Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

Ιούν 08, 2024 Κινηματογράφος 0


ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΛΟ;

Ιστορίες καλοσύνης: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

 

Στη Δήμητρα

Ένα χρόνο μετά το «Poor things» ο Γιώργος Λάνθιμος μας παρουσιάζει τις «Ιστορίες καλοσύνης» (2024). Σίγουρα γύριζε αμέσως μετά ή παράλληλα με την προηγούμενη ταινία του τα πλάνα για αυτή τα δουλειά του που παρουσιάστηκε στις Κάννες. Οι βασικοί πρωταγωνιστές, Γουίλιαμ Νταφόε και Έμα Στόουν είναι ίδιοι. Οι διαφορές με την προηγούμενη ταινία του είναι μεγάλες.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ: Η ΑΦΗΓΗΣΗ

Στο «Poor things» (2023) έχουμε την θεματική της εξουσίας του πατέρα (ως αρχέτυπο) και τη φυλακή όπου ζουν αυτοί οι άνθρωποι. Κάποιοι βρήκαν ότι είναι φεμινιστική ταινία, σίγουρα δεν κατάλαβαν τον πυρήνα του θέματός της. Ας κρατήσουμε όμως αυτή τη θεματική στο μυαλό μας. Στις «Ιστορίες καλοσύνης» βλέπουμε ένα άλλο θέμα: την εξάρτηση του ανθρώπου από κάποιον άλλο. Αυτό τον εγκλωβίζει περιχαρακώνοντας αυστηρά το χώρο αντίληψης και νόησής του, δημιουργώντας ένα είδος φυλακής.  Έχουμε μια σπονδυλωτή ταινία τριών επεισοδίων με διάρκεια 50΄ το καθένα. Τρεις διαφορετικές ιστορίες που συγκλίνουν, όπως θα δούμε.

Στην πρώτη είναι ένας υπάλληλος απόλυτα εξαρτημένος από το αφεντικό του. Απολύεται και καταστρέφεται η ζωή του όταν αρνείται να εκτελέσει μια εντολή του. Κάνει τελικά αυτό που του έχει πει και επανέρχεται. Στην δεύτερη ένας αστυνομικός έχει χάσει την γυναίκα του σε ένα ναυάγιο. Όταν αυτή βρίσκεται ζωντανή και επιστρέφει δεν την αποδέχεται. Στην τρίτη μία γυναίκα αποφασίζει να ακολουθήσει ένα δρόμο, μια καριέρα, απομακρυνόμενη από την οικογένειά της. Στο τέλος θα όλοι θα κρατήσουν αποστάσεις όταν δεν θα υπακούει στα θέλω τους.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ: Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ

Είναι εύκολο να  καταλάβει κανείς ότι η θεματική είναι κοινή. Ο Γιώργος Λάνθιμος κάνει ένα έργο βλέποντας την θεματική του «Poor things», αλλά και την αισθητική των προηγούμενων ταινιών του, «Η ευνοούμενη» (2018), «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού» (2017) και «Ο αστακός» (2015). Ο «Κυνόδοντας» (2009) δεν είναι αφηγηματικά μακριά από αυτή την ταινία, όπως και από την προηγούμενη. Αν στον «Κυνόδοντα» έχουμε την επιβολή στα μικρά παιδιά, στο «Poor things» έχουμε το ίδιο πράγμα σε όλους τους ανθρώπους. Στις «Ιστορίες καλοσύνης» η επιβολή είναι μόνο σε αυτούς που θέλει ο κυρίαρχός τους να τους υποτάξει.

Με αυτή την έννοια ο Γιώργος Λάνθιμος μας συστήνει ξανά του μαρκήσιο ντε Σαντ (βλέπε «Η φιλοσοφία στο μπουντουάρ», εκδ. Μεταίχμιο, και «Οι 120 μέρες των Σοδόμων», εκδ. Εξάντας). Ο σαδισμός υπονοείται. Δεν έχει άμεσες πολιτικές προεκτάσεις όπως στις «120 μέρες στα Σόδομα», του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, αλλά κυρίως ψυχολογικές και κοινωνικές, σε δεύτερο βαθμό πολιτικές. Αυτός που θέλει να επιβάλλει την άποψή του είναι πάντα ο άντρας. Πάλι έχουμε το αρχέτυπο του πατέρα που, στις «Ιστορίες καλοσύνης», ενσαρκώνει ο εξαιρετικός Γουίλιαμ Νταφόε, στις δύο πρώτες ιστορίες. Η γυναίκα είναι καταδικασμένη να υπακούει. Όταν εξουσιάζει αυτό είναι η αντανάκλαση της εξουσίας του αρχετυπικού πατέρα, άρα αυτό το εξουσιαστικό μοντέλο είναι παραποιημένο.

Ιστορίες καλοσύνης

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ: ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΙΑΚΟ

Είναι ιστορίες που βρίσκονται μόνο στο μυαλό του Λάνθιμου και του Φιλίππου; Φυσικά και όχι. Κάθε μέρα βλέπουμε τον αρχετυπικό πατέρα στους τρεις πυλώνες εξουσίας, εκκλησία, σώματα ασφαλείας, εκπαίδευση, να επιβάλλει την άποψή του και να απαιτεί όλοι να υποταχτούν σε αυτή. Όσοι δεν το κάνουν χαρακτηρίζονται περιθωριακοί σε μια κοινωνία που υπακούει, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, στην καπιταλιστική παραγωγική διαδικασίας. Οι αναλύσεις του Μαρξ και του Πουλαντζά μπορούν να μας βοηθήσουν να βρούμε την προέκταση αυτής της θεματικής στο πολιτικό πεδίο. Είναι η έκφανση της πραγματικότητας που παρουσιάζεται στις «Ιστορίες καλοσύνης», όπως είναι στην παραποιημένη αντίληψη της πραγματικότητας στον εξουσιαστή και εξουσιαζόμενο. Έτσι παράγεται μια αντίληψη που είναι στο φαντασιακό και παράγει τον υστερικό ή ψυχωτικό λόγο (βλέπε Ζακ Λακάν, «Οι ψυχώσεις» εκδ. Ψυχογιός, ειδικά σ.σ. 139-181).

Ο Γιώργος Λάνθιμος στις «Ιστορίες καλοσύνης» δέχεται την φουτουριστική αφήγηση. Αν είχε περισσότερους συμβολισμούς και μια αφηρημένη-ονειρική αφήγηση θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει κάνει μια σουρεαλιστική ταινία. Εδώ έχουμε έναν φουτουρισμό που τολμά  να μιλήσει με ακραίο τρόπο. Δεν είναι ο ρομαντισμός του Μαγιακόφσκι ή των Μαρινέτι, αλλά ο σκληρός λόγος του Χάνεκε ή του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου. Ο τρόπος γραφής σε αυτή την ταινία δεν αφήνει περιθώρια ελπίδας, όπως στο «Λόγο» του Καρλ Ντράγιερ. Στη σκηνή της ανάστασης που είναι επηρεασμένη από αυτή την ταινία, η χαρισματική γυναίκα τελικά, αργότερα, πεθαίνει μαζί με την ελπίδα για την ανάσταση των νεκρών.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ: ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΚΑΛΟ;

Τίθενται λοιπόν δύο ερωτήματα: Για ποια καλοσύνη μιλάμε; Γιατί η ελπίδα της ανάστασης είναι ένα μακρινό όνειρο; Θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε.

Η καλοσύνη είναι από αυτούς που εξουσιάζονται σε αυτούς που τους εξουσιάζουν, σε πρώτο επίπεδο. Ο Βίλχελμ Ράιχ το έχει αναλύσει διεξοδικά στον «Μαζοχιστικό χαρακτήρα», εκδ. Ελεύθερος Τύπος (ειδικά στις σ.σ. 25-40). Ο σαδιστής αρέσκεται στο να βασανίζει τον υποταγμένο σε αυτόν άνθρωπο και έτσι εκφράζει την αγάπη του προς αυτόν, ενώ ο μαζοχιστής δέχεται, με όποιο τίμημα, να υπακούσει στις εντολές του, στην προσπάθειά του κερδίσει την αγάπη της περσόνας του ίδιου φύλου, ακολουθώντας το τραύμα του που υπάρχει στην παιδική του ηλικία. Στις «Ιστορίες καλοσύνης» βλέπουμε αυτή τη θεωρία σε πλήρη ανάπτυξη, αυτή την ιδιότυπη αγάπη.

Ιστορίες καλοσύνης

Οι στίχοι του τραγουδιού των Eurythmics, που είναι η μουσική εισαγωγή της ταινίας, μας βάζουν από την αρχή στο νόημα:

«Sweet dreams are made of this

Who am I to disagree?

I travel the world and the seven seas

Everybody’s looking for something

Some of them want to use you

Some of them want to get used by you

Some of them want to abuse you

Some of them want to be abused»

(«Τα γλυκά όνειρα είναι φτιαγμένα από αυτό

Ποιος είμαι εγώ που θα διαφωνήσω;

Ταξιδεύω τον κόσμο και τις επτά θάλασσες

Όλοι ψάχνουν για κάτι

Κάποιοι από αυτούς θέλουν να σε χρησιμοποιήσουν

Κάποιοι θέλουν να χρησιμοποιηθούν από εσένα

Κάποιοι θέλουν να σε κακοποιήσουν

Κάποιοι θέλουν να κακοποιηθούν»)

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ: ΜΑΖΟΧΙΣΜΟΣ-ΣΑΔΙΣΜΟΣ

Η επιβολή και η μαζοχιστική συμπεριφορά είναι κάτι που το συναντούμε καθημερινά στη ζωή μας. Ο πατέρας ως αρχέτυπο είναι ο Θεός και, εξ αντανακλάσεως, ο κυβερνήτης, ο διοικητής, ο δάσκαλος, ο παπάς, ο πάτερ φαμίλιας. Στις «Ιστορίες καλοσύνης» ο άντρας εξουσιάζει και το κάνει με λογικό τρόπο, αλλά ακραίο. Οι σκηνές που τραβούν στα άκρα την αισθητική μας μιλούν για το κακό, με τη χεγκελιανή λογική, αυτό που δεν θα πρέπει να ακολουθήσουμε. Η αφήγηση σε αυτή την ταινία δεν έχει τον ρυθμό που υπήρχε στο «Poor things». Ο Λάνθιμος θέλει να ακολουθήσει την προβληματική της προηγούμενης ταινίας του και την αισθητική των παλιότερων ταινιών του, έτσι ώστε να επεκτείνει τον αφηγηματικό του λόγο, ίσως, σε επόμενη ταινία του. Η έλλειψη όμως ρυθμού κουράζει τον θεατή. Οι ακραίες σκηνές τον σοκάρουν. Άρα αυτή η ταινία απαιτεί από τον θεατή να κάνει υπομονή, να διαβάσει το φιλμικό κείμενο με προσοχή, να σεβαστεί αυτή την αισθητική, να κρατήσει μια χρονική απόσταση πριν αποφανθεί για την ποιότητά της.

Αυτό το κείμενο, η κριτική στις «Ιστορίες καλοσύνης», δεν θέλει να πει αν η ταινία είναι καλή ή όχι. Θέλει να προβληματίσει τον αναγνώστη και να του δώσει κάποια κλειδιά ανάγνωσης του φιλμικού κειμένου. Δεν θέλει να επιβάλλει την άποψη του γράφοντος, αλλά να κάνει μια απλή παράθεση των απόψεών του, για να προβληματίσει τον αναγνώστη που θα θέλει να δει αυτή την ταινία, σεβόμενη τον δημοκρατικό διάλογο του πομπού και του δέκτη, του συγγραφέα και του αναγνώστη. Μετά, διακριτικά, να αποχωρήσει από το πεδίο για να διευκολύνει το διάλογο φιλμικού κειμένου και αναγνώστη-θεατή.




ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΛΟΣΥΝΗΣ

(KINDS OF KINDNESS)

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος

Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμιο Φιλίππου

Φωτογραφία: Robbie Ryan  

Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης

Μουσική: Jerskin Fendrix  

Ήχος: Kirby Leonard,  Betsy Lindell,  Maximilian Behrens, Phillip Bladh  

Σκηνικά: Amy Beth Silver  

Κοστούμια: Jennifer Johnson  

Παραγωγή: Ed Guiney, Γιώργος Λάνθιμος, Andrew Lowe,  Kasia Malipan  

Ηθοποιοί: Γιώργος Στεφανάκος (R.M.F.), Margaret Qualley (Βίβιαν, Μάρθα, Ρεμπέκα, Ρουθ), Jesse Plemons (Ρόμπερτ, Ντάνιελ, Άντριου), Fadeke Adeola (νοσηλευτής), Hong Chau (Σάρα, Σάρον, Άκα), Tessa Bourgeois (Λουίζ), Willem Dafoe (Ρέιμοντ, Τζορτζ, Όμι), Kencil Mejia (μπάρμαν), Mamoudou Athie (Γουίλ, Νιλ, νοσοκόμος), Joe Alwyn (εκτιμητής συλλεκτικών ειδών, διαβάτης, Γιόζεφ), Emma Stone (Ρίτα, Λιζ, Έμιλι)

Χώρες παραγωγής: Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο

Έτος παραγωγής: 2024

Είδος: κωμωδία, τραγωδία 

Γλώσσα: αγγλικά

Χρώμα: ασπρόμαυρη, έγχρωμη

Διάρκεια: 164΄

Εταιρεία διανομής:  Feelgood

Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 30/5/2024

Για περισσότερες πληροφορίες για το κάστινγκ και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δείτε εδώ.

 

Διαβάστε τις κριτικές ταινιών που έχουμε δημοσιεύσει

Διαβάστε όλες τις κριτικές των κριτικών κινηματογράφου

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές ταινιών
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • VERMIGLIO
    VERMIGLIO

    Ιούν 07, 2025 0

  • ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ
    ΣΤΑΥΡΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ

    Ιούν 05, 2025 0

  • ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ
    ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΨΥΧΗ

    Ιούν 04, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz