Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ

Ιούν 03, 2023 Θέατρο 0


ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΦΑΙΔΡΑΣ

Φαίδρας άτοπος: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Η Φαίδρα μας αφηγείται την ιστορία της, εξομολογείται τον πόθο της, ζωντανεύει το μύθο της επί σκηνής. Στο θέατρο Αθήναιον, στη Θεσσαλονίκη, έκανε πρεμιέρα, για δύο μόνο παραστάσεις, για να «κατέβει» μετά στην Αθήνα και να συνεχίσει εκεί η παράσταση «Φαίδρας άτοπος».

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Η Φαίδρα είναι, κατά κάποιο τρόπο, σα μια ημίθεα. Κόρη του Μίνωα και της Πασιφάης, στη Κρήτη. Έχει παντρευτεί το Θησέα, τον ηρωικό βασιλιά της Αθήνας, είναι η δεύτερη γυναίκα του. Η καρδιά της όμως χτυπά για τον Ιππόλυτο, το γιό του Θησέα, από τον πρώτο γάμο του. Προσπαθεί, με κάθε τρόπο, να κατακτήσει την καρδιά του, αλλά δεν τα καταφέρνει. Για να πάρει εκδίκηση διαβάλλει τον Ιππόλυτο στον πατέρα του. Αυτός το διώχνει από τη χώρα του. Στο φευγιό του ένα θαλάσσιο τέρας εμφανίζεται μπροστά στο άρμα του Ιππόλυτου, αυτός παρασέρνεται από τα άλογά του και σκοτώνεται. Όταν μαθαίνει το νέο η Φαίδρα αυτοκτονεί, αισθανόμενη τύψεις από τις ενοχές.

Ο μύθος της Φαίδρας έχει μεταφερθεί στη θεατρική σκηνή από τον Ευριπίδη, στην τραγωδία του «Ιππόλυτος». Ο Αντώνης Καραγιάννης δίνει μια άλλη οπτική ματιά στο μύθο στο «Φαίδρας άτοπος». Αφήνει τη Φαίδρα να μιλήσει, κατά κάποιο τρόπο, να απολογηθεί για αυτά που έκανε. Για να καταλάβουμε μέχρι ποιο βαθμό απολογείται και που υπάρχει η απαίτηση της κυριαρχίας της θα πρέπει να δούμε πιο αναλυτικά το μύθο της Φαίδρας.

Φαίδρας άτοπος

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ: Η ΜΥΘΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ

Στο πρόσωπο της ηρωίδας βλέπουμε μια ισχυρή προσωπικότητα. Αντλεί τη δύναμή της από τον πατέρα και τη μητέρα της. Για τον πατέρα της ξέρουμε ότι ήταν ο ισχυρός βασιλιάς της Κρήτης που σημάδεψε και σφράγισε την ιστορία της. Η μητέρα της είχε πατέρα τον Ήλιο και μητέρα τη νύφη Περσηίδα. Ήταν το τέταρτο παιδί, με αδελφή τη μάγισσα Κίρκη. Η ένωσή της με το Μίνωα έφερε οκτώ παιδιά: τον Ανδρόγεω,  τον Κατρέα, το Γλαύκο, τον Δευκαλίωνα, την Αριάδνη, την Ξενοδίκη, την Ακάλλη και τη Φαίδρα.

Τα μυθικά στοιχεία που αποδίδονται στην Πασιφάη και στο Μίνωα δε λείπουν από τα παιδιά τους. Ο Δευκαλίωνας ήταν αυτός που έριχνε πέτρες στη γη και έβγαιναν από αυτή οι άνθρωποι. Το ανθρώπινο γένος συνέχισε να ζει μετά τον κατακλυσμό που είχε γίνει. Είχε πάρει την άδεια από το Δία. Η Αριάδνη βοήθησε να πιαστεί και να σκοτώσουν το μυθικό τέρας Μινώταυρο. Βλέπουμε, επίσης, ότι όλα ξεκινούν από τους γονείς της Πασιφάης, ειδικά από τον Ήλιο που ταυτίζεται, ως μυθολογική διάσταση, με το Δία.

Το ζευγάρι Μίνωας και Πασιφάη είναι αυτό που έδωσε την ισχύ που χρειαζόταν η Κρήτη. Το όνομα της Πασιφάης μας παραπέμπει στο «γνωστό σε όλους». Θεωρούσαν ότι ήξερε την αρχαία μαγεία, όπως η αδελφή της, η Κίρκη. Χρησιμοποιούσε τη μαγεία για να προστατέψει τον γάμο της, μεταμορφώνοντας τις ερωμένες του Μίνωα σε φίδια. Από την ερωτική της συνεύρεση με τον ταύρο που έστειλε ο Ποσειδώνας στο Μίνωα γεννήθηκε ο Μινώταυρος.

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ:  ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ-ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΑ

Είναι εύκολο να δούμε ότι η δύναμη της Πασιφάης δεν ήταν μικρότερη από αυτή του Μίνωα. Καταλαβαίνουμε ότι έχουμε να κάνουμε με μητριαρχική κοινωνία. Η Μητέρα διοικεί, ο Πατέρας κανονίζει τη ζωή στην οικογένεια. Αυτά τα δύο αρχέτυπα μεταφέρονται στο Θησέα και τη Φαίδρα. Μπορεί ο Θησέας να είναι βασιλιάς, όμως η Φαίδρα διεκδικεί μέρος της εξουσίας. Η Μητέρα, στο πρόσωπο της Φαίδρας, έχει χάσει μέρος της εξουσίας της. Η μητριαρχία δεν έχει τελειώσει σαν κοινωνική δομή, αυτό θα γίνει με το θάνατο της Κλυταιμνήστρας.

Φαίδρας άτοπος

Η Δήμητρα Μήττα γνωρίζει πολύ καλά τη δομή των μύθων. Το βιβλίο της «Απολογία για το μύθο» (εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1997) είναι μια εξαιρετική μελέτη για τις δομές των μύθων. Δεν ήταν δύσκολο να αποδομήσει και αναδομήσει το μύθο της Φαίδρας, να δώσει ένα άλλο κείμενο στο «Φαίδρας άτοπος», χωρίς να προδώσει το αρχικό κείμενο που βρίσκουμε είτε στο μύθο είτε στην αρχαία ελληνική τραγωδία.

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ:  ΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ

Ο μονόλογος της Φαίδρας είναι έτσι αρθρωμένος που τραβά συνεχώς την προσοχή του θεατή. Αυτός προσπαθεί να διαβάσει το μύθο, σε αυτή την παραλλαγή, τα γυρίσματα του λόγου το βοηθούν να μπει βαθιά μέσα στο νόημα. Μπορεί να ανακαλύψει εκεί τη Μητέρα, ως αρχέτυπο, και να βρει το πάθος του ανθρώπου για έρωτα. Ουσιαστικά να βρει τον ίδιο τον εαυτό του, απαλλαγμένο από τις προπατορικές ενοχές που του έχουν φορτώσει οι μονοθεϊστικές θρησκείες.

Για να αποδοθεί ο μύθος, να δούμε την προέκτασή του, χρειάζεται ο διάλογος. Η σκηνοθεσία του Αντώνη Καραγιάννη βάζει σε αντιπαράθεση τη Φαίδρα, Ηρώ Μουκίου, με το Θησέα/Ιππόλυτο, Μιχαήλ Χατζηαναστασίου. Ο τελευταίος δε μιλά, παίζει τις κιθάρες του. Ο ήχος της κιθάρας είναι ο αντίλογος στο λόγο της Φαίδρας. Αυτή μιλά με το διπλότυπο Θησέα/Ιππόλυτου, δεν ακουμπά τον ηθοποιό-κιθαρωδό αφού αυτός δεν υπάρχει στην αφήγηση, είναι εξωαφηγηματικό στοιχείο. Μία δοκός χρησιμεύει για να μιλήσει η Φαίδρα στο λαό ή για να ξεκουραστεί ή για να πεθάνει.

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ:  Ο ΡΥΘΜΟΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ

Η Ηρώ Μουκίου παίζει έξοχα και αποδίδει τα συναισθήματα της Φαίδρας με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο μέσα στο φουτουρισμό του έργου, «Φαίδρας άτοπος». Κινείται γύρω από τη δοκό ή ανεβαίνει σε αυτή. Το κόκκινο φουστάνι της μας παραπέμπει στο αίμα. Το αίμα που ενώνει τους δύο ανθρώπους (φιλία-έρωτας) ή που χωρίζει τους ζωντανούς από τους νεκρούς. Η προέκταση του φουστανιού της είναι το νεκρό σώμα του Ιππόλυτου που, με μία κίνηση, το βάζει πάνω στη δοκό, αυτή τώρα γίνεται το φέρετρο του αγαπημένου της.




Ο λόγος της Φαίδρας πότε είναι παρακλητικός και πότε απαιτεί. Παρακαλεί για να τη λυπηθούν. Απαιτεί να της αναγνωριστεί η ανεξαρτησία του χαρακτήρα της που πηγάζει από την εξουσία που παλεύει να μη χάσει. Αυτές οι δύο διαφορετικές πλευρές εναλλάσσουν το λόγο, τα γυρίσματά του δημιουργούν έναν έντονο ρυθμό μέσα σε κάθε κομμάτι της αφήγησης. Η Φαίδρα, τελικά, θα κατακτήσει την εξουσία της -ή μέρος αυτής- αφού θα θυσιαστεί πρώτα ο αγαπημένος της και μετά αυτή.

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ:  Η ΛΥΤΡΩΣΗ

Η μουσική συνοδεύει ή αντιτίθεται στο λόγο της Φαίδρας, ανάλογα με την περίπτωση. Μόνο στο τέλος η Φαίδρα δίνει στον Θησέα/Ιππόλυτο ένα δοξάρι. Αυτό μπορεί να είναι το σπαθί του θανάτου, αλλά, στο μουσικό πεδίο θα γίνει, όταν ακουμπήσει τις χορδές της κιθάρας, ένα βρυχηθμός. Ο επιθανάτιος ρόγχος, του Ιππόλυτου ή της Φαίδρας. Για να διασαφηνιστεί το διπλότυπο Θησέα/Ιππόλυτου στο πρόσωπο του μουσικού, αυτός έχει διαφορετική αμφίεση στη δεξιά και στην αριστερή πλευρά του.

Μια παράσταση, η «Φαίδρας άτοπος», που σε κρατά μέχρι το τέλος σε πνευματική εγρήγορση. Στο τέλος δίνει τη λύση στην τραγωδία. Απελευθερώνει το συναίσθημα και η συγκίνηση έρχεται στο θεατή/αναγνώστη του θεατρικού κειμένου αφού και αυτός λυτρώνεται στο δικό του ψυχικό κόσμο.

ΦΑΙΔΡΑΣ ΑΤΟΠΟΣ

Συγγραφέας: Δήμητρα Μήττα

Σκηνοθεσία: Αντώνης Καραγιάννης

Μουσική σύλληψη και εκτέλεση επί σκηνής: Μιχαήλ Χατζηαναστασίου

Παίζουν: Ηρώ Μουκίου (Φαίδρα)

Σκηνικά: Ori M

Κοστούμια: Ori M και Βεστιάριο

Κίνηση-σχεδιασμός φώτων-video traiiler: Αντώνης Καραγιάννης

Επικοινωνία: Νταίζη Λεμπέση

Γραφιστικά: Λευτέρης Παπασταύρου

Φωτογραφίες: Γιώργος Ζαρζώνης

Παραγωγή: Le plus petit chef

Θέατρο: Αθήναιον (Θεσσαλονίκη)

Έτος: 2023.

 

Διαβάστε τις θεατρικές κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz