Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ

Φεβ 11, 2025 Κινηματογράφος 0


Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗ

Ο κόκκινος δάσκαλος: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η τελευταία ταινία του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου ξύνει, κατά κάποιο τρόπο, πληγές στην ιστορική μας μνήμη. Η ιστορία του Νίκου Πλουμπίδη είναι ένα αφήγημα που θέτει πολλά ερωτήματα για τα γεγονότα στην ελληνική πολιτική ιστορία και στην αριστερά, την μετεμφυλιακή εποχή. Η ταινία βάζει το δάχτυλο στην πληγή με τέτοιο τρόπο που δεν την κάνει να αφορμίζει αλλά να γίνει ένα γεγονός αναστάσιμο. Θα εξηγηθούμε για αυτό.

Ο κόκκινος δάσκαλος: Η ιστορία

Δύο πολιτικές δίκες και εκτελέσεις έχουν αφήσει ανεξίτηλο ίχνος στην μετεμφυλιακή Ελλάδα. Η δίκη του Νίκου Μπελογιάννη και η δίκη του Νίκου Πλουμπίδη. O Πλουμπίδης, όμως, έφυγε μόνος, συκοφαντημένος από εχθρούς και φίλους, ατιμασμένος. Το προσωπικό δράμα και το συλλογικό πεπρωμένο συνδιαμορφώνουν αυτόν τον προμηθεϊκό ήρωα που φαίνεται να πηγάζει κατ’ευθείαν από αρχαία τραγωδία.

Τον Στέλιο Χαραλαμπόπουλο τον γνωρίζουμε από ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά τον «Άδη» (1996), ταινία μυθοπλασίας που ήταν η πρώτη ταινία στην κινηματογραφική του καριέρα. Η γλαφυρή αφήγησή της εμπεριέχει στοιχεία ντοκιμαντέρ που μπολιάζουν την μυθοπλασία και φτιάχνουν μια προτεινόμενη αφηγηματική δομή που αφήνουν τον θεατή να δομήσει την δική του άποψη. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τα «Την ώρα που κόπηκε ο χρόνος» (1993), «Είδαν τα μάτια μας γιορτές» (2000), «Ημερολόγια καταστρώματος-Γιώργος Σεφέρης» (2001) και ιδίως στο «Η νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» (2008). Οι ταινίες που αναφέρθηκα είναι ντοκιμαντέρ.

Ο κόκκινος δάσκαλος: Η κινηματογραφική δομή

Σε όλες τις ταινίες του ντοκιμαντέρ ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος «παντρεύει» την μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ. Ο τρόπος αυτού του «παντρέματος» είναι πολύ ενδιαφέρον. Δεν υπάρχει, τις περισσότερες φορές, η δραματοποίηση από έναν ηθοποιό, αλλά η αφήγηση που είναι καθαρά ντοκιμαντερίστικη που είναι με τέτοιο τρόπο δομημένη για να αναδείξει τον μύθο πίσω από τα γεγονότα. Αυτό γίνεται δυνατό με τον τρόπο που η ταινία μοντάρεται. Η ταινία «Η νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» είχε κατηγορηθεί από κάποιους ότι δεν είναι ντοκιμαντέρ ούτε ταινία μυθοπλασίας. Αυτό ήταν και σωστό και λάθος! Γιατί σε αυτή την ταινία πρέπει να μιλάμε για κινηματογράφο, όπως έλεγε ο Ροβήρος Μανθούλης.

Ο κόκκινος δάσκαλος

Στην ταινία «Ο κόκκινος δάσκαλος» συμβαίνει κάτι ανάλογο. Έχουμε ένα ντοκιμαντέρ 100%. Όταν αρχίζουμε να βλέπουμε την ταινία βλέπουμε η ντοκιμαντερίστικη δομή να σπάει σταδιακά. Δίνει την θέση της σε μια άλλη αφηγηματική δομή που βρίσκεται ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την μυθοπλασία. Παρατίθενται γεγονότα που, όταν συνδεθούν κατάλληλα, δημιουργούν μια αμφιβολία αν τα πράγματα έγιναν έτσι όπως έχουν αναφερθεί ιστορικά, άρα ο θεατής θα πρέπει να αναδομήσει την υπάρχουσα ιστορική αφήγηση και να φτιάξει την δική του, αυτό που λέμε μετακείμενο στην θεωρία της σημειωτικής. Αυτό είναι το σημείο που το ντοκιμαντέρ γίνεται μυθοπλασία -στα ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου- και το αντίστροφο -στις ταινίες μυθοπλασίας του-.

Ο κόκκινος δάσκαλος: Τα ερωτήματα

Ποιος ήταν λοιπόν ο Νίκος Πλουμπίδης; Ο άγιος της ελληνικής αριστεράς; Ο υπεύθυνος για κάποια έκτροπα που έκανε το ΚΚΕ; Ή ο άνθρωπος που πίστεψε στην κομμουνιστική πρόταση για την δομή της κοινωνίας, στο κόμμα, το ΚΚΕ, τόσο αγνά και αληθινά που πολλά ηγετικά στελέχη του δεν είχαν πιστέψει με αυτό τον τρόπο; Πιστεύω το τελευταίο. Όμως, δεν έχει σημασία τι πιστεύω εγώ, αλλά ποια θα είναι η γνώμη σας αφού δείτε την ταινία. Αυτή η κριτική ας είναι το ερέθισμα για να δημιουργήσετε την δική σας άποψη.

Αν βάλουμε από την μία μεριά την αφήγηση της ζωής του Νίκου Πλουμπίδη και του Νίκου Μπελογιάννη, για να αναφερθούμε στις πιο γνωστές και «καταραμένες» περιπτώσεις του ΚΚΕ, και από την άλλη αυτές του Νίκου Ζαχαριάδη, του Γιάννη Ιωαννίδη, θα δούμε ότι η πλάστιγγα γέρνει προς τα αριστερά και δείχνει ότι έχει μεγαλύτερο ειδικό ιστορικό βάρος οι δύο πρώτες περιπτώσεις παρά οι δεύτερες που δεν έκαναν τίποτε άλλο από το να αμαυρώνουν την κομμουνιστική θεωρία και πρακτική, όπως τουλάχιστον την είχε περιγράψει ο Μαρξ και ο Λένιν.

Ο κόκκινος δάσκαλος: Η αναδόμηση

Αν ο Νίκος Μπελογιάννης αναγνωρίστηκε από τους Έλληνες δημοκράτες, έδωσε το όνομά του σε ένα ελληνικό χωριό στην Ουγγαρία, έγινε ταινία, «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» (1980), του Νίκου Τζήμα, για τον δεύτερο ήρθε η ώρα να αναδειχθεί η ζωή και το έργο του. Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιχειρεί να φτιάξει την μυθιστορηματική ζωή του, όχι την αγιοποίησή του. Θα μπορούσε κάλλιστα να μείνει στις άδικες κατηγορίες που η κομματική νομενκλατούρα απέδωσε στον Νίκο Πλουμπίδη, κατηγορώντας τον ως προδότη (!). Δεν το έκανε. «Μπέρδεψε» τα ιστορικά στοιχεία έτσι ώστε να δομήσει μια άλλη πρόταση ανάγνωσης της Ιστορίας, αφήνοντας χώρο στην αμφισβήτηση και, κατά συνέπεια, στην παραγωγή της μυθοπλασίας.

Ο κόκκινος δάσκαλος

Αυτό είναι το μεγάλο χάρισμα της ταινίας του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. Αποφεύγω τον όρο «ντοκιμαντέρ» γιατί, στην ουσία, δεν ανήκει καθαρά στο ντοκιμαντερίστικο πεδίο. Ποιος είναι Νίκος Πλουμπίδης σου φίλε αναγνώστη; Δεν θα το μάθω ποτέ. Μου αρκεί όμως που εσύ θα φτιάξεις την δική σου ιστορική αφήγηση και έτσι, με αφορμή αυτή την ταινία, θα ζωντανέψει η Ιστορία. Αυτό είναι η δεύτερη σημαντική αρετή της ταινίας. Ας αφήσουμε, λοιπόν, την ταινία να μιλήσει και εμείς να σωπάσουμε. Ο λόγος μπορεί να επανέλθει πάντα μεταλλαγμένος μετά την θέασή της. Διαβάστε επίσης το πολύ καλό ρεπορτάζ που αφορά σε αυτή την ταινία.




Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Σενάριο: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Φωτογραφία: Νίκος Βασιλόπουλος

Μοντάζ: Pietro Radin

Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης

Ήχος: Μαρίνος Αθανασόπουλος

Παραγωγή: Anav Productions, Periplus Films

Παραγωγοί: Αδαμαντία Φυτιλή, Νίκος Βασιλόπουλος, Πάνος Χαραλαμπόπουλος

Συμπαραγωγή: Basement Productions, ΕΡΤ, ΕΚΟΜΕ

Συμπαραγωγοί: Νίκος Γιατράκος

Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα

Έτος παραγωγής: 2024

Χρώμα: Έγχρωμο, Α/Μ

Είδος: ντοκιμαντέρ, μυθοπλασία

Γλώσσα: ελληνικά

Διάρκεια: 100′

Εταιρεία διανομής: Periplus Films

Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 9/1/2025

Περισσότερα για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.

 

Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει

Ο σπόρος της ιερής συκιάς (η κριτική της Καλλίτσας Βλάχου)

Ο σπόρος της ιερής συκιάς (η κριτική του Γιάννη Φραγκούλη)

Το αγαπημένο μου γλυκό

Αξιαγάπητη

Διαβάστε το πολιτικό κείμενο σχετικό με το κείμενο της ταινίας

 


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

  • Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ
    Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

  • Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ
    Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.401)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz