Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO

Σεπ 04, 2022 Θέατρο 0


ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ Ο ΘΕΑΤΗΣ

Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ποια είναι η σχέση και ποιες οι διαφορές του Αριστοφάνη και του Ηρώνδα; Οι δύο συγγραφείς έζησαν σε διαφορετικές εποχές. Έχουν διαφορετικό στιλ και θεματολογία που έχει τεράστια απόσταση. Πως όμως ο θεατής αντιλαμβάνεται το έργο τους; Σε αυτά τα ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει αυτή η παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, «Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo». Θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε τις δομές του έργου και τις προθέσεις του, όπως και αυτές του σκηνοθέτη. Είδαμε την παράσταση στα Μερκούρεια.

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO: Η ΥΠΟΘΕΣΗ

Το χιούμορ, το πνεύμα και η αιχμηρή γλώσσα του Αριστοφάνη συναντιούνται με τους ακόλαστους, κωμικούς μιμίαμβους του Ηρώνδα. Σε μια παράσταση που αποτελεί μια  ενδιαφέρουσα σκηνική «μάχη». Ταυτόχρονα έναν «πόλεμο» ανάμεσα στα δύο φύλα, με μοναδικά όπλα την τολμηρή και ανελέητη σάτιρα. Τι συμβαίνει όταν ο μεγαλύτερος κωμικός ποιητής της κλασσικής αρχαιότητας συναντά τον παραγνωρισμένο κωμωδιογράφο των ελληνιστικών χρόνων; Ποια είναι η φύση της κωμωδίας και γιατί σήμερα γελάμε όλο και λιγότερο; Πού συναντιέται η αττική κωμωδία του 5ου αιώνα π.Χ. με την ελληνική επιθεώρηση;

Ποια είναι στην πραγματικότητα η Λυσιστράτη ποια η σχέση της με τον Κ. Π. Καβάφη, την Τζένη Καρέζη και τον πυροσβέστη Λεωνίδα Χασαλεύρη; Γιατί πρέπει να πηγαίνουμε στο θέατρο και, κυρίως, πώς πρέπει να φεύγουμε από αυτό; Πρέπει να λες τα πράγματα με το όνομά τους. Ή μήπως είναι σοφότερο να τα υπαινίσσεσαι για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο; Τί από τα δύο σε κάνει γοητευτικότερο: να χαμογελάς ή να ξεκαρδίζεσαι μέχρι δακρύων; Να μερικές κρίσιμες ερωτήσεις που θέτει η φετινή καλοκαιρινή παραγωγή του ΚΘΒΕ. Και που ακόμα και αν δεν απαντηθούν, το βέβαιο είναι ότι θα το διασκεδάσουμε…

Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO: Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Βλέπουμε μια παράσταση που «μπλέκει» μέρη του αριστοφανικού έργου με αυτά του Ηρώνδα. Η διαδρομή είναι από την εποχή τους στη σημερινή εποχή. Για να υπάρξει σύνδεση του παρελθόντος με αυτά που ισχύουν σήμερα ο συγγραφέας βάζει σύγχρονα στοιχεία. Υπάρχουν αναφορές στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση, σε αυτή του πρόσφατου παρελθόντος, σε πολιτισμικά στοιχεία της εποχής μας. Ο θεατής μπορεί εύκολα να αναγνώσει το θεατρικό κείμενο πιο εύκολα και να κάνει τη σύνδεση με αυτά που ισχύουν στη σημερινή εποχή. Όσον αφορά στο κείμενο αυτό επιτυγχάνεται στο μέγιστο βαθμό στην παράσταση «Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo».

Το σκηνικό είναι άκρως μινιμαλιστικό για την αναπαράσταση μιας αρχαίας εποχής. Είναι απόλυτα σύγχρονο. Οι ενδυμασίες είναι μοντέρνες. Αυτά τα δύο μας βάζουν στη σύγχρονή μας εποχή. Οπτικά ο θεατής έχει αναφορές που έχουν να κάνουν με το σήμερα, άρα είναι αυτονόητο ότι μπορεί να κάνει τις αναγωγές του: να μεταφέρει την εποχή του Αριστοφάνη και του Ηρώνδα στο σύγχρονό μας αξιακό σύστημα. Έτσι μπορεί να αναγεννήσει το αρχαίο κείμενο, να το βγάλει από το μουσείο και, με βάση αυτό, να ερευνήσει τη σημερινή του εποχή.

Η σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα κάνει ένα ακόμα βήμα: ποια είναι η αντιληπτικότητα του θεατή όσον αφορά στο θεατρικό κείμενο; Αυτό το θέμα, μάλιστα, γίνεται πιο πλατύ. Δεν περιορίζεται στο αρχαίο θέατρο, θέτει προβληματισμό για το θέατρο γενικά. Φτάνει στο σημείο να σπάσει τα στεγανά που θέλουν ο ηθοποιός να είναι κάτι το ξεχωριστό. Μπορεί οποιοσδήποτε άνθρωπος να ερμηνεύσει ένα ρόλο, αρκεί να έχει ταλέντο και να έχει διδαχθεί κάποια πράγματα. Με αυτή τη λογική, οι δύο δούλοι του Αριστοφάνη και του Ηρώνδα προσπαθούν και τα καταφέρνουν μια χαρά να ερμηνεύσουν το ρόλο που τους προσφέρουν. Ακόμη περισσότερο, αμφισβητούν την αυθεντία και την αξία των αφεντικών τους: αυτοί μπορούν να γράψουν καλύτερα έργα!

Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO: ΤΑΥΤΙΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΗΘΟΠΟΙΟ

Είναι αλήθεια ότι γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα όσον αφορά στη σκηνοθεσία στην εποχή του Αριστοφάνη ή του Ηρώνδα. Οπότε ο σκηνοθέτης είναι ελεύθερος να αυτοσχεδιάσει. Να κάνει αυτό που νομίζει ό,τι θα ανοίξει το αρχαίο κείμενο σε διάφορες ερμηνείες. Ο Γιάννης Ρήγας παίρνει το άριστα δομημένο κείμενο του Άκη Δήμου και το μεταφράζει σε οπτικό λόγο, ακολουθώντας τη λογική του θεατρικού κειμένου. Θέλει να «ανοίξει» το κείμενο και να δρομολογήσει απαντήσεις στα ερωτήματα που προαναφέραμε. Τα καταφέρνει πολύ καλά.

Βοηθούν σε αυτό και οι δύο ηθοποιοί που βρίσκονται στο χώρο των θεατών. Έρχεται η στιγμή που θα αναλάβουν ενεργό ρόλο. Η μία είναι ταξιθέτρια και η άλλη θεατής. Τόσο πετυχημένη είναι η έκπληξη που μας επιφυλάσσει η σκηνοθεσία που όταν ένας πραγματικός θεατής σηκώθηκε να χορέψει νομίσαμε ότι είναι ηθοποιός! Η σκηνοθεσία πέτυχε στο να δημιουργήσει την έκπληξη στο θεατή, όπως και πιθανές άλλες εκπλήξεις. Επίσης, φέρνοντας τον ηθοποιό με το θεατή στον ίδιο χώρο, μπορεί αυτός που βλέπει την παράσταση να ταυτιστεί με τον ηθοποιό και να μπει στο ρόλο. Αυτό δε γίνεται με την μπρεχτική έννοια, αλλά με αυτή του σωματικού θεάτρου.

ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONTRA TEMPO: ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΗ

Είναι πολύ ενδιαφέρον πως μπαίνουν τα διάφορα θέματα  στην παράσταση «Αριστοφάνης-Ηρώνδας: contra tempo», πως συνδέονται με τα επίκαιρα της εποχής μας. Πολύ περισσότερο πως αυτά συνδέονται μεταξύ τους και ανοίγουν το κείμενο. Δημιουργούν ένα πεδίο καταγγελίας στο οποίο ο θεατής αν θέλει μπορεί να συμμετάσχει.  Πράγματι αυτοί που συμμετείχαν ήταν αρκετοί.

Οι ηθοποιοί έπαιξαν πολύ καλά το ρόλο τους. Όχι μόνο τα διάσημα ονόματα, ο Πιατάς, ο Χαλκιάς, ο Χάνος κ.ά., αλλά και η θεατρική ομάδα του Κ.Θ.Β.Ε. Όλοι ενώθηκαν σε ένα αδιαίρετο σύνολο, όπου ο ένας υποστήριζε τον άλλο. Το αποτέλεσμα ήταν μια εξαιρετική παράσταση που αφήνει ερεθίσματα στο θεατή που θα απαντηθούν αφού αυτή τελειώσει.




ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΗΡΩΝΔΑΣ: CONRTRA TEMPO

Δημιουργική σύνθεση κειμένων: Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας

Βοηθός σκηνοθέτης: Αντρέας Κουτσουρέλης

Σκηνικά: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος

Κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος

Βοηθός σκηνογράφων-ενδυματολόγων: Δανάη Πανά

Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης

Προσαρμογή στίχων: Γιώργος Χριστιανάκης

Χορογραφία-επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου

Διδασκαλία ακροβατικών: Ηλέκτρα Καρτάνου

Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου

Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Η μουσική: ηχογραφήθηκε στο studio Royal Alzheimer Hall, με ηχολήπτες τον Τίτο Καργιωτάκη και τον Χρήστο Χαρμπίλα και στο studio M, με ηχολήπτες τον Γιώργο Μάνιο και Βασίλη Στεργίου.
Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Αβραμίδης (τρομπέτα), Γιάννης Μαρίνος (τρομπόνι), Βασίλης Μπαχαρίδης (τύμπανα, κρουστά), Κώστας Τσούγκρας (ακορντεόν), Φώτης Σιώτας (βιολί, βιόλα), Νίκος Βελιώτης (τσέλο), Γιώργος Χριστιανάκης (πιάνο, πλήκτρα, κρουστά, κιθάρα).

Πρωταγωνιστούν (με σειρά εμφάνισης): Ταξιάρχης Χάνος (Αριστοφάνης-Κινησίας), Δημήτρης Πιατάς (Λέλεξ: Δούλος Αριστοφάνη -Μυρρίνη), Σταμάτης Γαρδέλης (Διόνυσος), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Ηρώνδας), Τάσος Χαλκιάς (Ιππώναξ: Δούλος Ηρώνδα- Κέρδωνας)

Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Πολυξένη Σπυροπούλου (Ταξιθέτρια), Βιβή Μιτσίτσκα (Σάσα Ψαρομηλίγκου), Μαργαρίτα Αλεξιάδη (Βίττινα), Παναγιώτης Καμμένος (Γάστρωνας- Κότταλος- Δρίμυλος), Νίκος Βατικιώτης (Πυρρίας – Σώμα – Γρύλλος- Κυρία), Ηλέκτρα Καρτάνου (Μητρίχη), Λίνος Μάνεσης (Γύλλη), Μάρα Μαλγαρινού (Λυσιστράτη), Τερέζα Καζιτόρη (Γυναίκα – Κυκνώ – Κυρία), Σπύρος Σιδέρης (Γέρος), Θαλασσινή Βοσταντζόγλου (Μυρρίνη – Γυναίκα), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Λαμπιτώ), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Κλεονίκη), Βασίλης Παπαδόπουλος (Κήρυκας), Αριστοτέλης Ζαχαράκης (Λαμπρίσκος – Οπίσθιος), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Θράσσα–Πρόβουλος), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Μητροτίμη), Ιωάννα Δεμερτζίδου (Μητρώ), Τάσος Τυρογαλάς (Κυρία), Θάνος  Κοντογιώργης (Λεωνίδας Χασαλεύρης)

Χορός
Θίασος Αριστοφάνη: Θαλασσινή Βοσταντζόγλου, Τερέζα Καζιτόρη, Θάνος Κοντογιώργης, Μάρα Μαλγαρινού, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Βασίλης Παπαδόπουλος, Σπύρος Σιδέρης, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Γιάννης Τσεμπερλίδης

Θίασος Ηρώνδα: Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Νίκος Βατικιώτης, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Παναγιώτης Καμμένος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Λίνος Μάνεσης, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Τάσος Τυρογαλάς

Παραγωγή: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Θέατρο: Ανοιχτό Θέατρο Συκεών Μάνος Κατράκης

Ημερομηνία παράστασης: 31/9/2022.

 

Διαβάστε τις κριτικές θεάτρου

Ευρετήριο άρθρων


  • Κριτικές θεάτρου
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • CINDERELLA
    CINDERELLA

    Μάι 03, 2025 0

  • ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
    ΠΑΛΙΑΑ ΔΙΑΘΗΚΗ

    Φεβ 12, 2025 0

  • ΤΡΑΥΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΦΑΛΤΣΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ
    ΤΡΑΥΛΟΣ...

    Φεβ 04, 2025 0

  • ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
    ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

    Ιαν 13, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
    ΟΜΟΡΦΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

    Μάι 22, 2025 0

  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ
    ΑΝΤΙΓΟΝΗ

    Μάι 20, 2025 0

  • ETERNAL HUSBAND
    ETERNAL HUSBAND

    Απρ 30, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz