Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Δεκ 23, 2013 Κινηματογράφος 0


ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ

Απ’όσο ξέρω, στην Ελλάδα δεν έχει ασχοληθεί κανένας άλλος εκτός από την Αλίντα Δημητρίου με τον πολιτικό αγώνα των γυναικών από την Εθνική Αντίσταση και έπειτα. Με ταινίες της που αναφέρονται σε αυτό το θέμα τόλμησε να κάνει μια τομή σε αυτό το ακανθώδες θέμα. Γιατί όμως το χαρακτηρίζω ως «ακανθώδες»;

Η γυναίκα είναι αυτή που βοήθησε πολύ είτε στον πόλεμο είτε στην αντίσταση όπου, σύμφωνα με την επίσημη ιστορία, τον πρώτο λόγο τον είχαν οι άντρες. Όμως αυτό δεν είναι αλήθεια: οι γυναίκες σε πολλές περιπτώσεις πολέμησαν με περισσότερο θάρρος απ’ότι οι άντρες, σε περιπτώσεις που αρνήθηκαν τον πόλεμο, ήρθε η ειρήνη, πολυπόθητη για όλους, και με αυτή η ευτυχία και η ανάπτυξη της κοινωνίας, όπως, για παράδειγμα, στη Λυσιστράτη. Πιθανότατα επειδή η ιστορία γράφτηκε από άντρες, αυτή η παραποίηση ήταν «λογική». Αλλά συγχρόνως ήταν ασέβεια στη γυναίκα, στη μάνα μας ή στην ερωμένη-σύζυγό μας, να μην αναφερθούμε στο καθοριστικό ρόλο της σε αυτές τις περιστάσεις, όπως αναφέρθηκε ο Καζαντζάκης, στο λογοτεχνικό-φιλοσοφικό του έργο. Έχουν γραφτεί κάποια βιβλία που βάζουν τα πράγματα στη θέση τους, αλλά στον κινηματογράφο δεν έχουμε δει παρά μόνο τις ταινίες της Αλίντας Δημητρίου που εστιάζουν με επιμονή και προσοχή σε αυτό το θέμα που παραμένει ως αγκάθι στην ιστορική και ιδεολογική συνείδηση του Έλληνα.

Σε πρόλογο που είχα κάνει για ένα αφιέρωμα σε αυτήν, είχα ξεκινήσει λέγοντας ότι η Αλίντα Δημητρίου όταν κινηματογραφεί ξεκινά βλέποντας το θέμα από «μακριά», αντικειμενικά, θα μπορούσαμε να πούμε, μετά μπαίνει όλο και πιο βαθιά μέσα σε αυτό και εκεί μπορεί κάποιος να διακρίνει την αγάπη, τον έρωτα που θρέφει για το θέμα της. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι αυτός είναι ο τρόπος που κινηματογραφεί η Αλίντα. Το έχουμε δει στους «Καρβουνιάρηδες», στην τριλογία με τις γυναίκες, που ολοκληρώνεται με αυτή την ταινία, «Τα κορίτσια της βροχής», και στις άλλες της ταινίες. Ο θεατής δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά: ακολουθεί τη ματιά της σκηνοθέτιδας και μπαίνει στην προβληματική της. Βρίσκεται στον πυρήνα του θέματος χωρίς να το καταλάβει και εκεί μπορεί να περιπλανηθεί, με τη διακριτική βοήθεια της δημιουργού αυτής της ταινίας-ντοκιμαντέρ.

ta koritsia tis vroxis foto2

Αυτή η περιπλάνηση έχει δύο δρόμους τον ιδεολογικό και το βιωματικό. Ο πρώτος είναι αυτός που ξεκινά από τις τοποθετήσεις των προσώπων που παρουσιάζονται, από τις απόψεις και τις ιδεολογικές θέσεις τους. Ο δεύτερος είναι η δική του ιστορία, αυτού του ίδιου και των συγγενών του, πάντα σε σχέση με το θέμα που παρουσιάζεται. Οι δύο αυτοί δρόμοι συγκλίνουν και αποκλίνουν έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια ιδεολογική θέση από τον ίδιο το θεατή που μετατρέπεται σε αναγνώστη του φιλμικού κειμένου.

Σε αυτή την περίπτωση, έχουμε ένα μαζικό αγώνα από τις γυναίκες που αντιστάθηκαν στην χούντα των συνταγματαρχών από την 21η Απριλίου και μετά. Παρουσιάζονται είτε μία-μία είτε κάποιες μαζί, δεν εμφανίζονται τα ονόματά τους, παρά μόνο στο τέλος της ταινίας, έτσι ώστε ο θεατής να μην μπορεί να ταυτίσει το πρόσωπο με το όνομα. Με αυτό τον τρόπο έχουμε ένα μαζικό λόγο, ενιαίο πάντα, και όχι μεμονωμένες εκφορές του λόγου που θα μας οδηγούσαν σε ιδιωματισμούς, αν θεωρήσουμε ότι ο κινηματογραφικός λόγος της ταινίας είναι αυτός που θα πρέπει να επικρατεί, μέχρι ενός σημείου. Από εκεί που η μία τελειώνει αρχίζει η άλλη. Όλες οι ιστορίες γίνονται ένα, μια ενιαία Ιστορία, αυτή του αγώνα των γυναικών ενάντια στη χούντα. Τα ονόματα, οι ξεχωριστές περιπτώσεις, παίζουν ρόλο μόνο στο τέλος, όταν έχουμε ξεκαθαρίσει το ιδεολογικό και βιωματικό τοπίο.

Η ιδεολογική αντίστιξη, το τότε με το σήμερα, οι αφηγήσεις για τις βαναυσότητες των οργάνων της χούντας με τις επιθέσεις των ΜΑΤ στις διαδηλώσεις που γίνονται στις μέρες μας, ο λόγος των γυναικών σε αντίστιξη με τις φωτογραφίες, ανοίγει το πεδίο όπου χωρά η κριτική που μας πάει από το τότε στο σήμερα, να δούμε πόσα έχουν αλλάξει από τότε, αν, τελικά, ο φασισμός έχει πεθάνει ή έχει θεριέψει. Μια δεύτερη ιδεολογική αντίστιξη είναι το τι έγινε μετά την πτώση της χούντας, αν τιμωρήθηκαν οι βασανιστές και αν οι σύγχρονοι υπάνθρωποι έχουν τιμωρηθεί ή βρίσκονται ακόμα στην υπηρεσία τους, όπως ακριβώς μετά την πτώση του καθεστώτος Ιωαννίδη και την έλευση του «εθνάρχη» Κωνσταντίνου Καραμανλή και της επιβολής του δικού του φασιστικού καθεστώτος. Μια τρίτη ιδεολογική αντίθεση είναι η ανοχή του κόσμου τότε και σήμερα: πόσα πράγματα τα ζούσαμε τότε παθητικά και σήμερα τα προσπερνάμε χωρίς να αντιδρούμε.

Να σημειώσουμε ένα ακόμα ιδεολογικό υπονοούμενο. Έχουμε να κάνουμε με την απαξίωση της γυναίκας, η οποία φτάνει στο όριο του σεξισμού. Η γυναίκα στην αντίσταση, σε όλες τις εποχές, ήταν αυτή που ήταν σε ρόλο βοηθού. Ο ρόλος της δεν αναλύθηκε ποτέ όπως θα έπρεπε. Η προσφορά της δεν εκτιμήθηκε όσο της άξιζε. Αντίθετα ήταν υποκείμενο στον παραμερισμό, στην καταπίεση από τον άντρα, ακόμα και όταν ήρθε η Δημοκρατία, κάτι που το παρατηρούσαμε και το παρατηρούμε σε πολλούς αριστερούς. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια. Να τονίσουμε ακόμα ότι η γυναίκα με τη συναισθηματική λογική δεν μπορεί να περιοριστεί στη χάραξη μιας τακτικής αλλά, αντίθετα, σε αυτής της ανυποχώρητης πάλης, η οποία δυναμώνει από ένα θεμιτό ανταγωνισμό με τον άντρα σύντροφό της, με τη θέλησή της να είναι καλύτερη και πιο δυνατή από αυτόν. Αντέχει περισσότερο και δε σπάει. Αυτή την αλήθεια η Αλίντα Δημητρίου την υπονοεί γιατί ξέρει πολύ καλά ότι αν την εξέφραζε, ως γυναίκα δημιουργός, θα μπορούσε να κατηγορηθεί ως φεμινίστρια και ότι εξέφραζε υποκειμενική άποψη.




Με αυτούς τους τρόπους η δημιουργός αυτής της ταινίας ντοκιμαντέρ μας δείχνει ένα δρόμο σκέψης και μας παροτρύνει να δημιουργήσουμε το δικό μας ιδεολογικό οικοδόμημα. Παράλληλα μας παρακινεί να δράσουμε, άμεσα και ουσιαστικά. Όπως η ίδια αντιδρά όλα αυτά τα χρόνια με άμεσο, ουσιαστικό και δυναμικό τρόπο, τόσο στον κινηματογραφικό όσο και στον κοινωνικό χώρο της Ελλάδας. Έτσι η ταινία λειτουργεί στο να διαμορφώνει το ιδεολογικό και κοινωνικό χώρο που περιβάλλει αυτό το θέμα και το προσδιορίζει.

Γιάννης Φραγκούλης

 


  • Ιστορία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η ΑΝΑΝΕΩΣΗ
    ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η...

    Ιαν 02, 2022 0

  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΡΓΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΚΩΣΤΑΣ...

    Δεκ 26, 2021 0

  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΚΩΣΤΑΣ...

    Δεκ 26, 2021 1

  • THE GUNS OF NAVARONE
    THE GUNS OF NAVARONE

    Ιούλ 15, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz