Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

OLD AND NEW

Μάι 04, 2017 Κινηματογράφος 0


OLD AND NEW

ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟΣ ΦΟΡΜΑΛΙΣΜΟΣ

Η Μάρθα, μετά το θάνατο του πατέρα της, θα κληρονομήσει μία αγελάδα και ένα μικρό κομμάτι γης. Δεν μπορεί όμως να κάνει και πολλά πράγματα αν δεν έχει ένα άλογο για να καλλιεργήσει. Το ζητάει από έναν εύπορο αγρότη, της ίδιας περιοχής, αλλά αυτός αρνείται. Το δίκιο πνίγει τη Μάρθα, βλέπει ότι η επανάσταση είναι μονόδρομος. Μία επαναστατική ταινία του Σεργκέι Αϊζενστάιν. Με το μοντάζ για εργαλείο καταφέρνει να δομήσει ιδεολογικές θέσεις στο θεατή, από απλές καταγραφές της κάμερας. Μία ταινία του 1929 που είναι ακόμη επίκαιρη.

Μπορεί να έχουν περάσει 88 χρόνια από τότε που ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της ταινίας «Το παλιό και το νέο» («Old and new») ή «Γενική γραμμή» («General line»), έτος παραγωγής 1929, αλλά η ταινία παραμένει επίκαιρη και φρέσκια ακόμα. Δεν υπάρχει ίσως καλύτερος τρόπος για να δείξουμε, μέσα από μία ταινία, τη διαμάχη του παλιού και του νέου, τις αντιξοότητες που υπάρχουν και το πώς τελικά νικάει το νέο, μέσα από επαναστατικές διαδικασίες.

Η ταινία ξεκινά πολύ περίεργα. Δείχνει τους χωρικούς που κοιμούνται σε μία νωθρή κατάσταση. Ο ύπνος τους είναι σα λήθαργος και ελάχιστα διαφέρει από το θάνατο. Ξυπνούν μόνο όταν τους σκουντά η γριά που έχει καπνίσει όλο το σπίτι, στην προσπάθειά της να ανάψει το φούρνο. Περπατούν σα ζωντανοί νεκροί. Στη συνέχεια υπάρχει η σκηνή των δύο αδελφών που μοιράζουν την περιουσία τους, με έναν τρόπο απόλυτα ρεαλιστικό, παίρνει ο καθένας το μισό, το σπίτι, το μισό χωράφι κ.λπ. Αυτό έρχεται σε αντιπαράθεση με τα συνθήματα του Λένιν περί ενότητας, όπως αναφέρονται στην αρχή της ταινίας. Αμέσως μετά βλέπουμε τους χωρικούς φτωχούς με σκυμμένο το κεφάλι.

Αυτή είναι η εισαγωγή. Το κυρίως θέμα είναι η Μάρθα που βρίσκεται ξαφνικά μόνη της και αβοήθητη, μετά το θάνατο του πατέρα της. Η άρνηση του πλούσιου χωρικού να τη βοηθήσει, δίνοντάς της ένα άλογο για να οργώσει, την ωθεί να αντιδράσει. Στην αρχή θα προσπαθήσει να οργώσει με την αγελάδα της, μετά μόνη της. Παράλληλα βλέπουμε δύο άλλους ανήμπορους χωρικούς να σέρνουν το αλέτρι. Δεν υπάρχει άλλη λύση από την ενότητα. Αυτό είναι το κήρυγμα της Μάρθας στους άλλους χωρικούς, οι οποίοι γελούν μαζί της. Μόνο ένας συμφωνεί. Όλοι οι άλλοι φεύγουν αντί να τη βοηθήσουν. Η μοιρολατρία έχει κερδίσει. Απρόσμενη βοήθεια είναι ο κομισάριος που θέλει τη συλλογικότητα, τελικά διατάζει να ιδρυθεί ο συνεταιρισμός, το κολχόζ.

genii grammi foto2

Είμαστε μετά από τη νίκη της οτωβριανής επανάστασης στη Ρωσία, αλλά στην περίοδο που οι μπολσεβίκοι δεν έχουν ακόμα έρθει στην εξουσία συμμαχούν με τους μενσεβίκους, πριν από τον εμφύλιο πόλεμο που θα φέρει τους μπολσεβίκους στην εξουσία και στην ίδρυση της Σοβιετικής Ένωσης. Με αυτό τον πολύ όμορφο τρόπο ο Αϊζενστάιν δείχνει τις διάφορες αποσχιστικές τάσεις που υπήρχαν τότε, μετά από την επανάσταση, στη Ρωσία και πιο ειδικά τη διαμάχη του παλιού και του νέου. Το παλιό είναι αυτό που θέλει τη διατήρηση της παραδοσιακής κοινωνίας, ακόμα και αν έχει αποτύχει παταγωδώς, ουσιαστικά βοηθά να υπάρχει η εκμετάλλευση των ανθρώπων και οι δομές του καπιταλισμού στην κοινωνία. Το νέο θέλει να ανατρέψει αυτό το σκηνικό και να δομήσει μία άλλη κοινωνία πιο ανθρώπινη.

Η σεκάνς με τη θρησκευτική λιτανεία που γίνεται για να έρθει η βροχή, με αρνητικό αποτέλεσμα, τελικά με τη συνειδητοποίηση από τους χωρικούς ότι η χριστιανική μαγεία δεν υπάρχει και είναι μία ουτοπία, είναι πριν από την άλλη σεκάνς που ο κομισάριος δείχνει τη μηχανή που κάνει το γάλα βούτυρο. Ο Αϊζενστάιν δείχνει με πολύ απλό τρόπο την πάλη παλιού-νέου, τις δομές της συντήρησης, το ρόλο της θρησκείας, την αποχαύνωση που φέρνει αυτή, την άρνηση να πιστέψουν οι χωρικοί στις δυνάμεις τους, τελικά την κοντόφθαλμη λογική τους για εύκολο κέρδος, όταν παίρνουν τα πρώτα κέρδη από το κολχόζ και είναι έτοιμοι να το διαλύσουν.

Η ταινία είναι βωβή. Με άκρως φορμαλιστικό τρόπο περιγράφεται η ιστορία. Εδώ η φόρμα, δηλαδή η ψυχή, περιγράφει την πραγματικότητα, δηλαδή το σώμα. Ψυχή και σώμα γίνονται ένα, ο κινηματογράφος ξαναβρίσκει τη μαρξιστική φιλοσοφία και εμβαθύνει στη διαλεκτική. Η διαλεκτική του μαρξισμού, συνέχεια της φιλοσοφίας του Ηράκλειτου και σχετικώς του Χέγκελ, βρίσκεται ακριβώς στο μοντάζ. Η σύνδεση των πλάνων και των σεκάνς μας δείχνουν τη θέση και την αντίθεση, τις πρωταρχικές και δευτερεύουσες αντιθέσεις, την πάλη μεταξύ των μεν και των δε, την επιβολή των πρωταρχικών συνθηκών μέχρι να νικηθούν από τις δευτερεύουσες, μέσα από μία επαναστατική διαδικασία.

Η θέση-αντίθεση είναι η σύνδεση του παλιού και του νέου, τόσες φορές μέχρι να γίνει αυτό κατανοητό από τον άνθρωπο. Αυτό που θέλει να πει ο Αϊζενστάιν είναι ότι στη ρώσικη κοινωνία, μετά τη νίκη της οκτωβριανής επανάστασης οι δυνάμεις της συντήρησης υπήρχαν και δεν έγινε χωρίς αγώνα η επικράτηση του κομμουνισμού. Ακόμα, όμως, μετά την επικράτηση των μπολσεβίκων και την ίδρυση πλέον της Σοβιετικής Ένωσης αυτές οι δυνάμεις της συντήρησης δεν έπαψαν ποτέ να υπάρχουν, ακόμα και στα ηγετικά κλιμάκια της σοβιετικής κοινωνίας.

Το βλέπουμε και σήμερα, το ζήσαμε με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, καταλάβαμε ότι το κομμουνιστικό κόμμα δεν κατάφερε να αλλάξει τις δομές της κοινωνίας, να ριζώσει στην ψυχή του ανθρώπου την ανάγκη για ανανέωση, τη διαρκή επαναστατική διαδικασία, αλλά επέβαλε τελικά ένα είδος καπιταλιστικής δομής, η οποία εδώ εκφράζεται με την επιβολή της κομματικής ελίτ. Ο άνθρωπος έρχεται πάλι σε δεύτερη μοίρα, ενώ οι δομές της συντήρησης δεν μπορούν να αμφισβητηθούν ουσιαστικά. Η μοιρολατρία, η τυφλή πίστη στη θρησκεία, η βοήθεια του «πατερούλη», τώρα πλέον με τη μορφή της μαφίας, εμπλουτισμένη με πρώην ηγετικά στελέχη του κομμουνιστικού κόμματος, όλα αυτά υπερισχύουν και διαλύουν ότι είχε δημιουργηθεί τόσα χρόνια.

genii grammi foto3

Παρακολουθώντας την ταινία, μπορούμε να καταλάβουμε πολύ καλά την ανάγκη της οκτωβριανής επανάστασης, της επιβολής της δικτατορίας του προλεταριάτου, αλλά και την απαίτηση μιας άλλης ιδεολογικής στάσης που θα άλλαζε τη νοοτροπία του ανθρώπου, που θα τον εκπαίδευε στο να ανατρέπει το παλιό, όταν πρέπει, να φέρνει στην εξουσία το νέο και να το ανατρέπει αυτό όταν έχει πλέον ξεπεραστεί. Αυτή η τελευταία ενέργεια δεν συνέφερε την κομματική νομακλατούρα γιατί έβλεπαν ότι θα ερχόταν και η δική τους ανατροπή. Ήταν πιο εύκολο να διατηρήσουν την πατρική εξουσία, παρά να υπάρχει μία σύζευξη πατρικής και μητρικής εξουσίας. Έγινε, δηλαδή, κάτι ανάλογο με αυτό που υπήρχε στις καπιταλιστικές κοινωνίες, με άλλη μορφή φυσικά.

Αυτοί είναι οι λόγοι που αυτή η ταινία είναι ακόμα επίκαιρη και θα είναι για πολλά χρόνια ακόμα, μέχρι ο άνθρωπος να καταλάβει την ουσία της φιλοσοφίας του Ηράκλειτου και του Μαρξ και να καταφέρει να την εφαρμόσει ουσιαστικά και πρακτικά στη ζωή του.

ΑΛΛΕΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Κριτική Ριζοσάστης

Η ταινία «Το παλιό και το νέο – Γενική Γραμμή», η οποία άρχισε να γυρίζεται μετά το «Θωρηκτό Ποτέμκιν», το 1926, και ολοκληρώθηκε μόνο μετά τον «Οκτώβρη», το 1929, αποτελεί ουσιαστικά μια «γέφυρα» που «ενώνει» τις δύο αυτές ταινίες. Με την ταινία αυτή, ο Αϊζενστάιν εικονοποιεί το ιστορικό γίγνεσθαι της περιόδου, της σταδιακής δηλαδή συνένωσης των μικρών αγροτικών καλλιεργειών, ώστε οι φτωχοί αγρότες να γλιτώσουν την εκμετάλλευση και τους εκβιασμούς των κουλάκων… Περισσότερα

Κριτική culturenow.gr

Το δέσιμο των, «απλά» συγκλονιστικών, πλάνων με το κείμενο, ο τρόπος που η κάμερα διηγείται, όχι μόνο την δράση, αλλά τα πολυεπίπεδα, λανθάνοντα, συναισθηματικά «στρώματα», αποκαλύπτοντάς τα, η διαλεκτική μετάθεση από το ειδικό στο γενικό και τούμπαλιν, η αποκάλυψη της βασικής αντίθεσης ως ουσίας που διατρέχει την ιστορία της ανθρωπότητας, αποκομμένης και, ταυτόχρονα, απόλυτα δεμένης με το ιστορικό παρόν, στην προκειμένη περίπτωση την απελευθέρωση των αγροτών – σκλάβων από αιώνες δουλείας, καθιστά την ταινία απόλυτα και βαθιά κλασική. Αριστουργηματική. Περισσότερα

genii grammi foto4

Κριτική Κώστας Τερζής (Αυγή)

Από τη βουβή περίοδο του σοβιετικού κινηματογράφου, η ταινία ξεκίνησε να γυρίζεται μετά το «Θωρηκτό Ποτέμκιν», το 1926, και ολοκληρώθηκε μόνο μετά τον «Οχτώβρη», το 1929. Είναι μια «γέφυρα» ουσιαστικά ανάμεσα σε αυτές τις δύο σπουδαίες ταινίες, που περιλαμβάνει ωστόσο και ορισμένες πρωτότυπες σκηνοθετικές «εμπνεύσεις», όπως π.χ. την παρουσίαση της μηχανής γάλακτος σαν ένα ιερό Γκράαλ που οι αγρότες αντιμετωπίζουν με δέος… Περισσότερα

 

ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ

(ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ)

(OLD AND NEW)

Σκηνοθεσία: Sergei Eisenstein

Σενάριο: Sergei Eisenstein

Φωτογραφία: Eduard Tisse

Μοντάζ: Sergei Eisenstein, Grigori Aleksandrov

Μουσική: Taras Buyevsky, Robert Israel

Παίζουν: Marfa Lapkina (Μάρθα), M. Ivanin (γιος της Μάρθας), Konstantin Vasilyev (οδηγός τρακτέρ), Vasili Buzenkov (γραμματέας κοοπερατίβας του γάλακτος), Nejnikov (Μιρόσκιν), Chukamaryev (χασάπης)

Χώρα παραγωγής: Σοβιετική Ένωση

Έτος παραγωγής: 1929

Γλώσσα: ρώσικα

Διάρκεια: 121΄

Είδος: δράμα

Εταιρεία διανομής: New Star

Ημερομηνία εξόδου: 4/5/2017

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά: διαβάστε εδώ.

Γιάννης Φραγκούλης


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz