Ιούλ 09, 2022 Κινηματογράφος 0
ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ
18: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Πως γεννιέται ο φασισμός; Κυρίως, που μπορεί να αποδώσει περισσότερους καρπούς; Στα ερωτήματα αυτά και σε άλλα που έχουν να κάνουν με τις κοινωνικές συνθήκες που αναβιώνουν το φασισμό απαντά η ταινία «18». Η ταινία του Βασίλη Δουβλή κρατά σταθερά χαμηλό ρυθμό για να αναδείξει τους χαρακτήρες της. Η ένταση υποβόσκει.
Σε μία σχολική τάξη υπάρχουν παιδιά με διαφορετικές αντιλήψεις. Κάποια στιγμή θα έρθει η σύγκρουση που είναι κυρίως ιδεολογική. Σε αυτή βοηθούν και εξωσχολικοί παράγοντες. Ο καθηγητής τους προσπαθεί να τους δείξει το δρόμο της δημοκρατίας. Μπαίνει και αυτός στο στόχαστρο. Στο τέλος θα γίνει το κακό.
Το σχολείο είναι σε μία εργατική συνοικία. Πιθανότατα στο Πέραμα. Ανάμεσα στους μαθητές υπάρχει και ένας διαφορετικός: είναι παιδί μεταναστών από την Αφρική. Είναι ο πρώτος στόχος. Βλέπουμε τις αντιδράσεις των νεαρών που προσπαθούν να διαμορφώσουν μια κοινωνία που θα «τους πάει» καλύτερα. Αυτός όμως ο δρόμος περνά από την απαξίωση και τον αποκλεισμό ανθρώπων και αντιλήψεων. Είναι φυσικό να καταλάβουμε ότι αυτές οι απόψεις έχουν τη ρίζα τους στην οικογένεια και στον κοινωνικό περίγυρό τους.
Παράλληλα παρακολουθούμε τις οικογένειές τους. Η πρώτη εντύπωση είναι η διάλυση. Δεν υπάρχει αυτός ο ιστός που θα πριμοδοτούσε τη συζήτηση για να καταλήξουν στο σεβασμό προς τον άλλον. Πολύ περισσότερο, η μορφή των οικογενειών είναι η κλασική πατροπαράδοτη. Η απαξίωση της γυναίκας, ο ρόλος του πατέρα-αφεντικού, η μαγκιά που είναι προνόμιο μόνο των αρσενικών. Δυστυχώς αυτό περνά στη νεότερη γενιά. Λίγοι είναι αυτοί που αντιδρούν.
Ένα αγόρι είναι παρατηρητής όλων αυτών. Η αντίδρασή του είναι μικρή αλλά καθοριστική. Προσπαθεί να καταλάβει, ξέρει ότι μόνος του δεν μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω. Η συνήθειά του είναι να τραβά φωτογραφίες τους περιστατικούς με το κινητό του. Οι εικόνες αυτές θα επεξεργαστούν στο μυαλό του για να γίνουν μια ιδεολογική στάση, ένας τρόπος ζωής. Γίνεται μάρτυρας μιας παραβατικής συμπεριφοράς μιας φίλης και συμμαθήτριάς του και ενός εξωσχολικού. Θα τραβήξει βίντεο. Αυτό θα είναι η αρχή δυσάρεστων καταστάσεων.
Ο κοινωνικός τους περίγυρος είναι απλός στην περιγραφή του. Οι οικογένειες, ένας αξιωματικός, κάποιοι φίλοι, ένας νεκρός πατέρας αξιωματικός του στρατού, ένας έφεδρος που έχει απολυθεί από το στρατό και οι πατεράδες που έχουν το «αίσθημά» τους. Οι γυναίκες είναι απαξιωμένες. Τα παιδιά, είναι κατανοητό εισπράττουν λάθος πρότυπο. Ένας τηλεοπτικός παραγωγός εκπομπής υποδαυλίζει συμπεριφορές που οδηγούν στον ακραίο ρατσισμό και στη φασιστική λογική.
Είναι προφανές ότι στο «18» βλέπουμε την ιστορία του Παύλου Φύσσα, αλλά με μια διαφορετική αφήγηση. Το τέλος δεν είναι παρόμοιο, όμως η έκρηξη της βίας είναι καταστροφική. Ο Βασίλης Δουβλής φαίνεται ότι έχει μελετήσει καλά τις κοινωνιολογικές, πολιτικές και ψυχολογικές θεωρίες για τη γέννηση του φασισμού. Βάζει σημεία αυτών στο σενάριό του. Δεν καταφεύγει στο προφανές, αν και οι σεναριακές του δομές προδίδουν το τέλος, σε γενικές γραμμές.
Η αφήγηση της ταινίας είναι απλοϊκή. Ο φακός βλέπει και περιγράφει, όπως το κινητό του νεαρού. Αυτά τα δεδομένα, σε δεύτερο στάδιο, θα διαμορφώσουν μία άποψη. Κάποιοι μπορεί να νοιώσουν ένα κόμπο στο στομάχι. Αυτό είναι φυσικό γιατί η ταινία περιγράφει με ρεαλιστικό τρόπο της αποδιοργάνωση της κοινωνίας. Μιλά για την εποχή μας με τέτοιο τρόπο που η ορμή υπάρχει κάτω από μια, φαινομενικά, ήρεμη κατάσταση.
Μας δείχνει την παράβαση στην κοινωνία που πολύ εύκολα μπορεί να καταλήξει στο έγκλημα. Ακόμα, μας μιλάει για αυτούς τους παράγοντες που υποδαυλίζουν, συντηρούν και θρέφουν αυτές τις συμπεριφορές. Η ταινία «18» είναι επίκαιρη και, πολύ φοβάμαι, θα είναι το ίδιο για αρκετά χρόνια. Ουσιαστικά από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα μέχρι σήμερα ελάχιστα έχουν αλλάξει. Η φωτογραφία είναι αρκετά καλή. Κάποια στοιχεία αν υπήρχαν που θα συνέδεαν το ρεαλιστικό με το φανταστικό θα μιλούσαμε για μια μεγάλη ταινία.
18
Σκηνοθεσία: Βασίλης Δουβλής
Σενάριο: Βασίλης Δουβλής
Φωτογραφία: Γιώργος Βαλσαμής
Μοντάζ: Ιωάννα Πογιαντζή
Μουσική: Βαγγέλης Φάμπας
Ήχος: Στέργιος Δαγκουνάκης, Βαγγέλης Ζέλκας
Σκηνικά: Σταυρούλα Συγκούνα
Κοστούμια: Ιωάννα Τιμοθεάδου
Παραγωγή: Κατερίνα Μπεληγιάννη, Βασίλης Δουβλής, Παναγιώτης Κακαβιάς
Παίζουν: Κλέλια Ανδριολάτου (Μαρίνα), Γεωργία Ανέστη (Διευθύντρια Λυκείου), Μαρίνα Ανιφαντή (Κατερίνα), Δημήτρης Αποστολόπουλος (φίλος του Ηλία), Μαρίνα Ασλάνογλου (μητέρα του Μιχάλη), Βασίλης Δαρμάς (Πάνος), Νίκος Γεωργάκης (αξιωματικός), Δημήτρης Λάλος (καθηγητής), Μαρία Σκουλά (μητέρα του Ηλία), Γιώργος Συμεωνίδης (πατέρας του Στέλιου)
Χώρα παραγωγής: Ελλάδα
Γλώσσα: ελληνικά
Είδος: τραγωδία
Χρώμα: έγχρωμη
Έτος παραγωγής: 2021
Διάρκεια: 95΄
Εταιρεία διανομής: Feelgood
Έξοδος στις αίθουσες: 2/6/2022.
Για περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές και τεχνικά θέματα δείτε εδώ.
Διαβάστε τις κριτικές που έχουμε δημοσιεύσει
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Αυγ 25, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 07, 2024 0
Ιούν 09, 2017 138
Μαρ 08, 2014 2
Μαρ 22, 2014 2
Μάι 28, 2014 2
Οκτ 12, 2014 2
Νοέ 09, 2014 2
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 15, 2024 0
Σεπ 14, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
Σεπ 08, 2024 0
4 έτη ago
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας μας, που συμμετέχει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
SOTOS, EVERLASTING PAINTER (TRAILER)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ
Email: info@filmandtheater.gr
Τηλ: (+30) 6974123481
Διεύθυνση: Ιωαννίνων 2, 56430, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκη
Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ | Κ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |