Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΤΟ ΝΕΟ

Δεκ 14, 2013 Κινηματογράφος 0


ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΤΟ ΝΕΟ

Η  «ΕΙΡΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ»

ΤΟΥ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ

Μια σειρά γεγονότων του δευτέρου μισού της δεκαετίας του εξήντα είναι ιδιαίτερα κρίσιμα για την εξέλιξη του αμερικανικού κινηματογράφου του Χόλιγουντ, αλλά και για την ιστορία του κινηματογράφου γενικότερα. Πρόκειται για τη χρονική περίοδο που σήμερα τοποθετούμε τη διάκριση μεταξύ «κλασικού» ή «παλιού» Χόλυγουντ και «νέου». Τα γεγονότα αυτά είναι οικονομικής φύσης. Από τις εξελίξεις σ’αυτόν τον τομέα προέκυψαν και οι αισθητικές επιλογές μεταξύ «κλασικού» και «νέου».

Πριν δούμε τι συνέβη την παραπάνω χρονική περίοδο, πρέπει να αναφερθούμε σε δύο πράγματα που κλόνισαν μεταπολεμικά τα αμερικάνικα στούντιο.

Το πρώτο είναι η ανάπτυξη των λεγόμενων «εθνικών κινηματογραφιών», που δημιούργησαν ένα κλίμα ανταγωνισμού με τις παραγωγές του Χόλυγουντ στην εσωτερική αγορά της κάθε χώρας, με το πλεονέκτημα υπέρ των πρώτων, καθώς μπορούσαν να χρησιμοποιούν θέματα και στοιχεία από το Χόλιγουντ και να τα προσαρμόζουν πιο άμεσα στις ντόπιες αγορές (για παράδειγμα, το αμερικάνικο noir γνώρισε πολλές τοπικές παραλλαγές και προσαρμογές). Ο αναμενόμενος τζίρος από τη διεθνή εκμετάλλευση εμφανίζει πτωτική τάση.

Το δεύτερο είναι η τηλεόραση, η οποία πλήττει το Χόλιγουντ σε δύο φάσεις. Αρχικά με την ίδια την εμφάνισή της στις αρχές της δεκαετίας του ’50 (όταν τα στούντιο απάντησαν με το σινεμασκόπ) κι έπειτα με τις τηλεοπτικές προβολές κινηματογραφικών ταινιών (η πρώτη ταινία που προβλήθηκε στην τηλεόραση ήταν το «Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο» με την Μέριλιν Μονρόε, το 1961).

ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Σ’ αυτό το φόντο των εξελίξεων στο εσωτερικό της βιομηχανίας του θεάματος, από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 ξεκινά ένα γαϊτανάκι αγοραπωλησιών.

Η εξαγορά των Universal-International Studios από την τότε ανερχόμενη εταιρία MCA, η οποία δραστηριοποιούταν σε διάφορους τομείς της show business, αποτέλεσε ένα πρώτο εργαλείο για την πρόσβαση σε νέες αγορές και ακροατήρια. Το 1966, η Gulf + WesternIndustries αγόρασε την Paramount που βρισκόταν στο χείλος της χρεωκοπίας. Η Gulf + Western, η οποία παρήγαγε μεταλλικούς προφυλακτήρες, επιχειρούσε ανοίγματα σε νέους τομείς και προϊόντα.

Η ηρωική προσωπικότητα του Malcolm X που ενέπνευσε πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο.

Η ηρωική προσωπικότητα του Malcolm X που ενέπνευσε πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο.

Μια δραστηριότητα με κάποιο συμβολισμό ήταν το 1967, όταν η Bank of America απορρόφησε την United Artists μέσω της θυγατρικής της Transamerica Corporation. Η δε Avco, εταιρία αεροπορικού εξοπλισμού και χρηματιστικών υπηρεσιών, απέκτησε το 1968 την Embassy Films. Την επόμενη χρονιά, η MGM εξαγοράστηκε από τον μεγιστάνα Kirk Kerkorian, ιδιοκτήτη ξενοδοχείων στο Λας Βέγκας και αερογραμμών. Η παραγωγή ταινιών αναστέλλεται για πάνω από δέκα χρόνια, μέχρι το 1981 που αναλαμβάνει η United Artists.

Τέλος, ο συν-δημιουργός των διάσημων στούντιο Jack Warner δίνει το μερίδιο του στην καναδική Seven Arts. Η νέα εταιρία που ιδρύθηκε ονομάστηκε Warner Bros-Seven Arts και κατάφερε να αποκτήσει την Atlantic Records, όμως, λόγω χρεών, τελικά πουλήθηκε στην Kinney National Services Incorporated. Η τελευταία ήταν μια εταιρία με έδρα τη Νέα Υόρκη και ασχολούταν με την εκμετάλλευση χώρων στάθμευσης και… γραφείων κηδειών.

Στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται, μια άμεση συνέπεια ήταν η κατάργηση του -έτσι κι αλλιώς- παρωχημένου κώδικα ηθικής και δεοντολογίας, που ίσχυε από τη δεκαετία του ’30. Ο «δεκάλογος» του κώδικα αντικαθιστάται από το γνωστό μας σύστημα με τα κεφαλαία γράμματα που περιλαμβάνει το G (από τη λέξη General ) για την ταινία που είναι κατάλληλη για όλες τις ηλικίες, το Μ (που αργότερα αντικαταστάθηκε από το «parental guidance» -γονική συναίνεση), το R (έργο ακατάλληλο για κάτω των 16 ετών) και το Χ (μόνο γα ενήλικες).

ΤΟ ΞΕΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΩΝ

Το νέο μοντέλο επιτρέπει την παραγωγή ταινιών με σκηνές βίας και σεξ που απαγόρευε ο συντηρητικός παλαιός κώδικας. Τα γράμματα R και Χ προειδοποιούν και προστατεύουν το ανήλικο κοινό. Επιπλέον, επιτρέπουν τις ταινίες με θεματολογία που αφήνει αιχμές κατά του καθεστώτος, των «εθνικών αξιών» και της «αμερικάνικης οικογένειας» -πράγμα επίσης ανεπίτρεπτο στα πλαίσια του Κώδικα και του «παλαιού» Χόλιγουντ. Η αλλαγή του τοπίου, λοιπόν, έχει φέρει μια φιλελευθεροποίηση και, φαινομενικά, έναν αέρα προοδευτισμού.

Τι συμβαίνει όμως; Ήδη από τη δεκαετία του ’50 έχει δημιουργηθεί ένα είδος κινηματογράφου που προβάλλεται σε drive-in και ειδικές αίθουσες  (κακόφημες ή μη), τα λεγόμενα b-movies. Οι ταινίες αυτές παρακάμπτουν τον κώδικα, έστω και ανεπίσημα, με πρόσχημα τη γραφικότητα και το γκροτέσκο, αλλά και επειδή διαθέτουν ξεχωριστά κανάλια διανομής. Οι σκηνές σεξ, για παράδειγμα, είναι καθεστώς στις ταινίες τρόμου αυτού του κυκλώματος. Αυτές οι ταινίες συγκεντρώνουν ένα φανατικό νεανικό κοινό.

Ο έρωτας επιτέλους απεικονίζεται και στον κινηματογράφο.

Ο έρωτας επιτέλους απεικονίζεται και στον κινηματογράφο.

Από την άλλη πλευρά, τη δεκαετία του εξήντα αναπτύσσεται ένα αριστερόστροφο ενδιαφέρον για την πολιτική (κυρίως στη νεολαία), που τρέφεται από την κουβανική επανάσταση, τον πόλεμο στο Βιετνάμ, τους αγώνες της μαύρης κοινότητας και των μειονοτήτων, αλλά και τη «σεξουαλική επανάσταση». Το κοινό αυτό συγκροτεί τα δικά του δίκτυα και εκφράζεται αρχικά από τις λίγες ανεξάρτητες παραγωγές.

Οι δύο παραπάνω κατηγορίες συνιστούν μια μάζα θεατών, η οποία είτε έχει γυρίσει την πλάτη στον κινηματογράφο των στούντιο είτε δεν ικανοποιείται απόλυτα από αυτόν. Σ’αυτές πρέπει να συνυπολογιστεί και το ευρύ και ανομοιογενές κοινό (το «ανώνυμο»),το οποίο είναι πια ώριμο για νέα ερεθίσματα. Το Χόλιγουντ, λοιπόν, ασφυκτιά στα όρια της ηθικής και της δεοντολογίας και η άρση των περιορισμών επιβάλλεται ως αναγκαία συνθήκη για το άνοιγμα σε νέες αγορές και νέα ακροατήρια. Οι εταιρίες που αποκτούν τα στούντιο -αποδεσμευμένες από όποια «εθνική πολιτική»- ενδιαφέρονται πρώτα απ’όλα για το άμεσο κέρδος. Έτσι, είναι πρόθυμες να κυκλοφορήσουν ταινίες με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίφαση με τα (ταξικά) συμφέροντα τους, εφόσον φέρνουν κοινό και κόβουν εισιτήρια.

ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΑΝΟΙΓΜΑ

Η ιστορία της μετάβασης από το «κλασικό» στο «νέο» Χόλιγουντ είναι διδακτική για τη φύση του καπιταλισμού. Η δομή του «νέου» Χόλιγουντ είναι σαφώς συγκεντρωτική και κορπορατική.  Ωστόσο, εμφανίζεται πιο ανεκτικό στις νέες ιδέες από το «κλασικό» Χόλυγουντ των συντηρητικών μεμονωμένων παραγωγών. Η αντίφαση εξηγείται στο πλαίσιο της οικονομίας της αγοράς. Η δεκαετία του εξήντα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στην πορεία διαμόρφωσης ενός νέου καπιταλιστικού μοντέλου, το οποίο, επιδιώκοντας το καθολικό άνοιγμα στις «αγορές», είναι αναγκασμένο να ανασκευάσει κατεστημένες αντιλήψεις, να απαλείψει παλιές ιδεοληψίες, να άρει αποκλεισμούς. Παρόμοιες εξελίξεις με τη βιομηχανία του θεάματος έχουμε την ίδια εποχή και σε άλλους τομείς της παραγωγής. Σταθμός στην πορεία του νέου μοντέλου είναι η επικράτηση των νεοφιλελεύθερων δογμάτων στο ΔΝΤ και την Παγκόσμια Τράπεζα τη δεκαετία του ‘70.




Στην πραγματικότητα, το Χόλυγουντ αναλαμβάνει να αφηγηθεί την κυρίαρχη τάση της εποχής. Από τον κρατικό φιλελευθερισμό του Ρούζβελτ,όπως διαβάζεται στο «Meet John Doe», του Κάπρα, ή το «Boomerang», του Καζάν, μέχρι τη σημερινή νεοφιλελεύθερη απορρύθμιση των ταινιών καταστροφής.Μ’αυτήν την έννοια, ο χολιγουντιανός κινηματογράφος είναι κατεξοχήν πολιτικός. Εκφράζει την κυρίαρχη συστημική αφήγηση. Ο δε κινηματογράφος που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «πολιτικό», αν θέλουμε να κυριολεκτούμε,είναι «στρατευμένος».

Μιχάλης Αγραφιώτης

(μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών)

 

 

 

 

 

 

 


  • Ιστορία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η ΑΝΑΝΕΩΣΗ
    ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-Η...

    Ιαν 02, 2022 0

  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΡΓΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
    ΚΩΣΤΑΣ...

    Δεκ 26, 2021 0

  • ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ
    ΚΩΣΤΑΣ...

    Δεκ 26, 2021 1

  • THE GUNS OF NAVARONE
    THE GUNS OF NAVARONE

    Ιούλ 15, 2021 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz