Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

0004 THE MYTHOLOGY OF CINEMA INTRODUCTION

Φεβ 08, 2014 Κινηματογράφος 0


0004 THE MYTHOLOGY OF CINEMA INTRODUCTION

Η ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ                         ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο κινηματογράφος, από τη γέννησή του κιόλας, έχει οριστεί να είναι η τέχνη που απευθύνεται στις μάζες. Απαραίτητη προϋπόθεση για να αναγνωριστεί ένα οπτικοακουστικό έργο ως κινηματογραφική ταινία είναι να έχει κοινό, δηλαδή παραπάνω από ένα άτομο. Αυτό άλλωστε ήταν η διαφορά της προβολής του Έντισον με αυτή των αδελφών Λυμιέρ: οι Γάλλοι εφευρέτες του κινηματογράφου οργάνωσαν μια μαζική θέαση της ταινίας τους ενώ ο Έντισον απευθυνόταν σε ένα μόνο θεατή. Ο κινηματογράφος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σα μέσο μαζικής επικοινωνίας (mass media). 

Γνωρίζουμε ότι με την έλευση της βιομηχανικής εποχής και με την άνοδο των υποτελών τάξεων στον έλεγχο της κοινής ζωής στη σύγχρονη ιστορία του ανθρώπου θεμελιώνεται ο πολιτισμός των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Ο μελετητής οφείλει να αναλύσει αυτό το είδος του πολιτισμού για να μπορέσει να έχει άποψη για τον ανθρώπινο πολιτισμό της βιομηχανικής εποχής. Ο κινηματογράφος έχει εφευρεθεί από ανθρώπους που ανήκαν στην άρχουσα τάξη των πρώτων δεκαετιών της βιομηχανικής επανάστασης και απευθυνόταν στη μεσοαστική και μεγαλοαστική τάξη του καπιταλιστικού κόσμου. Τότε, στα πρώτα του βήματα, δεν ήταν ένα λαϊκό θέαμα ούτε όμως ένα θέαμα της αριστοκρατίας. Είναι, κατά συνέπεια, αυτή η τέχνη που εκφράζει, σαν τρόπος παραγωγής και σαν αφηγηματική δομή, την άρχουσα μεγαλοαστική τάξη.

Είναι φανερό ότι, μελετώντας τη δομή των πολιτισμικών αξιών που προτείνει ο κινηματογράφος, είμαστε ικανοί να δούμε στοιχεία ή ολόκληρες δομές τόσο στον ψυχικό κόσμο του σημερινού ανθρώπου όσο και στην κοινωνία που τον περιβάλλει. Με άλλα λόγια, η ανάλυση των δομών του κινηματογραφικού λόγου μας δίνει τα εργαλεία να αναλύσουμε τις δομές της κοινωνίας, την οποία μελετάμε ή στην οποία ζούμε. Μέσα από αυτή την ανάλυση είναι εύκολο να βρούμε τις ψυχικές δομές του εαυτού μας, δηλαδή να ανακαλύψουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και να προσπαθήσουμε να τα επιλύσουμε.

Σκηνή από μάχη που μας φέρνει σε αρχέγονα στοιχεία, αν και η αφήγηση είναι μοντέρνα.

Σκηνή από μάχη που μας φέρνει σε αρχέγονα στοιχεία, αν και η αφήγηση είναι μοντέρνα.

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: ποια είναι τα δομικά στοιχεία μιας αφηγηματικής δομής του κινηματογραφικού λόγου; Έχοντας υπόψη μας τη θεωρία της αφήγησης, όπως και τις διάφορες θεωρίες της σημειολογίας ή της σημειωτικής, μπορούμε εύκολα να δώσουμε μια απάντηση: η αφηγηματική δομή του κινηματογράφου αποτελείται τόσο από μυθολογικά στοιχεία όσο και από συνδετικά αφηγηματικά μόρια, τις μετασχηματιστικές δομές, που δομούν τελικά τον κινηματογραφικό κώδικα. Στη μελέτη μας θα επικεντρώσουμε περισσότερο στην ανάλυση των μυθολογικών στοιχείων, έτσι όπως εμφανίζονται και αναπτύσσονται στον κινηματογράφο.

Θα προσπαθήσουμε λοιπόν να φτιάξουμε την κινηματογραφική μυθολογία και να τη συγκρίνουμε αναγκαστικά με τις μυθολογίες διάφορων λαών ή θρησκειών, έτσι ώστε να τη μελετήσουμε σαν τέτοια, με τη συγκριτική μελέτη επίσης να προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε αυτούς τους συνδέσμους με τους οποίους η κινηματογραφική μυθολογία έρχεται σε επαφή με άλλες μυθολογίες. Με αυτό τον τρόπο δε μελετάμε τη μυθολογία του κινηματογράφου σαν ένα αυτόνομο και ανεξάρτητο αξιακό σύστημα, αλλά, με ένα διαχρονικό τρόπο, μέσα στο παγκόσμιο πολιτισμικό σύστημα, χωρίς να της στερήσουμε το πολιτικό και κοινωνικό φορτίο που αυτοί οι μύθοι κουβαλούν.

Αυτές οι μυθολογικές δομές θα τοποθετηθούν σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο, αυτό της γέννησής τους, για να μπορέσουμε να τις εξετάσουμε με τον πιο παραγωγικό τρόπο. Θα δούμε τις κοινωνικές και πολιτικές συνισταμένες τους, τις αιτίες που απορρέουν από τη δομή της κοινωνίας, έτσι όπως ήταν τη στιγμή της γέννησής τους, της οικονομίας αυτής της κοινωνίας και της πολιτικής που καθορίζει το κοινωνικό πλαίσιο. Θα μπορέσουμε να απαντήσουμε αν αυτές οι μυθολογικές δομές είναι μια κοινωνική, πολιτική και ψυχολογική αναγκαιότητα, αν απορρέουν από την εν λόγω κοινωνία ή το αντίστροφο.

Ένας άλλος ήρωας, ο "Hulk" αναλαμβάνει να μας τρομάξει.

Ένας άλλος ήρωας, ο “Hulk” αναλαμβάνει να μας τρομάξει.

Θα αρχίσουμε με τις πιο εμφανείς μυθολογικές δομές, όπως είναι ο Σούπερμαν, ο Σπάιντερμαν, ο Χάρι Πότερ, ο μυστηριακός ντετέκτιβ, η Κατγούμαν, ο Πιγκουίνος κ.ά. Αυτές οι μυθολογικές φιγούρες που εμφανίζονται στον κινηματογράφο, μετακινούμενες από άλλα αφηγηματικά τοπία, θα μας οδηγήσουν σε άλλες που δεν μπορούμε, με την πρώτη ματιά, να τις κατανοήσουμε σαν τέτοιες, αλλά, αν προσέξουμε περισσότερο, θα δούμε ότι το μυθολογικό τους φορτίο είναι μεγάλο και προσεχτικά δομημένο. Μπορούμε έτσι να ολοκληρώσουμε τον πολυθεϊσμό του κινηματογράφου, πιθανόν να κάνουμε και μια αξιολόγηση ιεραρχική, αν έχει αυτό σημασία. Το σίγουρο είναι ότι θα αποκωδικοποιήσουμε αυτούς τους μυθολογικούς κώδικες και θα βρούμε τις προεκτάσεις τους τόσο γενικά στο κοινωνικό σύνολο όσο και στον κάθε άνθρωπο χωριστά.

Τελικά, ο αναγνώστης θα είναι ικανός να δει μέσα σε αυτό το μυθολογικό τοπίο τον ίδιο τον εαυτό του, το δικό του ψυχικό κόσμο, τις διαπροσωπικές του σχέσεις, τις κοινωνικές δυνάμεις που οργανώνουν το κοινωνικό σύνολο, τις συμπεριφορές, τον τρόπο ζωής, το οικονομικό σύστημα αυτής της κοινωνίας, όπως επίσης και σε άλλα κοινωνικά σύνολα, με τα οποία έχουμε μια επικοινωνία και, κατά κάποιο τρόπο, γνωρίζουμε τη δομή τους.

Θα μπορέσουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα: τι είναι ο κινηματογράφος; Αυτό δεν είναι σίγουρο ότι θα το καταφέρουμε με απόλυτη επιτυχία. Όμως θα μπορέσουμε να απαντήσουμε σε ένα άλλο ερώτημα: τι θα θέλαμε να είναι, για εμάς, ο κινηματογράφος; Ακόμη, θα μπορούμε πλέον να δούμε τις ταινίες από μια άλλη οπτική γωνιά. Η αποδόμηση θα μας βοηθήσει να αναφερθούμε σ’ένα άλλο κοινωνικό μοντέλο που θα είναι το δικό μας όραμα ή η δικιά μας πρόταση, αφού η τέχνη πάντα ήταν αυτή που πρότεινε κοινωνικές δομές ή στάσεις ζωής για το μέλλον.

http://www.youtube.com/watch?v=atCfTRMyjGU

 

Τέλος θέλω να ευχαριστήσω τη σύζυγό μου, Αναστασία Χριστοφορίδου, σκηνοθέτη-μοντέρ του κινηματογράφου, για την υπομονή της και την τεχνική βοήθεια που μου παρέχει, το Σωτήρη Δημητρίου, ανθρωπολόγο-θεωρητικό του κινηματογράφου, για τη διδαχή του με τις συζητήσεις που είχαμε κατά καιρούς, το Θανάση Ρεντζή, θεωρητικό του κινηματογράφου και καθηγητή στην ΑΣΚΤ, για τις παρατηρήσεις του σε όλη την ερευνητική μου πορεία, το Γιάννη Μήτρου, σκηνοθέτη-ερευνητή της Περφόρμανς για την εμπιστοσύνη του στην έρευνά μου στον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο, το Μιχάλη Αγραφιώτη, σκηνοθέτη, για τις κουβέντες αλληλοενημέρωσης που κάνουμε και το βίντεοκλαμπ Seven Film Gallery, στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Σβώλου, που μας παραχωρεί τα dvd για να δούμε τις ταινίες και να τις μελετήσουμε.

Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 2014.

Επιστροφή στα περιεχόμενα


  • Αναφορές
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ
    ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0

  • Lidoriki Short Film Festival
    Lidoriki Short Film Festival

    Αυγ 02, 2024 0

  • Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Λιδωρικίου
    Φεστιβάλ Ταινιών...

    Αυγ 02, 2024 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ...

    Ιούν 08, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

  • Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ
    Η ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΚΥΡΙΑ ΧΟΛ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.401)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz