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Ιούλ 23, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ
    Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ

    Αυγ 26, 2025 0

  • ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ WILLIAM
    ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ WILLIAM

    Αυγ 25, 2025 0

  • Ο ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ
    Ο ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ

    Αυγ 25, 2025 0

  • Ο ΛΟΓΟΣ
    Ο ΛΟΓΟΣ

    Αυγ 18, 2025 0

  • ΟΡΕΣΤΕΙΑ
    ΟΡΕΣΤΕΙΑ

    Αυγ 17, 2025 0

  • ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ
    ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ

    Αυγ 15, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Αποθήκη ταινιών Αποθήκη ταινιών Κριτικές ταινιών Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου Αθήνας
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    6 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    8 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    10 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    10 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    2 έτη ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Αύγουστος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« Ιούλ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (2)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (354)
  • Κινηματογράφος (1.428)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz