Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Κριτικές κινηματογράφου και θεάτρου.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Πρόσφατα

  • CAUGHT IN THE NET
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
  • GORA
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

A TALE OF TWO CITIES

Ιαν 02, 2021 Κινηματογράφος 0


A TALE OF TWO CITIES

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΥΟ ΠΟΛΕΩΝ

κατά Jim Goddard

γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Βασισμένη στο γνωστό μυθιστόρημα του Κάρολου Ντίκενς, «Η ιστορία δύο πόλεων», γραμμένο το 1859, η ταινία του Jim Goddard, αγγλική παραγωγή του 1980, αποδίδει με επικό τρόπο το αφήγημα του Ντίκενς, αναφέροντας, συγχρόνως, τον τρόπο που η εξουσία διαβρώνει τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Δύο χώρες, δύο πόλεις, στο μεταίχμιο της ιστορίας, όταν το βασιλικό καθεστώς στη μία, τη Γαλλία, πέφτει ενώ στην άλλη παραμένει, είναι οι δύο άκρες ενός αφηγηματικού διανύσματος που ουσιαστικά αναφέρεται στον ανθρώπινο χαρακτήρα και στις μεταλλάξεις του.

Ο Jim Goddard παίρνει το μυθιστόρημα του Ντίκενς ως μία έμμεση αναφορά στη Γαλλική Επανάσταση, αλλά άμεση μελέτη του ανθρώπινου χαρακτήρα, έτσι όπως αυτός αλλάζει, σύμφωνα με τις κοινωνικές αλλαγές και πως τις επηρεάζει. Το μυθιστόρημα του Ντίκενς εκδόθηκε το 1859, 11 χρόνια πριν το θάνατό του και στην Ελλάδα μεταφράστηκε από τον Εμμανουήλ Καίσαρα, το1957, εκδ. Πεχλιβανίδης, από το Γιώργο Νικολαΐδη, το 1967, εκδ. Γεμενετζόπουλος, από τις Αναστασία Αγαπητού και Βικτώρια Τράπαλη, το 1989, εκδ. Εξάντας, και από τον Αθανάσιο Ζάβαλο, το 2004, εκδ. Κέδρος. Είναι, λοιπόν, μία πολύ γνωστή ιστορία και δε χρειάζεται να αναφερθούμε εκτεταμένα σε αυτή. Οι αναφορές μας θα υπάρχουν μόνο για να κάνουμε τη σύνδεση του μυθιστορήματος με την ταινία.

Ένας αριστοκράτης, ανιψιός ενός κόμη, αποποιείται την οικογένειά του, την περιουσία του και το όνομά του, φεύγει από τη Γαλλία και μετακομίζει στο Λονδίνο. Στο ταξίδι αυτό θα γνωρίσει μία κοπέλα που φέρνει τον εξουθενωμένο πατέρα της, στο σπίτι της. Αυτή θα το σώσει από τη θανατική καταδίκη, όταν θα κατηγορηθεί ως κατάσκοπος. Θα την ερωτευθεί και, αργότερα, θα την παντρευτεί. Ο Goddard κάνει μία γραμμική αφήγηση, χωρίς χρονικά πισωγυρίσματα, και αφηγείται αυτή την ιστορία με ρεαλιστικό τρόπο, δομώντας, ουσιαστικά ένα έπος. Ποιος είναι όμως ο πυρήνας αυτής της επικής αφήγησης;

Εύκολο είναι κάποιος να απαντήσει ότι ο σκηνοθέτης με την ιστορική αφήγηση, μιλάει για τη Γαλλική Επανάσταση και τη βασιλεία, στην Αγγλία. Όμως αυτό δεν είναι παρά η αφορμή. Όπως στο μυθιστόρημα του Ντίκενς, έτσι και σε αυτή την ταινία στον πυρήνα της αφήγησης βρίσκεται η ανθρώπινη ψυχή, τα δεινά της, οι μεταλλάξεις του ανθρώπινου χαρακτήρα και το πώς μπορεί, βάσει αυτών των αλλαγών, να διαμορφωθεί η ροή της ιστορίας. Από μία αφήγηση ηθών, η ταινία πλησιάζει το θρίλερ, μέσα από τις συγκρούσεις των χαρακτήρων, αφήνει, στο τέλος, ένα παράθυρο ανοικτό για το τι θα γίνει στη συνέχεια, καλώντας το θεατή να συμπληρώσει την αφήγησή της με τη δική του φαντασία.

Με αυτό τον τρόπο συμβολοποιεί αυτή την αφήγηση, δίνοντας την αφορμή κάποιος να παρομοιάσει αυτές τις δύο ιστορικές αφηγήσεις με άλλες που είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντός του. Οι δύο κεντρικές προσωπικότητες, ο πρώην αριστοκράτης και ο δικηγόρος του, πρόσωπα που μοιάζουν λίγο, είναι αφηγηματικές φιγούρες που μπορούν να αλλάξουν ριζικά την αφήγηση. Ο δεύτερος, από αρνητική προσωπικότητα γίνεται θετική και δυναμική, μία αλλαγή που μας βάζει στην ιδέα ότι ο άνθρωπος μπορεί να αλλάξει ο ίδιος και να γίνει ο μοχλός που θα μετατρέψει τη ροή της Ιστορία τόσο πολύ που θα έχουμε ένα διαφορετικό ιστορικό τοπίο, τελικά.

Η κόρη του γιατρού, η οποία θα παντρευτεί τον πρώην κόμη, είναι η φιγούρα που λειτουργεί σαν μία σταθερά χρήσιμη για να μπορούμε να δούμε τις αλλαγές στις άλλες προσωπικότητες. Η δεύτερη ανατροπή θα είναι η πάλη της γυναίκας του πανδοχέα που, αφού έχει πάρει την εξουσία, θέλει να εκδικηθεί, για άγνωστο λόγο, την κόρη του γιατρού και τον άντρα της. Η γριά παραμάνα της νεαρής συζύγου θα τη σκοτώσει, αποδίδοντας δικαιοσύνη. Εδώ όμως έχουμε ένα πολύ όμορφο σχόλιο για την παράνοια.

Το πρώτο δείγμα της παρανοϊκής σκέψης είναι η συμπεριφορά του γιατρού που έχει χάσει το μυαλό του, μετά τη φυλάκισή του, έχει γίνει τσαγκάρης, έγκλειστος σε ένα δωμάτιο πανδοχείου. Επανέρχεται στη λογική όταν θα το βρει η κόρη του και θα τον οδηγήσει στο σπίτι της, στο Λονδίνο. Παρόμοια κατάσταση θα δούμε στη γυναίκα του πανδοχέα, ο οποίος περιποιόταν τον ψυχικά άρρωστο γιατρό. Όταν αυτή θα πάρει στα χέρια της την εξουσία, ως μικρός ηγέτης στη Γαλλική Επανάσταση, θα φανερώσει τον διαβολικό χαρακτήρα της, θα βουτήξει όλο και πιο πολύ στην τρέλα, από την οποία δε θα βγει ποτέ, αφού δε δέχεται τη βοήθεια κάποιου ανθρώπου, ούτε του συζύγου της.

Αυτό το αδιέξοδο είναι ο πυρήνας της αφήγησης του Ντίκενς. Ο Goddard το σέβεται, δε μας δείχνει το τέλος της αφήγησης, άρα τη λύση της τραγωδίας, απλά μας εικονοποιεί το βάσανο του ανθρώπου όταν αυτός είναι έρμαιο των  κοινωνικών καταστάσεων, οι οποίες καθορίζονται από ανθρώπους που είναι μικρότεροι των περιστάσεων. Η κριτική στην ηγεσία της Γαλλικής Επανάστασης είναι έμμεση, γιατί παραπέμπει σε αυτή την πάλη των χαρακτήρων, όπως αναφέραμε, ενώ η κριτική στο αγγλικό βασιλικό καθεστώς είναι πολύ μικρή για να γίνει δυνατό να δομηθεί μία κριτική ανάμεσα στη βασιλεία και στην αστική δημοκρατία. Η αφήγηση της ταινίας είναι γλαφυρή, κρατάει το θεατή, η φωτογραφία, πολλές φορές, δημιουργεί εξπρεσιονιστικούς πίνακες, παραπέμποντας στη ρομαντική εποχή, που τη χρησιμοποιεί σα μία στάθμη κριτικής αποτίμησης των συμπεριφορών.

A TALE OF TWO CITIES

Σκηνοθεσία: Jim Goddard

Σενάριο: John Gay, Charles Dickens (μυθιστόρημα)

Φωτογραφία: Tony Imi

Μοντάζ: Bill Blunden

Ήχος: John Ireland

Μουσική: Allyn Ferfuson

Παίζουν: Chris Sarandon (Σίντνεϊ Κάρτον/Τσαρλς Ντάρνι), Peter Cushing (Δρ. Αλεξάντερ Μανέτ), Kenneth More (Γιάρβις Λόρι), Barry Morse (Έβρεμοντ), Flora Robson (Προς), Billie Whitelaw (Τερέζ Ντεφάρζ), Alice Krige (Λουσί Μανέτ)

Παραγωγή: Hallmark Hall of Fame Productions, Marble Arch Productions, Norman Rosemont Productions

Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ

Γλώσσα: αγγλικά

Έτος: 1980

Είδος: τραγωδία, ιστορία, ρομάντζο.


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CAUGHT IN THE NET
    CAUGHT IN THE NET

    Απρ 14, 2021 0

  • GORA
    GORA

    Απρ 05, 2021 0

  • ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ
    ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ

    Μαρ 27, 2021 0

  • ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ
    ΜΙΚΡΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ

    Μαρ 21, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ...

    Απρ 10, 2021 0

  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

    Απρ 09, 2021 0

  • ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
    ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΑ...

    Απρ 06, 2021 0

  • ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ – ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ
    ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ –...

    Μαρ 27, 2021 0


0 0 ψήφος
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Βρίσκεστε εδώ

filmandtheater > Κινηματογράφος > A TALE OF TWO CITIES
  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μαΐ 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • CAUGHT IN THE NET
    CAUGHT IN THE NET

    Απρ 14, 2021 0

  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

    Απρ 10, 2021 0

  • ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

    Απρ 09, 2021 0

  • ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
    ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

    Απρ 06, 2021 0

  • GORA
    GORA

    Απρ 05, 2021 0

  • ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020
    ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2020

    Απρ 05, 2021 0

Performance Art Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικός κινηματογράφου Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
  • Please, make a small nice translation to me or foreign people for I am not able to catch nothing at ...

    4 εβδομάδες ago

  • I love Sotos and Athanassios !

    2 μήνες ago

  • Θα θελα μαθω...ημερομηνια προβολης κ ωρα ακριβης...

    3 μήνες ago

  • Bonjour, Je ne comprends rien car tout est en grec et je ne le lis pas ni ne le parle non plus, hé...

    5 μήνες ago

  • 🙂✌

    8 μήνες ago

  • 1. Κατά την διάρκεια της καραντίνας έμεινα στο σπίτι και δραστηριοποιήθηκα κυρίως μέσω των μέσων κοι...

    11 μήνες ago

Επιλογές

  • Βίντεο
  • Νέα
  • Σεμινάρια
  • ΑΧ ΑΥΤΑ ΤΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ
    ΑΧ ΑΥΤΑ ΤΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ

    Απρ 25, 2017 0

    Παρακολουθήσαμε την παράσταση “Αχ, αυτά τα φαντάσματα”, το έργο του Εντουάρντο ντε Φίλιππο, σε σκηνοθεσία της...
    περισσότερα
  • UNE FEMME COQUETTE
    UNE FEMME COQUETTE

    Απρ 07, 2017 0

    Είναι η πρώτη ταινία, το 1955, του Jean-Luc Codard που δείχνει το στιλ που θα ακολουθούσε αυτός ο πολύ γνωστός και σημαντικός...
    περισσότερα
  • Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ FOCUS 2020
    Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ FOCUS 2020

    Δεκ 16, 2020 0

    ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ FOCUS 2020 Το ΕΚΟΜΕ και το Hellenic Film Commission του ΕΚΚ στη FOCUS 2020 γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης Το Εθνικό Κέντρο...
    περισσότερα
  • ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ 1,5%
    ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ 1,5%

    Δεκ 12, 2020 0

    Η ΤΥΧΗ ΤΥ 1,5% Γράφει ο Σπύρος Ταραβήρας Ο ΕΚΟΜΕ και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με άδεια της κυβέρνησης κλέβουν...
    περισσότερα
  • ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ STUDIO NAMA Ξεκινούν τα μαθήματα
    ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ STUDIO NAMA Ξεκινούν τα...

    Σεπ 07, 2020 0

    ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ STUDIO NAMA Ξεκινούν τα μαθήματα γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης Το θεατρικό εργαστήριο Studio NAMA ιδρύθηκε το...
    περισσότερα
  • ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
    ΚΑΝΤΟ ΟΠΩΣ Ο ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

    Οκτ 06, 2019 0

    ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ κινηματογραφικής υποκριτικής και σκηνοθεσίας  2019-2020 Σεμινάριο κινηματογραφικής υποκριτικής (μπροστά και...
    περισσότερα

Σχόλια

  • Romy Gallica στο SOTOS προσεχώς η ταινία ντοκιμαντέρ
  • Gallica στο ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΘΑΝΑΤΟΥ: ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΩΤΟ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ
  • Κωνσταντινα..μεζιλη στο SOTOS ΖΩ-ΓΡΑΦΟΣ… ΑΕΙΠΡΑΓΜΩΝ: Η ΤΑΙΝΙΑ-ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΤΟ SOTO
  • Romy Gallica στο SOTOS προσεχώς η ταινία ντοκιμαντέρ
  • Spanivlof στο ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ: ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

Subscribe


Newsletter

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Απρίλιος 2021
ΔΤΤΠΠΣΚ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
« Μαρ    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (203)
  • Κινηματογράφος (1,035)
  • Νέα (93)
  • Σεμινάρια (28)
Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz