Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ

Νοέ 04, 2017 Κινηματογράφος 0


58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ

η πρώτη ματιά στις ταινίες

του Γιάννη Φραγκούλη

Με ταινίες που αναφέρονται στο ψυχικό φορτίο που κουβαλά και που βασανίζει τον άνθρωπο, ιδίως στη δυτική κοινωνία, ξεκινήσαμε τις προβολές στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Κάποιες από αυτές μας κράτησαν και μας προβλημάτισαν για τα ανθρώπινα δεινά, άλλες μας ξένισαν ή μας απομάκρυναν από την αφήγησή τους.

Με την ελληνική ταινία του Βασίλη Ραΐση, «Ιστορίες χωρίς χρόνο» (2017), ξεκίνησαν οι προβολές μας στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην ταινία παρακολουθούμε την Έλενα και το Νίκο να μεγαλώνουν. Γνωρίζονται από το νηπιαγωγείο, οι δρόμοι τους χωρίζουν για λίγο και, μέχρι την αποφοίτησή τους είναι φίλοι. Μετά χωρίζουν και ξαναβρίσκονται αρκετές φορές. Στο τέλος, έχουν μεγαλώσει, η Έλενα συναντά το Νίκο, έχουν παντρευτεί, είναι πλέον χωρισμένοι με παιδιά, θυμούνται τα παλιά και, επιτέλους, κάνουν έρωτα στο παλιό εργοστάσιο του πατέρα του Νίκου, το οποίο είχε κλείσει από πολύ νωρίς. Η ταινία ουσιαστικά δε διηγείται και πολλά πράγματα, ούτε καν αυτό το συναίσθημα μιας αγάπης που δεν εκδηλώθηκε ποτέ. Γεμάτη κλισέ, το σενάριο είναι πολύ αδύναμο, η σκηνοθεσία δεν τολμά να πρωτοτυπήσει από τα καθιερωμένα που έχουμε δει τόσες φορές στο νέο ελληνικό κινηματογράφο.

Η ταινία «Φορτίο» («Cargo»), 2017, συμπαραγωγή Βελγίου, Ολλανδίας και Γαλλίας, του Gilles Coulier, αναφέρεται στο αφόρητο φορτίο της χρεοκοπίας ενός ναυτικού που θέλει αλλά δεν μπορεί να πάρει δάνειο για να αγοράσει νέα μηχανή για το αλιευτικό του. Ο πατέρας του, μετά από ατύχημα, είναι κλινικά νεκρός, όμως επειδή δεν έχει πεθάνει είναι ακόμα ένα βάρος για το δάνειο που θέλει να πάρει. Ο σκηνοθέτης δείχνει με όμορφο τρόπο τις ψυχικές διαταραχές αυτού του ανθρώπου, ο οποίος είναι μεσόκοπος, με ένα παιδί, βλέπει η ζωή του να καταστρέφεται, χωρίς να μπορεί να κάνει τίποτε. Η ταινία μας δείχνει τις νευρώσεις αυτού του ανθρώπου που φτάνει στο ψυχωτικό στάδιο, στο σημείο να θέλει να πεθάνει ο πατέρας του. Στο μόνο που θα «κολλήσουμε» είναι ο ρυθμός που είναι αδικαιολόγητα αργός σε όλη την ταινία, ακόμα και εκεί που δε δομεί χαρακτήρες. Κατά τα άλλα είναι μία καλή δουλειά που δε βαδίζει στα γνωστά μονοπάτια της γαλλικής μαζικής ψυχανάλυσης στις ταινίες, τα οποία είναι πλέον ξεπερασμένα.

 

«Για την οικογένεια» («Closeness»), ρώσικη παραγωγή του 2017, σε σκηνοθεσία του Kantemir Balagov, είναι η ταινία που μας πάει βαθιά στο εθνικιστικό ζήτημα που βασανίζει τη Ρωσία. Εδώ, στο επίκεντρο είναι οι Εβραίοι, στο Βόρειο Καύκασο. Το μίσος των ντόπιων είναι μεγάλο πρώτα για τους Ρώσους και μετά για τους Εβραίους. Όλα ξεκινούν με την απαγωγή δύο νέων που πρόκειται να παντρευτούν. Ο αγώνας δρόμου για να βρουν τα λεφτά και να τους απελευθερώσουν είναι ένα μεγάλο ψυχογράφημα και όχι μία ιστορία δράσης, όπως θα ήταν στον αμερικάνικο κινηματογράφο. Εδώ δεν υπάρχει ο μεσσίας, αλλά άτομα που ασκούν αντίθετες δυνάμεις, ακόμα μέσα στην ίδια φυλή. Η απόσχιση είναι προφανής, η οικογένεια τείνει να διαλυθεί, η κόρη παραπονιέται για τον αδελφό της που έχει πάντα προτεραιότητα, τον προτιμά νεκρό, τα φτιάχνει με ένα αγόρι Καυκάσιο, αλλά η παρέα του την απωθεί. Οι ψυχικές τάσεις τείνουν να συγκλίνουν, αλλά μετά να διαλύσουν την κοινωνία, σε όλα τα επίπεδα. Ο σκηνοθέτης κρατά αργό ρυθμό στο μοντάζ για να μπορέσει να δομήσει τους χαρακτήρες του και, μαζί με αυτούς, την τοπική κοινωνία. Πολύ καλή δουλειά που φτάνει μέχρι τον πυρήνα αυτού του προβλήματος.

Θα πάμε στην Κολομβία, με την ταινία «Η άμυνα του δράκου» («The dragon’s defense»), 2017, Κολομβία, της Natalia Santa. Εδώ θα βρούμε τρεις άντρες προχωρημένης ηλικίας, οι οποίοι παίζουν σκάκι σε ένα διάσημο κλαμπ της Μπογκοτά. Μας δείχνει τη ζωή τους, όπου το σκάκι κυριαρχεί, όμως σε όλα τα άλλα είναι πολύ πίσω. Η ταινία ακολουθεί τους ρυθμούς του σκακιού, αργούς, με αναζητήσεις πνευματικές, σε φιλοσοφική διάσταση. Αυτό που δεν μπορεί να κάνει, αλλά το έχουν κάνει άλλες ταινίες, είναι να συνδυάσει το σκάκι με τη ζωή. Αντίθετα, το ακυρώνει, ως ένα εφόδιο για να μπορέσει κάποιος να κάνει καλύτερη στρατηγική στη ζωή του. Έτσι η ταινία εξαντλείται σε ένα ψυχογράφημα χωρίς βάθος και, κατά συνέπεια, χωρίς κοινωνική ανταπόκριση.

Η ζωή το καλοκαίρι, σα μία περιγραφή και όχι σαν ένα βίωμα αναφέρεται στην ταινία «Εξοχικές κατοικίες» («The garden»), 2017, γερμανική παραγωγή, της Sonja Maria Kroner. Βλέπουμε τη ζωή δύο οικογενειών σε μία εξοχική κατοικία, αυτά που γίνονται, πως περνούν, αλλά έχουμε περιγραφική διήγηση, αντί να μπει μέσα στο βίωμα και να ανακαλύψει τον ψυχικό κόσμο αυτών των ανθρώπων, τι σημαίνει για αυτούς καλοκαίρι, τι έχει αφήσει στην ψυχή τους η συμβίωση με τους άλλους ανθρώπους.

Θα κλείσουμε με την ταινία «Καθοδήγηση ζωής Α.Ε.» («Life guidance»), 2017, αυστριακή παραγωγή, του Ruth Mader. Βρισκόμαστε σε μία κοινωνία όπου όλα παρακολουθούνται, με έναν τρόπο που είναι αόρατος. Ο Αλεξάντερ κάνει ένας λάθος, μιλάει ανάρμοστα στο γιο του, βγάζοντας το συναίσθημα του, αυτή η εξωτερίκευση των συναισθημάτων του είναι ο ανάρμοστος λόγος του, απαγορευτικό για την κοινωνία που ζει. Από αυτό το σημείο και έπειτα αρχίζουν τα δεινά που θα υποστεί. Ένα σκηνικό που μας θυμίζει τον Όργουελ, αλλά και τον «Πύργο», του Κάφκα, όλα ελέγχονται από ένα κεντρικό σημείο. Όταν στην αφήγηση μπαίνουν μέσα οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τότε θα πάμε στο «Αλφαβίλ», του Godard. Πράγματι, η λέξη αγάπη, όπως και στο «Αλφαβίλ» έχει δύο συνέπειες, είναι απαγορευμένη, συγχρόνως όμως είναι ένα μέσο να δραπετεύσουμε προς την ελευθερία, μέσω της απόλαυσης της ζωής, στην προκειμένη περίπτωση. Εξαιρετική ταινία, κριτική με μινιμαλιστικό τρόπο της αλλοτρίωσης στη σύγχρονή μας κοινωνία και των ψυχικών διαταραχών που αυτή συνεπάγεται.

Επιστροφή στην εισαγωγή-κατάλογο άρθρων


  • Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΑΝΟΙΓΜΑ
    ΑΝΟΙΓΜΑ

    Ιαν 25, 2025 0

  • ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
    ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ

    Νοέ 03, 2024 0

  • ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ
    ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Νοέ 01, 2024 0

  • 65ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
    65ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ...

    Νοέ 01, 2024 1

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz