Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ

Φεβ 11, 2016 Θέατρο 0


ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ

Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ

Το διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Εστία», έτος Η΄, τόμος ΙΕ΄. «Το αμάρτημα της μητρός μου» ήταν το πρώτο νεοελληνικό διήγημα που μιλά για το ψυχικό μαρτύριο και για την κάθαρση, η οποία έρχεται απ’τη συγχώρεση. Το 1883 ένα διήγημα που να έχει στο λόγο του τόσο την αρχαΐζουσα καθαρεύουσα όσο και τη δημοτική, η οποία θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσεγγίζει την τοπική τοπολαλιά, ήταν κάτι πρωτοποριακό. Μήπως όμως δεν είναι και για την εποχή μας; Αυτό το διήγημα διάλεξε ο Δήμος Αβδελιώδης να μεταφέρει στη θεατρική σκηνή.

Ας μιλήσουμε, κατ’αρχήν, για το εγχείρημα, στη θεατρική του κατεύθυνση. Θα δούμε, τελικά, κατά πόσο αυτή η μεταφορά είναι ριψοκίνδυνη στη σημερινή εποχή. Στην παράσταση εμφανίζονται δύο ηθοποιοί, ένας άντρας, που αναφέρεται στο Γεώργιο Βιζυηνό, και μία γυναίκα, η οποία θα είναι η μητέρα του. Δε χρησιμοποιώ τον όρο «ενσαρκώνει» γιατί, όπως θα δούμε, αυτή η παράσταση δε δέχεται τις συμβάσεις του κλασικού θεάτρου.

Οι δύο ηθοποιοί απαγγέλουν το κείμενο του διηγήματος με τέτοιο τρόπο που χρησιμοποιούν τις αναπνοές τους έτσι ώστε, απ’τη μία, να δίνουν ρυθμό στην ομιλία και, απ’την άλλη, να μεταφέρουν στη σκηνή το συναίσθημα με τρόπο ακουστικό και οπτικό. Απευθύνονται στο κοινό, οι διάλογοι δεν υπάρχουν παρά μόνο σε αντανάκλαση σ’ένα καθρέπτη, ο οποίος είναι το θεατρικό κοινό. Με άλλα λόγια οι λέξεις εκφέρονται απ’το ένα πρόσωπο, πηγαίνουν στους ανθρώπους που ακούν, η αντίδραση του άλλου προσώπου έχει να κάνει με την εγγραφή της ομιλίας στο κοινωνικό δρώμενο. Εδώ όμως έχουμε ένα άλλο στοιχείο.

Ο θεατής, είτε το επιδιώκει είτε όχι, μετουσιώνεται από παθητικός ακροατής σε δρων πρόσωπο. Συμμετέχει στην παράσταση και μπαίνει μέσα στο θεατρικό κείμενο, προσπαθώντας να βρει αυτά τα στοιχεία που θα αγγίξουν την ψυχοσύνθεσή του, να γεμίσουν τις δικές του ψυχικές ρωγμές. Αυτό γίνεται μπορετό μετά από κάποιο χρονικό διάστημα αφού ο θεατής αποφασίσει να είναι ελεύθερος απ’τα άγχη του και να ανοίξει τα αυτιά του και τα μάτια του για να βιώσει αυτά που γίνονται.

Οι θεατρικές κινήσεις είναι ελάχιστες. Εκεί που θα περίμενε κάποιος να υπάρχει μία μεγάλη κίνηση ή μία τεράστια ανατροπή, εκεί δεν υπάρχει παρά η ακινησία. Ο μπεκετικός αυτός τρόπος της θεατρικής πραγμάτωσης αφήνει να βγει απ’το υπόγειο μέρος η τεράστια δύναμη του λόγου, έτσι ώστε ο θεατής να βιώσει τόσο αυτή την τεράστια δύναμη που να σοκαριστεί, να προκληθεί η συγκίνηση και το συναίσθημα να βγει πλέον ελεύθερο για να έχουμε αυτή την κάθαρση. Υπάρχει όμως και η άλλη περίπτωση.

Αυτοί που δε θα θέλουν να αφεθούν, αλλά, αντιθέτως, να κρίνουν βιαστικά αυτό που βλέπουν, θα απογοητευτούν και θα χάσουν μία ευκαιρία για να βρουν στοιχεία απ’τον εαυτό τους, να «θεραπευτούν» απ’την επιβολή μίας παράξενης και απόκοσμης θεατρικής αφήγησης που προσπαθεί να επιβάλλει το λόγο ενός ψυχαναγκαστικού , του θεατρίνου που θέλει να επιβάλλει μίαν άποψη για τη ζωή, τη δική του αντίληψη, που σαν επιβολή δημιουργεί νευρωσικές διαδικασίες στους θεατές.

Θα μπορούσε ο ρυθμός των αναπνοών να είναι μεγαλύτερος, κλιμακούμενος και πιο οξύς σε περιπτώσεις κρίσεις, για να φανεί η μεγάλη νεύρωση που κυβερνά, σε κάποιες στιγμές, τους χαρακτήρες του έργου. Ο σκηνοθέτης διάλεξε μία ήπια αφήγηση. Οι συμβολισμοί είναι πολύ σωστά δοσμένοι, σε ένα μινιμαλιστικό ντεκόρ, μπορούμε να φανταστούμε το κλίμα αυτής της εποχής, χωρίς να καταφύγουμε στα κοστούμια εποχής ή στα ντεκόρ που θα μας επιβάλλουν τη δική τους αφήγηση. Εμείς θέλουμε να φέρουμε το Βιζυηνό στο σήμερα και όχι να μεταφερθούμε εμείς στο χτες. Αυτό δε θα είχε κάποιο νόημα.

Οι φωτισμοί βοηθούν σ’αυτή την αντίληψη. Στην αρχή φωτίζεται το κοινό και όχι ο ηθοποιός. Μετά μετατοπίζεται το φως στον ηθοποιό, σα να θέλει να μας πει ότι μετατοπίζεται και το σημείο ενδιαφέροντος. Στη συνέχεια έχουμε στο πολύ χαμηλά φωτισμένο πίσω σκηνικό τη μητέρα που, σταδιακά, φωτίζεται για να έρθει, σιγά-σιγά, στο προσκήνιο και να αποκτήσει την ίδια σπουδαιότητα με το γιο της. Φτάνουν και συγκατοικούν στον ίδιο χώρο, όπου θα προσπαθήσουν να βρουν την αλληλοκατανόηση, κατά συνέπεια, τη συγχώρεση. Η κορύφωση έρχεται το τέλος με την εξομολόγηση της μητέρας.

Το θέατρο του Δήμου Αβδελιώδη παίρνει πλέον άλλες διαστάσεις. Μπολιάζεται με τις αρχέγονες τελετές, βρίσκει το ανοίκειο των κυριάρχων και επικρατούντων θεατρικών συμβάσεων και τις καταργεί. Δείχνει τη δυναμική του πλησιάζοντας το απλό, δείχνοντας έτσι την πολυπλοκότητα που υπάρχει σε μία σημαίνουσα αφήγηση.

Γιάννης Φραγκούλης

ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ

Συγγραφέας: Γεώργιος Βιζυηνός

Σκηνοθεσία-δραματουργία: Δήμος Αβδελιώδης

Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης

Διδασκαλία ηθοποιών: Δήμος Αβδελιώδης

Σκηνική όψη: Δήμος Αβδελιώδης

Παίζουν: Θεμιστοκλής Καρποδίνης, Αγάπη Μανουρά

Χώρος: Θέατρο Άνετον (Παρασκευοπούλου 42)

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6988309309

Ημέρες παράστασης: 10-14 Φεβρουαρίου 2016.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz