Τρελοί έρωτες σε σκοτεινούς καιρούς: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος
Το έργο «Τρελοί έρωτες σε σκοτεινούς καιρούς ή απλά Λα Μοσκέτα» μεταφέρεται στην εποχή που η άνοδος του φασισμού στην Ιταλία του Μπενίτο Μουσολίνι. Η ιστορία συνδυάζεται με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Αρχίζει να απλώνονται μαύρα σύννεφα πάνω από όλη την Ευρώπη. Την είδαμε στα Μερκούρεια.
Φαινομενικά είναι απλοϊκή η ερωτική ιστορία του έργου. Τα ιλαροτραγικά παθήματα των ηρώων, με την μεταφορά της εποχής, αποκτούν μια διαφορετική διάσταση. Ποιοι είναι οι πολίτες που μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνουν υποστηρικτές φασιστικών νοοτροπιών και καθεστώτων; Αυτό το ερώτημα πλανιέται καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης.
Το συμφέρον παίζει τον απόλυτα καθοριστικό ρόλο. Η έλλειψη αξιών δημιουργεί μια επικίνδυνη προσαρμοστικότητα. Το χρήμα και ο ερωτικός πόθος ήταν τα δύο σημεία ανάμεσα στα οποία κινείται η ζωή των ηρώων. Τώρα με την αλλαγή του ιστορικού πλαισίου, ανανεώνεται το ενδιαφέρον μας για την σημαντική κωμωδία.
Είναι μία από τις σημαντικότερες λαϊκές κωμωδίες του 16ου αιώνα. Μία κωμωδία που κάτω από την επιφανειακή της αφέλεια και λαϊκότητα, μιλάει για την διαφθορά και την βία. Σαν βασικές και σταθερές παραμέτρους μιας κοινωνίας σε παρακμή. Επίσης και για τον έρωτα. Τίθεται και αυτός στην υπηρεσία των συμφερόντων. Είναι σε σκηνοθεσία και διασκευή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου Γιάννη Μαργαρίτη.
Η διασκευή και η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Μαργαρίτη. Η μετάφραση είναι του Κωστή Σκαλιώρα. Το σκηνικό και τα κοστούμια υπογράφει η Ρουμάνα σκηνογράφος Carmencita Brojboiou. Η πρωτότυπη μουσική, οι στίχοι και τα τραγούδια έχουν πραγματοποιηθεί από τον Δημήτρη Οικονομάκη. Η εποχή της ανόδου του φασισμού συνδυάζεται με αυτή που το έργο γράφτηκε. Δεν υπάρχουν κενά, ο θεατής νομίζει ότι ο Ρουτζάντε το έγραψε έτσι. Η διασκευή έγινε τόσο καλά που πραγματοποιήθηκε η ομογενοποίηση του έργου.
Δεν είμαστε εντελώς σίγουροι για το πότε ακριβώς γεννήθηκε ο Angelo Beolco που πέρασε στην ιστορία του θεάτρου με το όνομα Rutzante. Ξέρουμε πως πέθανε το 1542 και πως στον τάφο του έχει αναγραφεί η ηλικία του 40 χρόνων. Για πάρα πολύ καιρό ήταν επομένως φυσικό να ορίζεται ως χρόνος γέννησης το 1502.
Στη «Μοτσέτα» παρατηρεί ο Μπαράτο: «Ο καθένας από τους ήρωες προσπαθεί να αποφύγει μιαν αποφασιστική συνάντηση με τους άλλους. Οι διάλογοι είναι πάντα κίβδηλοι, και ταυτόχρονα ειλικρινείς και αυθεντικοί. Χαρακτηρίζονται δηλαδή από μια «αναπόφευκτη» διπροσωπία. Και αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν λένε την αλήθεια. Γιατί ο ρόλος του λόγου είναι να ακυρώσει αυτή την αλήθεια. Να αναπληρώσει και να εξαφανίσει τα γεγονότα».
Ο Angelo Beolco επονομαζόμενος Ruzante είναι μια μοναδική και σημαντική προσωπικότητα στην ιστορία του ευρωπαϊκού θεάτρου. Αποτελεί με το έργο του τον κρίκο ανάμεσα στην Κομμέντια ντελ Άρτε και στην Λόγια Κωμωδία του Μεσαίωνα. Η Λόγια Κωμωδία αποτελεί απευθείας απόγονο της Ρωμαϊκής του Τερέντιου κυρίως. Επίσης και με αυτή του Πλαύτου που, βέβαια, μιμήθηκαν τις «υποθέσεις» και την πλοκή του Μένανδρου. Οι μίμοι όμως που μετέφεραν μέσα στον Μεσαίωνα τον λαϊκότερο Πλαύτο του έδωσαν πολλά από τα λαϊκά του γνωρίσματα σε ρεαλιστικότερο βαθμό.
Ο Τερέντιος τροφοδότησε κυρίως τους κλασικοθρεμμένους συγγραφείς της Αναγέννησης. Οι μίμοι με τον διασκευασμένο Πλαύτο δραματούργησαν ένα παράλληλο ιδίωμα: Μιμούμενοι τις μεσαιωνικές φάρσες, την αγοραία γλώσσα και αντλώντας υποθέσεις από την καθημερινότητα μιας εποχής. Με ελευθέρια ήθη, απουσία αξιών, αντικληρική σάτιρα, ύποπτες εμπορικές συναλλαγές, ερωτική ανεξιθρησκεία, πολεμικό ρεμπελιό, μικροαπάτες, τεχνάσματα επιβίωσης, ληστρικές ρεμούλες, φόνους και γλέντια, κλεψιές και βιασμούς παρθένων, απαγωγές για κολασμένους καλόγερους. Αυτός είναι ο «κόσμος» του Rutzante.
ΤΡΕΛΟΙ ΕΡΩΤΕΣ ΣΕ ΣΚΟΤΕΙΝΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ
Ή ΑΠΛΑ «ΛΑ ΜΟΣΚΕΤΑ»
Συγγραφέας: Angelo Beolco «Rutzante»
Μετάφραση: Κωστής Σκαλιώρας
Διασκευή: Γιάννης Μαργαρίτης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαργαρίτης
Σκηνικά: Carmencita Brojboiou
Κοστούμια: Carmencita Brojboiou
Πρωτότυπη μουσική: Δημήτρης Οικονομάκης
Στίχοι-τραγούδια: Δημήτρης Οικονομάκης
Παίζουν: Αντιγόνη Δρακουλάκη, Ζερόμ Καλούτα, Δημήτρης Φραγκιόγλου, Χριστός Νικολάου, Χρυσάνθη Δούζη
Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας
Θέατρο: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών Μάνος Κατράκης
Ημερομηνία παράστασης: 29/8/2022.
Διαβάστε τα άρθρα για τις θεατρικές παραστάσεις
Επιστροφή στο ευρετήριο άρθρων
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 05, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Αυγ 10, 2024 0
Σεπ 04, 2024 0
Σεπ 03, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Σεπ 01, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |