Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΡΑΣΟΜΟΝ

Ιούλ 06, 2024 Κινηματογράφος 0


ΡΑΣΟΜΟΝ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ;

Ρασομόν: γράφει η Καλλίτσα Βλάχου

Στην ταινία «Ρασομόν» ο Ακίρα Κουροσάβα μάς καλεί να διαβούμε την Πύλη της αλήθειας… Το μεγάλο βραβείο (Χρυσό Λιοντάρι) του Διεθνούς Φεστιβάλ Βενετίας του δόθηκε το 1951 για την ταινία «Ρασομόν». Ένα χρόνο μετά η ταινία απέσπασε και το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Όλα αυτά βρίσκουν τον σκηνοθέτη αυτής, τον Ακίρα Κουροσάβα, σε μία όχι ιδιαίτερα ευχάριστη περίοδο της ζωής του.

ΡΑΣΟΜΟΝ: ΟΙ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ

Η ταινία του «Ο ηλίθιος» -που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι- και που γύρισε αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων του «Ρασομόν», αποδείχτηκε σκέτη καταστροφή, εξαιτίας της σύγκρουσής του με τους διευθυντές της εταιρείας παραγωγής και των εχθρικών κριτικών που ακολούθησαν, προερχόμενες από κριτικούς που καθρέφτιζαν τα «συναισθήματα» της εταιρείας απέναντί του. Ταυτόχρονα το στούντιο της Νταϊέι, όπου εργαζόταν εκείνη την εποχή, του ανήγγειλε ψυχρά τη λύση της συνεργασίας τους.

Σε μία κρίσιμη καμπή της ζωής του, απογοητευμένος και αποφασισμένος να απέχει από τον κινηματογράφο, αφού οι συμπατριώτες του σε εκείνη τη φάση τον είχαν απαρνηθεί, έρχεται το βραβείο από την Ευρώπη -και αργότερα από την Αμερική- ως δώρο εξ ουρανού για τον ίδιο, αλλά πρωτίστως ως δώρο προς τους θεατές εκτός Ιαπωνίας που μέχρι τότε δεν γνώριζαν το έργο αυτού του σκηνοθέτη. Μέσα σε μία νύχτα η Δύση γνωρίζει τον Ασιάτη σκηνοθέτη και φέρνει το κοινό της σε επαφή με τον γιαπωνέζικο κινηματογράφο.

ΡΑΣΟΜΟΝ: Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ

Εμπνευσμένος από τα διηγήματα του Ριουνοσούκε Ακουταγκάουα, «Ρασομόν» και «Σε ένα αλσύλλιο», που είχε ήδη διασκευαστεί σε σενάριο από τον Σινόμπου Χασιμότο, ο Ακίρα Κουροσάβα συνθέτει το σενάριο της ταινίας του σε μία γραμμική και περιληπτική δομή, προκειμένου να πετύχει μία ευρεία και πλούσια εικονοποιία, μέσα από την οποία θα αναδυθούν τα σύνθετα και περίπλοκα ζητήματα της ανθρώπινης ψυχής, της πολυπλοκότητας αυτής, αλλά και σημαντικά μεταφυσικά θέματα που αφορούν στα δίπολα ιδέες και αισθητά, είναι και φαίνεσθαι, ουσίες και γεγονότα, ρεαλιστικό και φανταστικό.

Ρασομόν

Στο επίκεντρο όλων αυτών θα τεθεί το βασικό φιλοσοφικό οντολογικό ερώτημα: «Τι είναι αυτό που βλέπουμε;» Πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και πόσο τελικά το πραγματικό εκφράζει την αλήθεια; Και μήπως τελικά, αναλύοντας αυτό που αποδίδεται ως πραγματικό, μέσα από τις διαφορετικές οπτικές του, καταλήγουμε τελικά στη σύλληψη του μη πραγματικού; Αυτού που συντελείται στη συνείδηση του ανθρώπου, που δεν οπτικοποιείται, που δεν γίνεται αντιληπτό μέσω των αισθήσεων, που ωστόσο, όμως, αποτελεί τελικά το πραγματικό, την ουσία των εξωτερικών γεγονότων;

ΡΑΣΟΜΟΝ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Στην ταινία, «Ρασομόν», παρακολουθούμε την περιπέτεια ενός σαμουράι στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα, ο οποίος ταξιδεύει με τη γυναίκα του. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού η γυναίκα του βιάζεται (;) και ο ίδιος σκοτώνεται (ενδεχομένως δολοφονείται). Τρεις άνθρωποι περιγράφουν τα γεγονότα, τρεις άνθρωποι που βρίσκονταν στον χώρο και στον χρόνο που διαδραματίστηκαν αυτά, αλλά οι αφηγήσεις τους αλληλοσυγκρούονται.

Έχουμε την αφήγηση του ληστή (εξαιρετικός ο Τοσίρο Μιφούνε, σχεδόν μόνιμος συνεργάτης του Κουροσάβα, όπως και ο Τακάσι Σιμούρα, στον ρόλο του ξυλοκόπου) που κατηγορείται πώς σκότωσε τον σαμουράι, την αφήγηση της γυναίκας του σαμουράι εντελώς διαφορετική από αυτή του ληστή -μέχρι εδώ κατανοητή αυτή η διαφορετική διάσταση που δίνει ο καθένας στην περιγραφή των γεγονότων αφού είναι οι άμεσα εμπλεκόμενοι στην ιστορία-. Έχουμε όμως και την αφήγηση του νεκρού που μιλάει μέσω ενός μέντιουμ, καθώς και την αφήγηση του ξυλοκόπου που ήταν αυτόπτης μάρτυρας σε όσα διαδραματίστηκαν. Αυτές οι περιγραφές διαφέρουν εντελώς μεταξύ τους.

ΡΑΣΟΜΟΝ: ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ

Τέσσερις διαφορετικές εκδοχές για αυτά που συνέβησαν από τα οποία τελικά για το μόνο που μπορούμε να είμαστε απολύτως σίγουροι είναι ο θάνατος του σαμουράι. Όλα τα άλλα τίθενται στη βάσανο της αμφισβήτησης που προκύπτει από τις διαφορετικές καταθέσεις. Η κάθε κατάθεση, όμως, αποτελεί μία ψηφίδα σε ένα παζλ, όπου συναρμολογώντας τις ψηφίδες του καταλήγουμε να έχουμε μία εικόνα, όχι του τι συνέβη τελικά, αλλά του τι συνέβη στις ψυχές των ανθρώπων που μετείχαν σε αυτή την ιστορία.

Το τι συνέβη σε αυτές έχει να κάνει με τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της χώρας και της εποχής στην οποία συναντάμε τους ήρωές μας. Έχει να κάνει με τα στερεότυπα των φύλων. Έχει να κάνει με τις κοινωνικές κάστες, με τα ιδιαίτερα ατομικά χαρακτηριστικά του κάθε προσώπου καθώς και με τα ηθικά κίνητρα των πράξεων του καθενός.

Ρασομόν

Αναζητώντας λοιπόν την αλήθεια, ανακαλύπτουμε την ενδεχομενικότητα, δηλαδή την ανοιχτότητα σε ενδεχόμενα που ορίζουν τα συμβάντα, χωρίς όμως να καταφέρνουμε να αποκαλύψουμε το ενδεχόμενο εκείνο που θα φέρει τη μέγιστη πιθανότητα να έχει συμβεί έναντι των άλλων. Ακόμη και αν δεχτούμε ως πιο αξιόπιστη από όλες, τη μαρτυρία του ξυλοκόπου, που είναι ο πιο αντικειμενικός κριτής στην όλη ιστορία, αφού δεν μετέχει σε αυτήν, απλά την παρακολουθεί, πάλι δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι και για τη δική του μαρτυρία, αφού ο σκηνοθέτης περνάει από κόσκινο και τα δικά του ηθικά κίνητρα.

ΡΑΣΟΜΟΝ: ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΚΟΣΜΟΙ

Καταλήγουμε, λοιπόν, στην ανάλυση των εκδοχών της πραγματικότητας που με τη σειρά της μας οδηγεί στο να ανακαλύψουμε τα αίτια των διαφορετικών αυτών εκδοχών. Αυτό με τη σειρά του μας οδηγεί στην αποκάλυψη του διαφορετικού νοητού κόσμου που εδράζει στον κάθε χαρακτήρα και αποτελεί τη δική του πραγματικότητα, τη δική του αλήθεια. Έναν κόσμο όπου στο επίκεντρό του βρίσκεται ένας εξωραϊσμένος εαυτός, ένας εαυτός που σε αυτή τη νοητική κατασκευή είναι πολύ καλύτερος από αυτόν που φαίνεται προς τα έξω και γίνεται αντιληπτός από τους άλλους.

Πού βρίσκεται λοιπόν το πραγματικό και πού το μη πραγματικό; Ο Ακίρα Κουροσάβα κατορθώνει το πραγματικό και το μη πραγματικό να μας τα παρουσιάσει μέσα στην ίδια αδιαφοροποίητη ενότητα. Και νομίζω εδώ, βρίσκεται και το μεγαλείο αυτής της ταινίας.

Στην ταινία «Ρασομόν» ο Κουροσάβα δεν χειρίζεται μόνο αποτελεσματικά τα μεγάλα φιλοσοφικά ζητήματα. Ταυτόχρονα, αξιοποιεί το λογοτεχνικό κείμενο που το εικονοποιεί μέσω της μετατροπής του σε σενάριο. Χρησιμοποιεί άψογα τα τεχνικά μέσα του κινηματογράφου που του επιτρέπουν να «παίξει» με το φως και τις σκιές -για πρώτη φορά φιλμάρεται το φως του ήλιου με την κάμερα στραμμένη κόντρα σε αυτόν-.

Συνταιριάζει τους ρυθμούς του «Μπολερό» στην προοπτική των γεγονότων όπως αυτά παρουσιάζονταν από τους ήρωες της ταινίας -καταφέρνοντας μέσω της μουσικής να πολλαπλασιάσει τη δύναμη της εικόνας-. Αξιοποιεί την τέχνη της ζωγραφικής, στην οποία είχε εντρυφήσει πριν αποφασίσει να γίνει τελικά σκηνοθέτης- δημιουργώντας κάδρα απίστευτης ομορφιάς- και μας παραδίδει μία ταινία στην οποία επιβεβαιώνεται ο ορισμός που ο ίδιος είχε δώσει σε ερώτηση που του είχε τεθεί σχετικά με το τι είναι ο κινηματογράφος.




ΡΑΣΟΜΟΝ: Ο ΟΡΙΣΜΟΣ

Η απάντηση του σκηνοθέτη ήταν η εξής: «Ο κινηματογράφος μοιάζει με πολλές άλλες τέχνες, και αν έχει χαρακτηριστικά που είναι πολύ λογοτεχνικά, έχει και επίσης και γνωρίσματα που είναι θεατρικά, έχει και τη φιλοσοφική του πλευρά, έχει ιδιότητες που θεωρούμε ότι ανήκουν στη ζωγραφική και τη γλυπτική, έχει και μουσικά στοιχεία. Όμως σε τελική ανάλυση ο κινηματογράφος είναι κινηματογράφος». («Κάτι σαν αυτοβιογραφία» Ακίρα Κουροσάβα, εκδ. Αιγόκερως.)

Ναι, αυτό είναι ο κινηματογράφος. Όλα τα παραπάνω και κάτι εντελώς διαφορετικό που προκύπτει από την σύνθεση όλων αυτών. Και αυτό ο Ακίρα Κουροσάβα, μέσα από το πολύ πλούσιο έργο που άφησε πίσω του, μας το απέδειξε περίτρανα.

Η ΓΚΕΪΣΑ ΚΑΙ Ο ΣΑΜΟΥΡΑΪ

(RASHOMON)

Σκηνοθεσία: Akira Kurosawa  

Σενάριο: Akira Kurosawa,  Shinobu Hashimoto,  Ryûnosuke Akutagawa (μυθιστορήματα)

Φωτογραφία: Kazuo Miyagawa  

Μοντάζ: Akira Kurosawa  

Μουσική: Fumio Hayasaka  

Ήχος: Tsuchitarô Hayashi,  Iwao Ôtani

Κοστούμια: Uichi Ôhata  

Σκηνικά: H. Motsumoto  

Παραγωγή: Minoru Jingo  

Ηθοποιοί: Toshirô Mifune (Ταγιομάρου, ληστής), Machiko Kyô (Μασάκο Καναζάβα, σύζυγος σαμουράι), Masayuki Mori (Τακεχίρο Καναζάβα, σαμουράι), Takashi Shimura (ξυλοκόπος), Minoru Chiaki (μοναχός), Kichijirô Ueda  (αστός), Noriko Honma (μέντιουμ), Daisuke Katô (αστυνομικός)

Χώρα παραγωγής: Ιαπωνία

Γλώσσα: ιαπωνικά

Χρώμα: ασπρόμαυρη

Είδος: αστυνομική, τραγωδία, μυστήριο

Έτος παραγωγής: 1950

Διάρκεια: 88΄

Περισσότερα για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τους συντελεστές δείτε εδώ.

 

Διαβάστε τις κριτικές κινηματογράφου που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz