Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΙΛΕΝΑ

Νοέ 17, 2019 Θέατρο 0


ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΙΛΕΝΑ

γράφει ο Νίκος Θωμόπουλος

Η Μαρία Μαραγκουδάκη σκηνοθέτησε τον εαυτό της παίζοντας σε ένα μονόλογο  τα σωζόμενα γράμματα του Κάφκα στην ερωμένη του Μιλένα για δεύτερη σαιζόν στο θέατρο Παραμυθίας και ντύνεται με ένα  αντρικό κοστούμι, το ρόλο του Κάφκα, με μια γλυκόπικρη αίσθηση απολογίας στην αγαπημένη του, με πλήρη συνείδηση  ενός παρείσακτου.

Με ένα λόγο που φιλοσοφεί, με περιγραφές καθημερινότητας, την ύπαρξή του και το αδιέξοδο μιας ιδεατής ερωτικής συνεύρεσης, η ηθοποιός πετυχαίνει, με την κινησιολογία της, να αποδώσει με ακρίβεια το ρυθμό και τα νοήματα του κειμένου φέρνοντας ακέραια την εικόνα του Κάφκα και γεννώντας στο θεατή την αίσθηση ενός ταξιδιού χωρίς δικαίωση. Σοφός και αγνός με  συστολή αλλά και ακέραια ηθική και δίκαιη θεώρηση ενός κόσμου που του φαίνεται σαν εξοντωτικός δαίμονας μέσα στις ανισότητες που εμπεριέχει, ο Κάφκα  αποκαλύπτει σταδιακά τις αδυναμίες του προς τη Μιλένα γοητευμένος από την έστω και πενιχρή παρουσία της κοντά του, τις λίγες ώρες που συνεβρίσκονται αναδεικνύοντας τη σημασία των μικρών ευτυχισμένων στιγμών σε μία γκρίζα ζωή.

Η ηθοποιός ανάμεσα σε ένα σκηνικό, με λευκές πέτρες σα σύμβολο  μιας καθαρότητας, κινείται στις ποικίλες τοποθεσίες αυτής της παρακμιακής πραγματικότητας κρατώντας ακέραια την ασθενική φύση του Κάφκα λόγω μιας χρονιάς πάθησης των πνευμόνων του αναδεικνύοντας παράλληλα την ιδιαιτερότητα της ματιάς του, λόγω αυτής της ασθενείας, προς την κοινωνία που χαρακτηρίζεται από μετριοπαθή απελπισία και μικρές εκρήξεις θυμού εξαιτίας των ανεκπλήρωτων υγιών πόθων του.

Με λειτουργικές υποβλητικές σιωπές και μία μουσική σύνθεση βγαλμένη λες από την εποχή που έζησε ο συγγραφέας αναδύεται ταυτόχρονα, ενισχυτικά στην παράσταση, η συνεχής υπαρξιακή  του ανησυχία. Στο τελευταίο μέρος η ηθοποιός γίνεται η Μιλένα και διαβάζει το δικό της γράμμα προς τον Κάφκα χαμηλόφωνα και με ένα κρυμμένο θαυμασμό στην όλη  προσωπικότητα του χωρίς απελπισία και περιττό οίκτο. Πετυχαίνει έτσι να αποκαλύψει στο θεατή ως κάθαρση τις βασικές αρχές και αιτίες που καθόρισαν τη ζωή και τη φιλοσοφία τού σημαντικού αυτού διανοούμενου δικαιολογώντας με σαφήνεια τον πεσιμισμό της σκέψης του.

Μεσα από τη θεατρική πράξη αυτού του χαρισματικού μονολόγου ένιωσα ως θεατής μία πληρότητα στην επαφή με την ψυχολογία και τη περσόνα ενός πολύ σημαντικού διανοούμενου του 20ου αιώνα και μία αίσθηση αβίαστης συμπάθειας προς τις αδυναμίες του.

ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Γιατί διάλεξες να παρουσιάσεις το συγκεκριμένο κειμενο του Κάφκα στο θέατρο;

Η επιστολογραφία συχνά δραματικοποιείται στο θέατρο λόγω της αμεσότητας και της δίψας που εμφανίζει για επικοινωνία. Το συγκεκριμένο κείμενο, στην υπέροχη μετάφραση του Παύλου Παπασιώπη διαθέτει επίσης ποιητικότητα και ρυθμικότητα του λόγου, στοιχεία-πρόκληση για ένα θεατρικό ανέβασμα. Υπήρξε επίσης και ένας ιδιαίτερος καμβάς πάνω στον οποίον επικοινωνήσαμε δημιουργικά με το συνθέτη Ιωακείμ Μπαλτσαβιά, ο οποίος συνέθεσε την πρωτότυπη μουσική της παράστασης.
Τι ενδιαφέρον πιστεύεις ότι έχει για το κοινό το συγκεκριμένο κείμενο του Καφκα;
Στη σημερινή διαδικτυακή εποχή, οι περισσότεροι γράφουμε συχνά, αποστέλουμε, ανοίγουμε, απαντούμε. Τί  πιο επίκαιρο; Αν και γρήγορο, απλουστευμένο, παραπλανητικό, η ρίζα είναι η ίδια. Ο άλλος, ο απέναντι, ο φίλος, ο συνεργάτης, ο εραστής, ο τίποτε από τα παραπάνω. Κι όμως, με ένα κλικ, με τόση ευκολία και δε γίναμε πιο ευτυχισμένοι. Ψάχνουμε τη χαρά, τη γαλήνη, τη σύνδεση με τον εαυτό μας μέσα από την αγωνία της καθημερινής επιβίωσης που καιροφυλακτεί,τη δυσκολία να καταλάβουμε και να μας καταλάβουν, το γιατί και το γιατί όχι. Ίσως ποτέ δεν ήταν τόσο μόνος του ο άνθρωπος όσο σήμερα και έννοιες που ο Κάφκα, σαν χειριστής μαριονετών, κατευθύνει όπως η έλλειψη εγγύτητας και ουσιαστικής επικοινωνίας, ο εγκλωβισμός στα στερεότυπα και τις προσδοκίες για επιδόσεις, η έννοια της αγάπης εξακολουθούν να προβληματίζουν. Η ανθρώπινη σπίθα όμως και στα “Γράμματα στη Μίλενα”και στη σύγχρονη ζωή, πάντα προσπαθεί να κυριαρχήσει των δαιμόνων.
Πως χειριστηκες ως σκηνοθέτης και ηθοποιός τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και προκλησεις του μονολόγου που παίζεις με την ιδιαίτερη φιλοσοφία του συγγραφέα για τον έρωτα και την ύπαρξη;
Κατ’αρχήν, προσπαθώντας να αφουγκραστώ και να αντέξω την απελπισία του. Σε αυτό βοήθησαν οι σπαρακτικές κραυγές του, διάσπαρτες στο κείμενο για αγάπη. Η εκφορά του λόγου, συχνά ηχοποιητική, ο πίσω από τις λέξεις λόγος γεννήθηκε καθαρά ενστικτωδώς. Τελικά, είχα  απλά να πω  μια ιστορία.
Τι σημαίνει για σένα ποιοτικό θέατρο και επιτυχημένη παράσταση;
Οι όροι “ποιοτικός”και “επιτυχημένος” με κάποιο τρόπο με βρίσκουν αρνητική εξαιτίας την έννοιας της κρίσης και της αξιολόγησης που εμπεριέχουν καθώς και της αίσθησης του τερματισμού, του τέλους της διαδρομής. Τι πιο δημιουργικό από μία εξελικτική πορεία, από το άνοιγμα στα πιθανά, από το τέλος της σιγουριάς; Σε κάθε καλλιτεχνικό εγχείρημα, άρα και σε μία θεατρική παράσταση θα θεωρούσα ζητούμενο την αλήθεια, στη χορδή που αγγίζει τον καθέναν, την πίεση στις αισθήσεις του θεατή, την απελευθέρωση των ενστίκτων, το ψαχούλεμα του ασυνείδητου, το χάσιμο του ελέγχου, το άγγιγμα των ορίων. Δεν είναι εύκολα πράγματα, ούτε κερδίζεται εύκολα η προσοχή πόσο μάλλον η ψυχή του θεατή. Κι ούτε θα έπρεπε άλλωστε..
Σε ποιο βαθμό θεωρείς ότι το θέατρο μπορεί να αφυπνίσει τις συνειδήσεις σε μια σύγχρονη κοινωνία ηθικής και οικονομική ς κρίσης;
Η αμφιβολία, σε μια εποχή μπερδεμένης σιγουριάς, είναι αυτή που ποτίζει το θέατρο, με το μαγικό τρόπο που εισχωρεί στην ψυχή του θεατή, ο οποίος έρχεται στο θέατρο με την προσδοκία τέρψης. Σίγουρα όλοι κάτι ζητάμε, αλλά πάντα όλοι κάτι ζητούσαν. Η παρηγοριά και η αφύπνιση που δίνει το θέατρο είναι η πίστη και η ελπίδα για το άλλο, το ανοίκειο, το βαθιά σωστό μέσα μας. Και ίσως για το έλεος για τον δίπλα μας και για τον εαυτό μας. Και αυτό δίνει ελπίδα.
(συνέντευξη Νίκος Θωμόπουλος)

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΙΛΕΝΑ

Συγγραφέας: Φραντς Κάφκα

Μετάφραση: Παύλος Παπασιώπης

Απόσπασμα: από το βιβλίο «Μιλένα από την Πράγα», της Μαργαρέτε Μπούμπερ-Νόυμαν

Μετάφραση: Τούλα Σιετή

Σκηνοθεσία: Μαρία Μαραγκουδάκη

Μουσική: Ιωακείμ Μπαλτσαβιάς

Θέατρο: Θέατρο Παραμυθιάς

Διάρκεια: 60΄.


  • Θεατρικές παραστάσεις
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ
    ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ

    Απρ 02, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΙΔΗΣ
    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ...

    Απρ 30, 2025 0

  • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ...

    Μαρ 29, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz