Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Δεκ 26, 2021 Κινηματογράφος 1


ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΤΟΥ

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είναι πρόκληση να μελετά κανείς ένα σκηνοθέτη που έχει ασχοληθεί σχεδόν με όλο το φάσμα του κινηματογράφου. Πολύ περισσότερο όταν αυτός έχει δραστηριοποιηθεί στην περίοδο του ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή που άλλαξε όλη τη μορφή της κινηματογραφίας αυτής της χώρας. Σε αυτή την περίπτωση η βιογραφία του ισοδυναμεί με τη μελέτη ενός σημαντικού μέρους της Έβδομης Τέχνης της Ελλάδας.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΤΟ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΟ

Ο Κώστας Φέρρης έχει ασχοληθεί με διαφορετικά είδη της κινηματογραφικής αφήγησης στην καριέρα του. Αυτό αποκτά ένα ακόμα ενδιαφέρον: Η μελέτη των ταινιών του είναι μία καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα χαρακτηριστικό δείγμα από διαφορετικά είδη της ελληνικής κινηματογραφίας.

Η πρώτη του ταινία, τη μικρού μήκους, «Τα ματόκλαδά σου λάμπουν» (1961). Βλέπουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση ταινίας: Έχουμε να κάνουμε ουσιαστικά με ένα βιντεοκλίπ, όπως θα λέγαμε σήμερα. Η ταινία είναι βασισμένη στο ρεμπέτικο τραγούδι, όπως υπονοεί και ο τίτλος της. Δομεί μία αφήγηση που βρίσκεται ανάμεσα στο χώρο του φαντασιακού και του πραγματολογικού. Όλη η αφήγηση είναι μία λούπα. Ξεκινά και τελειώνει με τον ίδιο τρόπο. Είναι το όνειρο μιας νεαρής κοπέλας με σαφείς ερωτικές καταβολές.

Είναι πολύ ενδιαφέρον το ξεκίνημα για ένα νέο σκηνοθέτη. Προϋποθέτει παιδεία και τριβή. Όσον αφορά τόσο στην παγκόσμια κινηματογραφία, αφού αυτό το είδος ήταν ουσιαστικά άγνωστο στην Ελλάδα. Όσο και στο ρεμπέτικο, σα μουσικό είδος και σαν ιστορία.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΕΙΔΗ

Αν δούμε την υπόλοιπη κινηματογραφική του καριέρα, αυτή βρίσκεται ανάμεσα στο ρεαλιστικό και το φαντασιακό. «Ένας Ντελικανής» (1962) και «Μερικές το προτιμούν χακί» (1965), στην αρχή. «Η φόνισσα» (1974) και «Προμηθέας σε δεύτερο πρόσωπο» (1975), κατόπιν. Έχουν μια τεράστια αφηγηματική απόσταση μεταξύ τους. Πάλι το «Ρεμπέτικο» (1983), μετά από τα «Δύο φεγγάρια τον Αύγουστο» (1978). Αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Ο Κώστας Φέρρης είχε κάποιο «μαγνήτη» που τον τράβαγε σε αυτά τα δύο διαμετρικά αντίθετα κινηματογραφικά είδη. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι παρατηρούμε ένα αμάλγαμα αυτών των δύο ειδών στη «Φόνισσα». Αυτός είναι ο λόγος που αποδίδεται με τον πιο όμορφο τρόπο ο μαγικός ρεαλισμός του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή

Η πολύ μεγάλη σπουδή του Φέρρη στο ρεμπέτικο, ως μουσικό είδος και ως τρόπος ζωής, δίπλα στο Μάρκο Βαμβακάρη. Αυτή ήταν η βάση για την ενασχόλησή του για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα με τον κόσμο του ρεμπέτικου. Από το 1961, την πρώτη του ταινία μικρού μήκους, μέχρι το «Ρεμπέτικο», το 1983. Και εδώ όμως θα δούμε ότι παραποιούνται τα γεγονότα. Τόσο που δεν έχουμε μία ταινία εποχής. Αλλά μία κατασκευασμένη αφήγηση από τον ίδιο το σκηνοθέτη και σεναριογράφο. Έτσι ώστε να αποδίδεται με τον πιο όμορφο τρόπο η κοινωνική δομή που παράγει και αναπαράγει αυτό που λέμε ρεμπέτικο. Ή, πιο σωστά, λαϊκό-αστικό τραγούδι, της πόλης.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ο ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: Πως θα καταλάβουμε τον τρόπο οργάνωσης, μελέτης και δόμησης της αφήγησης. Αυτής που ο Κώστας Φέρρης έχει ακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια; Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μελετήσουμε την κάθε ταινία χωριστά. Αλλά με αυτό τον τρόπο δε θα βγάζαμε πολλά συμπεράσματα. Θα χρειαζόταν να δούμε τι υπάρχει στο ιδεολογικό «οπλοστάσιό» του. Για να ανακαλύψουμε τον τρόπο αφήγησής του. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να δούμε τις συνεργασίες του Κώστα Φέρρη. Κυρίως στο εξωτερικό, πριν να έρθει ξανά στην Ελλάδα. Μετά την πολιτική του εξορία στο Παρίσι.

Μία παρόμοια ολοκληρωμένη εργασία φιλοδοξεί να είναι αυτή η εργασία. Ξεκινάμε από τη βιογραφία και την εργογραφία του. Ακολουθεί η θεώρηση της κινηματογραφικής του σταδιοδρομίας από το συγγραφέα. Σε αυτή υπάρχουν σημειώσεις του σκηνοθέτη, μέσα στο ίδιο το κείμενο, με το διακριτικό «Σ.τ.Φ.». Συμπληρώνουν το κείμενο, πιθανότητα μία πρωτοτυπία στην εκδοτική ιστορία της Ελλάδας. Δημιουργούν έναν άτυπο διάλογο μεταξύ του συγγραφέα και του σκηνοθέτη, ο οποίος είναι το αντικείμενο της μελέτης του. Μετά μπορεί ο αναγνώστης να διαβάσει μία συζήτηση του σκηνοθέτη με το συγγραφέα αυτού του βιβλίου.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στη συνέχεια υπάρχει μία αναφορά στις ταινίες του. Οι συντελεστές, το θέμα και τα βραβεία που έχει πάρει η κάθε ταινία. Το ίδιο για τις τηλεοπτικές σειρές που έχει κάνει, κυρίως για την ΕΡΤ. Φτάνουμε στις σημειώσεις του ίδιου του σκηνοθέτη για τις ταινίες του. Για να τελειώσουμε με ένα θεωρητικό κείμενο. Βάζει το πλαίσιο της κινηματογραφικής αισθητικής και αφήγησης του κινηματογράφου του.

Κώστας Φέρρης-εισαγωγή: Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνεται αυτή η μελέτη-βιογραφία. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η εργοβιογραφία του συντάχθηκε με την επίβλεψη του ίδιου του σκηνοθέτη. Για την αποφυγή λαθών, αλλά και για να έχουμε την αισθητική του κειμένου που ο ίδιος καλλιτέχνης επιθυμεί. Θα θέλαμε, τέλος, αυτή η εργασία να είναι μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Για να μπορέσει να βοηθήσει τον ερευνητή σε μία μελλοντική του εργασία. Αυτό όμως ο ίδιος ο αναγνώστης θα το κρίνει.

 

Εργοβιογραφία

Η ανανέωση της ελληνικής κινηματογραφίας

Διαβάστε μία σύντομη αναφορά στο ρεμπέτικο

Διαβάστε τα κείμενα για την ιστορία του κινηματογράφου


  • Ιστορία κινηματογράφου, Σκηνοθέτες
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΕΛΕΝΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ
    ΕΛΕΝΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ

    Μαρ 07, 2025 0

  • ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ ΤΣΕΪΛΑΝ
    ΝΟΥΡΙ ΜΠΙΛΓΚΕ

    Φεβ 19, 2024 0

  • ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΟΝΤΙΔΗΣ
    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΟΝΤΙΔΗΣ

    Δεκ 10, 2023 0

  • ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ
    ΠΕΔΡΟ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ

    Ιαν 11, 2023 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
1 Σχολίασε
Newest
Oldest Most Voted
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz