Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΑ ΠΡΟΒΟΛΗ

Νοέ 16, 2013 Κινηματογράφος 1


ΑΑ ΠΡΟΒΟΛΗ

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΚΑΙ ΤΟ ΟΠΛΟ

Ο κινηματογράφος είναι η νεότερη από τις τέχνες, αν δε λάβουμε υπόψη μας τη βιντεοτέχνη, η οποία πρωτοεμφανίστηκε από τη δεκαετία του 1960 και μετά. Το 1895 είναι η χρονιά που ο κινηματογράφος καθιερώνεται ως εφεύρεση και ως τέχνη, αν και τότε έχουμε μόλις τις πρώτες γραφές στον κινηματογραφικό λόγο και η γλώσσα της νέας αυτής τέχνης μόλις τότε διαμορφώνεται. Πως μπορούμε όμως να ορίσουμε τον κινηματογράφο; Ποια είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά αυτής της τέχνης; Σε αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε αυτό το εισαγωγικό σημείωμά μας που θα έχει τη χρησιμότητα ενός πρώτου ορισμού για όλα τα υπόλοιπα κείμενα, ενός ορισμού που συμπληρώνεται και αλλάζει με την εξέλιξη ή με τις ιδιαιτερότητες αυτής της τέχνης, σε όσα κείμενα θα υπάρξουν σε αυτό τον ιστοχώρο.

kinimatografos eisagogi foto2

Ο κινηματογράφος έχει βασιστεί σε διάφορες άλλες τέχνες και σε τεχνικές για να αρθρώσει το λόγο του ή να διαμορφώσει τη γλώσσα του. Πρώτα απ’όλα, η αποτύπωση στο κινηματογραφικό φιλμ ακολουθεί τις τεχνικές επιτεύξεις της φωτογραφίας. Στις 19 Ιουνίου 1873 ο Eadweard Muybridge με επιτυχία φωτογράφισε ένα άλογο, το Sallie Gardner, ενώ αυτό έτρεχε, σε μια σειρά από 24 πόζες με μια στερεοσκοπική κάμερα, χρησιμοποίησε μια ειδική κάμερα, κατάφερε όμως να δείξει ότι μια κίνηση μπορεί να αναλυθεί σε μικρότερες κινήσεις. Το 1882 ο Αμερικάνος επιστήμονας Etienne-Jules Marey εφηύρε το χρονογραφικό τουφέκι, με το οποίο κατάφερε να καταγράψει 12 σκηνές της ίδιας πόζας που έγιναν σε ένα δευτερόλεπτο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό ήταν μια ταινία-πρωτόλειο .

Το 1888, στις 14 Οκτωβρίου, ο Louis Le Prince τράβηξε τη δεύτερη πειραματική ταινία «Rounhay garden scene», στο Roundhay, στο Leeds, στην Αγγλία, αυτή είναι η παλιότερη κινούμενη μπάντα εικόνων που σώζεται. Δεν έχουμε όμως ακόμα κάτι που να θυμίζει το σημερινό κινηματογράφο. Ο W. K. L. Dickson, δουλεύει κάτω από τις οδηγίες του Thomas Alva Edison, φτιάχνει μια μηχανή που την ονομάζει κινητογράφο, την οποία πατεντάρει το 1891. Αυτή η μηχανή τραβά στιγμιαίες φωτογραφίες, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της Eastman Kodak, στο φιλμ, σε μια επιφάνεια διάφανη, το σελιλόιντ, με 35 εκατοστά πλάτος. Τα αποτελέσματα αυτής της τεχνικής παρουσιάστηκαν σε κοινό το 1893, μέσα από μια μηχανή που ονομάστηκε κινητοσκόπιο. Ουσιαστικά, όμως, μόνο ένα άτομο θα μπορούσε να δει αυτές τις κινούμενες εικόνες.




Το 1894 ο Charles Francis Jenkins φτιάχνει το φαντοσκόπιο, προβάλλει με επιτυχία μια ταινία σε κοινό, δεν κατοχυρώνει την εφεύρεσή του, κάτι που γίνεται από το Louis και το Auguste Lumiere που τελειοποιούν τον κινηματογράφο τους και προβάλλουν στο Μεγάλο Καφενείο, στο Παρίσι, μια ταινία, το τρένο που μπήκε στο σταθμό της Σιοτά, στις 28 Δεκεμβρίου 1895. Είναι η ημερομηνία γέννησης του κινηματογράφου, άρα αυτό που θα σημειώσουμε είναι η μαζικότητα της προβολής και όχι αυτή καθαυτή την προβολή, την προβολή και το κοινό. Δηλαδή η προβολή μιας ταινίας με τέτοιο τρόπο που μπορεί να τη δει μόνο ένα άτομο, δεν είναι κινηματογράφος. Παρόλα αυτά ο κινηματογράφος δεν είναι ακόμα παρά μια τεχνική επίτευξη. Απέχει πολύ από το να γίνει τέχνη, κάτι που θα γίνει περίπου είκοσι χρόνια αργότερα. Όμως, αυτό που έχει σημασία είναι ότι κινηματογράφος ή ηκινηματογραφική ταινία ορίζεται από ένα οπτικοακουστικό έργο που προβάλλεται σε κοινό, σε παραπάνω από ένα άτομο, στον ίδιο χώρο, την ίδια στιγμή.

Αυτός είναι ένας κανόνας που λίγο μπορεί να αλλάξει, σε γενικές γραμμές όμως καθορίζει όλα τα κινηματογραφικά έργα ή, ακόμα τα έργα βίντεο, μέχρι τις μέρες μας. Όπως και να έχει το πράγμα ο κινηματογράφος γράφει την κίνηση, η οποία γίνεται σε τρεις διαστάσεις ή σε τέσσερις αν λάβουμε υπόψη μας το χρόνο ως την τέταρτη διάσταση, σύμφωνα με τη θεωρητική φυσική, στον κινηματογράφο όμως έχουμε δύο διαστάσεις ή τρεις επειδή εδώ ο χρόνος έχει μια ιδιαίτερη σημασία. Ο κινηματογράφος είναι, κατά συνέπεια, η αλήθεια και το ψέμα, ο ρεαλισμός ή η παραμυθία, το «κορίτσι και το όπλο», σύμφωνα με το Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, ο έρωτας ή ο θάνατος, δηλαδή. Μια κάποια «μετάφραση» της ζωής. Με αυτή την ιδιότυπη τέχνη θα ασχοληθούμε σε αυτό τον ιστοτόπο.

Γιάννης Φραγκούλης


  • Θεωρία κινηματογράφου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
    ΝΕΟΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

    Οκτ 28, 2023 0

  • Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ ΕΙΔΙΚΟ ΕΦΕ
    Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΑΝ...

    Μαρ 29, 2020 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

  • ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ ΑΑ02ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ...

    Ιούλ 30, 2018 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
1 Σχολίασε
Newest
Oldest Most Voted
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια
Marwa
Marwa
10 years ago

Haha, shouldn’t you be charging for that kind of kn?weldgeo!

0
Reply

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz