Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ

Ιαν 09, 2022 Κινηματογράφος 0


Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ «ΕΦΥΓΕ»

Ο λόγος ενός κριτικού: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η οικογένεια των Ελλήνων κριτικών μετρά ένα μέλος λιγότερο. Ο Δημήτρης Χαρίτος έφυγε από τη ζωή. Την Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022, σε ηλικία 91 ετών. «Πλήρης ημερών», όπως το ανακοίνωσε ο γιος του Λευτέρης Χαρίτος. Για εμάς όμως, τους φίλους του, το σώμα έφυγε. Το πνεύμα του παραμένει εδώ, ως μνήμη. Επειδή ο λόγος ενός κριτικού δύσκολα πεθαίνει.

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ: Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ

Ο Δημήτρης Χαρίτος ήταν κριτικός κινηματογράφου και ποιητής. Γεννήθηκε το 1930 στην Αθήνα. Σπούδασε πολιτικές και οικονομικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Βιοπορίστηκε εξαντλώντας όλη την υπηρεσιακή ιεραρχία της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Συνταξιοδοτήθηκε ως τρίτος στην ιεραρχία της. Είχε προσληφθεί σε αυτή ως κλητήρας.

Έγραφε κριτική και θεωρητικά κείμενα για τον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Στην ποίηση πρωτοεμφανίστηκε το 1955. Για πολλά χρόνια διετέλεσε γενικός γραμματέας και πρόεδρος της Πανελληνίας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ). Τα έτη 1991-1993 υπήρξε αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Επί δεκατέσσερα χρόνια ήταν μέλος του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Εθνικής Κινηματογραφίας του Υπουργείου Πολιτισμού. Στο διάστημα 2000-2002 ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας. Στον πρώτο κύκλο του. Υπήρξε μέλος κριτικών επιτροπών σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ο λόγος ενός κριτικού

Διετέλεσε κριτικός κινηματογράφου στο περιοδικό Αντί. Κρατούσε μέχρι το θάνατό του τη στήλη της κινηματογραφικής κριτικής στο περιοδικό Νέα Εστία. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε το 1955 με την ποιητική συλλογή «Ιστορία του Απρίλη», ιδιωτική έκδοση.

Ακολούθησαν οι ποιητικές συλλογές «Περιπέτειες με τον ήλιο, τη θάλασσα και τον έρωτα», ιδιωτική έκδοση, 1961. Ακολούθως, «Μανδραγόρες», εκδ. Φιλιππότη, 1980. Η συλλογή «Μυθεύματα κι αυτοβιόγραφα», εκδ. Γαβριηλίδης, 2009. Ποιήματά του έχουν κατά καιρούς δημοσιευτεί στα περιοδικά: Νέα Εστία, Νέα Πορεία, Τραμ, Πλανόδιο, Ομπρέλα. Επίσης στα Εντευκτήριο, Το Δέντρο, Η Λέξη, Τομές, Ακτή. Τέλος στα Νέα Σύνορα, The Athens Review of Books κ.ά.

Παράλληλα, από το 1960 γράφει κείμενα θεωρίας και κριτικής για τον κινηματογράφο και τις εικαστικές τέχνες. Συνεργάστηκε τακτικά με περιοδικά Ζυγός, Το Τέταρτο, Καινούργια εποχή, Αντί. Από το 1968 καλύπτει ανελλιπώς τα θέματα του κινηματογράφου στο περιοδικό Νέα Εστία. Έτσι ξεδιπλώνεται ο λόγος ενός κριτικού, του Δημήτρη Χαρίτου.

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ: Η Π.Ε.Κ.Κ.

Αναφέρει η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.):

«Με αληθινή οδύνη αποχαιρετούμε ένα από τα ιστορικά μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου: Τον Δημήτρη Χαρίτο. Στη διάρκεια τεσσάρων τουλάχιστον δεκαετιών: Όχι μόνο την υπηρέτησε διαδοχικά ως Πρόεδρος, Γενικός Γραμματέας, Ταμίας ή απλό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου. Αλλά και την εκπροσώπησε, με επάρκεια και αίσθηση ευθύνης. Είτε μετέχοντας σε κριτικές επιτροπές φεστιβάλ είτε σε γνωμοδοτικά όργανα του Υπ.Πο. Είτε ως Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Κλασική περίπτωση αυτοδημιούργητου. Χρειάστηκε να επιστρατεύσει το πείσμα. Την αντοχή και τη δίψα για μάθηση, ώστε να υπερβεί την εμπειρία της Κατοχής και τις οικονομικές δυσκολίες. Να αναδειχθεί, στην περίοδο της μεταπολίτευσης, σε διευθυντικό στέλεχος της Εθνικής Τράπεζας.

Η σαγήνη του θεάτρου εφήμερη. Το κάλεσμα της ποίησης, το αντίθετο. Με αποτέλεσμα την αραιή, μα σταθερή, έκδοση των συλλογών του. Όμως, η έγκαιρα διαγνωσμένη σινεφιλία τον παρέσυρε. Αρχικά στις σκοτεινές αίθουσες της Αθήνας. Στη συνέχεια, στη συγγραφή κειμένων. Η καριέρα του δεν του επέτρεψε, εξ αντικειμένου, να προστεθεί στην ομάδα των συνομηλίκων του επαγγελματιών κριτικών. Ωστόσο, με τα χρόνια, συνέδεσε την υπογραφή του κυρίως με τις σελίδες του περιοδικού Νέα Εστία. Αργότερα του Αντί. Με τις εκδόσεις της Π.Ε.Κ.Κ. Πάντα με αξιοσημείωτη συνέπεια.

Ίσως αυτή η αξιοσημείωτη συνέπεια να αποτελεί και το σημείο-κλειδί της σύνδεσής μας. Τόσο με τον γραφιά όσο και με τον άνθρωπο. Τα αφιερώματα, οι ψηφοφορίες, οι μονογραφίες. Οι συνελεύσεις, οι μικρές και οι μεγάλες αποφάσεις για την εσωτερική οργάνωση ή τη δημόσια παρουσία της Ένωσής μας τον ενθουσίαζαν. Τον συγκινούσαν, τον ενέπνεαν μέχρι τέλους.

Ο λόγος ενός κριτικού

Σε καιρούς σαν τους σημερινούς, όταν οι σειρήνες της ατομικής προβολής, της μόδας, του κενού εντυπωσιασμού, της διάχυτης αποσυσπείρωσης και της πνευματικής και γλωσσικής καθίζησης θριαμβεύουν. Τότε η πραότητα, το εφηβικό σφρίγος και η βαθιά αφοσίωση στην έννοια της συλλογικής δράσης του Δημήτρη Χαρίτου συνθέτουν την πρώτη ύλη του προσωπικού του ίχνους. Ένα παράδειγμα για τους νεότερους.».

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ: ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΓΡΑΦΗ

Φιλία ετών με συνέδεε με το Δημήτρη Χαρίτο. Ο λόγος ενός κριτικού, στην περίπτωσή του, ταυτίζεται με το λόγο ενός ποιητή. Ισχύει, φυσικά, και το αντίστροφο. Ίσως είναι από τους ελάχιστους που έκανε τη διαπίστωση του πράξη: «Γραφιάδες είμαστε και γραφιάδες θα πεθάνουμε», μου είχε πει μία φορά. Ήταν σε μία βόλτα, για να πάμε στην αίθουσα προβολών του Φεστιβάλ Δράμας.

Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα ευτυχές γεγονός για το σινάφι μας. Ο λόγος είναι η παράλληλη κατάσταση της ύπαρξης ενός ανθρώπου. Ο λόγος ενός κριτικού να τελειώνει με τη βιολογική του ύπαρξη. Να κάνει αυτό που θέλει όσο ζει. Αυτό που αγαπά. Αυτό που του δίδει απόλαυση. Επειδή αυτή η χαρά ξυπνά και άλλα «κύτταρα», τότε γίνεται κάτι απίθανο. Θέλεις να κάνεις κάτι νέο, κάτι πιο όμορφο. Συνέχεια. Έτσι αναπτύσσεται το πνεύμα. Δοκιμάζει το λόγο του και σε άλλα πεδία. Ο λόγος ενός κριτικού να ελίσσεται μέσα στο Λόγο. Αυτό είναι μία ευχή. Στην περίπτωση του Δημήτρη Χαρίτου είναι η όλη η ζωή του. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που η συνέπεια διέπει το βίο του.

Ο λόγος ενός κριτικού

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΝΟΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥ: ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ

Με αυτή την έννοια δεν μπορούμε να μιλάμε για μία αναχώρηση. Μιλάμε για μία στάση. Ο Δημήτρης Χαρίτος έκανε μία παύση του λόγου του: μία στάση. Συνεχίζει την πορεία του. Δε μιλώ για τη μεταφυσική έννοια που θέλει ο άνθρωπος να συνεχίζει μία παράλληλη ζωή. Αναφέρομαι στη συνέχεια του βίου του ως μνήμη. Ως λόγου που συνδιαλέγεται με άλλους λόγους: με αυτούς των συναδέλφων του. Ο λόγος ενός κριτικού δε σταματά να συνομιλεί με το λόγο που συνεχίζει να παράγεται. Όμως για να γίνει αυτό απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ποιότητα του λόγου του γράφοντος. Στην περίπτωση του Δημήτρη Χαρίτου αυτό μπορούμε να το πούμε στην κυριολεξία.

Με άλλα λόγια, τα γραπτά μας δε θα πάψουν να αναφέρονται στα κείμενα του. Ακούσια ή εκούσια. Αλλά και το αντίστροφο. Αυτός ο διάλογος υπάρχει μεταξύ των κειμένων που μπορούν να αντέξουν τη φθορά του χρόνου. Με το Δημήτρη ας ευχηθούμε να συνεχίσουμε να συνομιλούμε. Δηλαδή να πάρουμε τη σκυτάλη και να την κρατήσουμε γερά. Να διατηρήσουμε την ποιότητα που ήταν κυρίαρχο χαρακτηριστικό των κειμένων του. Όπως αυτός είχε δώσει τη δική του σκυτάλη: ο γιος του, ο Λευτέρης, είναι πετυχημένος σκηνοθέτης, η κόρη του, η Κλεοπάτρα, πετυχημένη φωτογράφος. Ας πάρουμε παράδειγμα τη ζωή και το ήθος του, εμείς οι κάπως νεότεροί του.

 

Διαβάστε τα κείμενα για τον κινηματογράφο

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει


  • Αναφορές, Κινηματογραφικά νέα
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0

  • EΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ
    EΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΟΛΠΟ ΚΑΙ...

    Ιούν 04, 2025 0

  • KILLERWOOD
    KILLERWOOD

    Μάι 27, 2025 0

  • ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ
    ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

    Μάι 22, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz