Κριτική κινηματογράφου & Θεάτρου

Πρόσφατα

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
  • THE GREAT LILIAN HALL
  • Home
  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • Archives
    • Σεμινάρια
    • Βίντεο
    • Νέα
  • About
  • Επικοινωνία
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

19ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Μαρ 12, 2017 Κινηματογράφος 0


19ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

3-12 Μαρτίου 2017

MASTERCLASS EDN

«Ερευνώντας δικαιώματα και το δικαίωμα στην έρευνα»

με την Ελίζαμπεθ Κλινκ

Όλα όσα αφορούν στα πνευματικά δικαιώματα, τα αρχεία και την έρευνα βρέθηκαν στο επίκεντρο του masterclass που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Μαρτίου 2017 στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, στο πλαίσιο του Docs in Thessaloniki Pitching Forum 2017 του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Εισηγήτρια του masterclass ήταν η Ελίζαμπεθ Κλινκ, έμπειρη ερευνήτρια του οπτικοακουστικού τομέα διεθνώς και εξειδικευμένη επαγγελματίας στα αρχεία και τους τρόπους που μπορούν οι σκηνοθέτες να τα εκμεταλλευτούν. Το masterclass συν-διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ντοκιμαντέρ (EDN) και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Την Ελίζαμπεθ Κλινκ παρουσίασε ο Ove Rishoj Jensen, Film & Media Consultant του EDN, παρατηρώντας πόσο σημαντικό είναι για τους δημιουργούς των ταινιών τεκμηρίωσης να εντοπίζουν αρχειακό υλικό. Στη συνέχεια η κ. Κλινκ ανέπτυξε τις βασικές θεματικές του masterclass: την έρευνα που πρέπει να γίνεται πριν από τα γυρίσματα ενός ντοκιμαντέρ για τη λήψη δικαιωμάτων, καθώς και τι συμβαίνει με τα δικαιώματα για χρήση εικόνων, βίντεο και μουσικής.

ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Η Ελίζαμπεθ Κλινκ τόνισε αρχικά ότι οι δημιουργοί πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους όλα τα πνευματικά δικαιώματα και να εξασφαλίζουν άδειες για όλο το υλικό που δεν τους ανήκει. Υπάρχει, είπε, συχνά η τάση να παίρνει κανείς ό,τι είναι εύκολα διαθέσιμο, ωστόσο η λήψη άδειας είναι απαραίτητη όταν πρόκειται η ταινία να διανεμηθεί ή να μεταδοθεί. Για το λόγο αυτό, πριν ακόμα αρχίσουν τα γυρίσματα, είναι απαραίτητο να συγκεντρωθούν όλες οι φόρμες εκχώρησης δικαιωμάτων που θα χρειαστούν, για τα πρόσωπα που θα συμμετέχουν, τις πηγές από τρίτους, για παράδειγμα ταινίες ή θεατρικά έργα, και τις τοποθεσίες.

Πώς ξεκινά η έρευνα;

Μία καλή αρχή είναι η «έρευνα αγοράς», για το ποιος άλλος έχει ασχοληθεί με το ίδιο θέμα, όχι μόνο για να γνωρίζει κανείς τι άλλο υπάρχει, αλλά και επειδή από τη λίστα με τα credits μπορούν να αντληθούν χρήσιμες πληροφορίες για τις πηγές του υλικού. Επόμενη καλή πηγή είναι η ευρεία αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά ή η αναζήτηση βιβλίων για το θέμα, που οδηγεί στους ειδικούς, οι οποίοι έχουν ασχοληθεί με αυτό. Ακολουθούν τα μακράς μορφής περιοδικά άρθρα, μία καλή πηγή πληροφοριών για ημερομηνίες και άλλα στοιχεία που ενδεχομένως θα χρειαστούν.

festival ntokimanter thessalonikis 2017 masterclass edn foto2

Ραδιοφωνικά αρχεία

Όπως τόνισε η Ελίζαμπεθ Κλινκ, επόμενο βήμα πρέπει να είναι τα αρχεία ραδιοφώνου, αρχικά γιατί είναι μια πλούσια πηγή αρχειακού υλικού από όλο τον κόσμο και συχνά απομαγνητοφωνημένα, αλλά και γιατί μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αφηγηματικές γραμμές. Επιπλέον, αν το θέμα του ντοκιμαντέρ είναι πρόσωπο που έχει πεθάνει, είναι η μοναδική ευκαιρία να ακουστεί η φωνή του. Μια άλλη θετική πλευρά των ραδιοφωνικών συνεντεύξεων είναι επιπλέον ότι συχνά είναι εκτενέστερες και επειδή είναι μόνο ήχος και όχι εικόνα κάνουν τους ανθρώπους να μιλούν πιο ανοιχτά και περισσότερο.

Google alerts και αρχεία εφημερίδων

Η σύγχρονη τεχνολογία προσφέρει ένα ακόμα εργαλείο στη συλλογή υλικού, τα Google alerts, για οτιδήποτε δημοσιεύεται σε ειδησεογραφικά και όχι μόνο sites και blogs για το θέμα του ντοκιμαντέρ. Εξίσου χρήσιμα όμως είναι και τα παραδοσιακά αρχεία εφημερίδων που προσφέρουν πολύ συγκεκριμένες ημερομηνίες, χρήσιμες και για περαιτέρω αρχειακή έρευνα.  Αυτό που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους οι δημιουργοί είναι ότι ο τίτλος ενός άρθρου αποτελεί κοινό κτήμα (public domain), ενώ ολόκληρο το άρθρο, ο τίτλος της εφημερίδας ή και το όνομα του συντάκτη υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα και χρειάζονται λήψη άδειας.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΩΝ

Αυτό είναι το επόμενο βήμα. Με αυτά τα πρόσωπα μπορεί να έρθει κανείς σε επαφή είτε με τον παραδοσιακό τρόπο είτε μέσω των social media. Μερικές φορές ωστόσο, είναι χρήσιμο να μπεις στη θέση κάποιου, να σκεφτείς με ποιον θα είχε επαφές μία συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων, π.χ. γιατρούς, οργανισμούς, σχολεία κ.λπ. και να απευθυνθείς σε αυτούς. Στο θέμα της τοποθεσίας, η Ελίζαμπεθ Κλινκ τόνισε ότι είναι απαραίτητο να έχει κανείς πάντα από πριν τις απαραίτητες άδειες για να ξέρει τι επιτρέπεται να κινηματογραφήσει και τι όχι, π.χ. ποια κτίρια διασήμων αρχιτεκτόνων ή μνημεία υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα. Για το λόγο αυτό καλό είναι οι δημιουργοί να απευθύνονται στις βιβλιοθήκες film και video μιας πόλης ή μιας χώρας, ενώ όταν πρόκειται για γυρίσματα στο εξωτερικό να είναι σε επαφή με τις τοπικές πρεσβείες.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΩΝ

Για τα πρόσωπα, οι ντοκιμαντερίστες είναι απαραίτητο να υπογράφουν κάθε φορά τη φόρμα εκχώρησης δικαιωμάτων, αλλά και χρήσης υλικού βίντεο ή φωτογραφιών και για την κινηματογράφηση του σπιτιού τους. Για τους ανήλικους χρειάζεται πάντα η γραπτή άδεια γονέα ή νόμιμου κηδεμόνα, ενώ για όλους είναι απαραίτητη η διευκρίνιση ότι το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την προώθηση της ταινίας.

festival ntokimanter thessalonikis 2017 masterclass edn foto3

Για την κινηματογράφηση σε ανοιχτούς χώρους ή σε χώρους συναυλιών/παραστάσεων η Ελίζαμπεθ Κλινκ παρατήρησε ότι είναι καλό να αποφεύγονται τα κοντινά σε πρόσωπα ή να προτιμώνται οι λήψεις από την πλάτη, αλλά σε κάθε περίπτωση να υπάρχει κοινοποίηση ότι πρόκειται να κινηματογραφηθεί το γεγονός, ώστε να αποφεύγονται μηνύσεις, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν. Οι πρακτικές συμβουλές της σε ό,τι αφορά στα πρόσωπα που θα συμμετέχουν σε ένα ντοκιμαντέρ, είναι o δημιουργός να ενημερώνει πάντα από πριν ότι θα χρειαστεί άδεια και, αν αυτή ληφθεί τηλεφωνικά, έπειτα να υπάρχει και γραπτή επιβεβαίωση μέσω email, ενώ η προσωπική επαφή είναι αυτή που θα πείσει τους περισσότερους να συμμετέχουν.

Για μεγάλες εταιρείες, οι φόρμες εκχώρησης δικαιωμάτων είναι καλό να κοινοποιούνται εκ των προτέρων στα τμήματα Δημοσίων Σχέσεων ή Τύπου, ώστε να έχουν ελεγχθεί και να αποφεύγονται καθυστερήσεις. Και μια πρακτική συμβουλή από ένα σκηνοθέτη που μοιράστηκε την εμπειρία του με το κοινό, είναι να γίνονται δύο λήψεις μιας συνέντευξης, αφενός για να είναι από διαφορετική οπτική και να προσφέρει περισσότερο υλικό για το τελικό μοντάζ και αφετέρου γιατί τη δεύτερη φορά μπορεί οι άνθρωποι που κινηματογραφούνται να πουν περισσότερα πράγματα ή να σκεφτούν πιο ήρεμα.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΥΛΙΚΟΥ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ

Η αναζήτηση υλικού εικόνας και βίντεο από αρχεία, φορείς και ιστοσελίδες που τα παρέχουν δωρεάν ή με χαμηλή χρέωση, αλλά και οι δυνατότητες που προσφέρει η αντίστροφη αναζήτηση εικόνων της Google, ήταν τα θέματα που αναπτύχθηκαν στη συνέχεια. Η Ελίζαμπεθ Κλινκ αναφέρθηκε σε αρκετά sites και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αναζητήσει κανείς το υλικό που χρειάζεται, τονίζοντας ωστόσο ότι είναι πάντα απαραίτητο για τους δημιουργούς να ελέγξουν ότι το αρχειακό site έχει και τα πνευματικά δικαιώματα, και όχι μόνο την πρόσβαση και τη διανομή, τυπώνοντας τη σελίδα που αναφέρει ότι η εικόνα ή το βίντεο αποτελεί κοινό κτήμα και δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα.

Ακόμα όμως και για τα αρχεία βίντεο που δεν είναι δωρεάν, πολλές φορές είναι καλύτερο για ένα δημιουργό να πληρώσει ένα ποσό, που δεν είναι απαραίτητα υψηλό, προκειμένου να αποκτήσει το δικαίωμα χρήσης ενός συγκεκριμένου υλικού, παρά να προσπαθήσει να το κινηματογραφήσει, διαδικασία που θα κοστίσει ενδεχομένως περισσότερο σε χρόνο και χρήμα.

Όσον αφορά στα βίντεο, οι αθλητικές μεταδόσεις και τα αποσπάσματα ταινιών επίσης συχνά κοστίζουν ακριβά και χρειάζονται εκχώρηση δικαιωμάτων από περισσότερα άτομα, γι’αυτό πολλές φορές είναι καλύτερο και πιο οικονομικό για έναν σκηνοθέτη να αγοράζει τη σειρά φωτογραφιών ενός γεγονότος και να χρησιμοποιεί το μοντάζ των εικόνων αυτών.

Στον τομέα της μουσικής, υπάρχουν τρεις κατηγορίες δικαιωμάτων: σύνθεσης, ηχογράφησης και εκτέλεσης, και αντίστοιχες άδειες που πρέπει να ληφθούν από όλους, συχνά με υψηλό τίμημα. Για το λόγο αυτό είναι πολλές φορές καλύτερο για έναν σκηνοθέτη να συνεργάζεται με συνθέτη, ώστε η ταινία να έχει πρωτότυπη μουσική, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την προώθησή της, ή να αγοράζει μόνο τα δικαιώματα σύνθεσης και να χρησιμοποιεί μια διασκευή από έναν μουσικό με τον οποίο συνεργάζεται.

Γιάννης Φραγκούλης


  • Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
  • tweet
Σχετικά άρθρα
  • Η ΠΑΤΡΙΔΑ
    Η ΠΑΤΡΙΔΑ

    Μαρ 25, 2025 0

  • ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
    ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

    Μαρ 17, 2025 0

  • ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
    ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ

    Μαρ 08, 2025 0

  • ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
    ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

    Μαρ 06, 2025 0

Στην ίδια κατηγορία
  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ...

    Ιούν 14, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0


0 0 ψήφοι
Αξιολόγηση άρθρου
Subscribe
Login
Notify of
guest
guest
0 Σχολιάστε
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια

Αναζήτηση

 

Βιντεοσκόπηση γάμου

FILMETRON cinematography
Βιντεοσκόπηση γάμου υψηλής αισθητικής. Απολαύστε μοναδικά βίντεο.

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • WONDER WOMAN
    WONDER WOMAN

    Ιούν 09, 2017 138

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ
    ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ, ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ

    Νοέ 13, 2014 2

  • ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ
    ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Νοέ 09, 2014 2

  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!
    ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ, ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ!

    Ιούν 15, 2025 0

  • ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ
    ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

    Ιούν 14, 2025 0

  • 170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ
    170 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ

    Ιούν 12, 2025 0

  • Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ
    Ο ΜΟΪΚΑΝΟΣ

    Ιούν 11, 2025 0

  • THE GREAT LILIAN HALL
    THE GREAT LILIAN HALL

    Ιούν 09, 2025 0

  • ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ
    ΒΕΡΜΙΛΙΟ: Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

    Ιούν 08, 2025 0

Movie review Performance Art Video channel Αναφορές Βιογραφίες Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης Δομική ανάλυση Επικαιρότητα Ηθοποιοί Θεατρικές παραστάσεις Θεατρικοί συγγραφείς Θεωρία κινηματογράφου Ιστορία κινηματογράφου Κινηματογραφικά βιβλία Κινηματογραφικά νέα Κινηματογραφικές λέσχες Κινηματογραφική Λέσχη Solaris Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης Κινηματογραφιστές Κριτικές θεάτρου Κριτικές ταινιών Κριτικές ταινιών. Κριτικός κινηματογράφου Με τους οφθαλμούς του Τειρεσία Σεμινάρια κινηματογράφου Fabula Σεμινάρια τρίτων Σκηνοθέτες Συνεντεύξεις Συνεντεύξεις θεάτρου Συνεντεύξεις θεάτρου Φεστιβάλ Δράμας Φεστιβάλ Δράμας 2021 Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ κινηματογράφου Φεστιβάλ Λάρισας Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021
  • helloI like your writing very so much proportion we keep up a correspondence extra approximately you...

    4 μήνες ago

  • Otomasyon firması arayan sizler için en kaliteli otomasyon firması olan plchizmetleri.com.tr yi öner...

    5 μήνες ago

  • Thanks very much for sharing this. Your attention to detail is great and its wonderful to know that ...

    7 μήνες ago

  • Your blog is a breath of fresh air in the often stagnant world of online content. Your thoughtful an...

    8 μήνες ago

  • Προσθεστε τον Μαρκ Ραφαλο στους ηθοποιους, εκ παραδρομής δεν υπάρχει το όνομά του .....

    1 έτος ago

  • Τι να σχολιάσει κάποιος γι αυτό το σκουπίδι; Θεέ μου η αμερικανιά και η έλειψη τέχνης σπάει ρεκόρ. Ο...

    2 έτη ago

Sotos ζωγράφος αειπράγμων

Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)

 

Youtube

Επικοινωνήστε

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Email: info@filmandtheater.gr

Τηλ: (+30) 6974123481

Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη

 

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    

Sitemap

  • Αρχική
  • Κινηματογράφος
  • Κριτικές ταινιών
  • Θέατρο
  • Βιβλία
  • About
  • Επικοινωνία

Κατηγορίες

  • Uncategorized (1)
  • Βιβλία (23)
  • Βίντεο (19)
  • Θέατρο (332)
  • Κινηματογράφος (1.402)
  • Νέα (95)
  • Σεμινάρια (30)

Εγγραφή Newsletter

Κινηματογράφος και θέατρο.

Κριτικές ταινιών, συνεντεύξεις, άρθρα και νέα σχετικά με τον κινηματογράφο και το θέατρο.

Copyright 2021 Filmandtheater / All rights reserved
wpDiscuz