filmandtheater

Προσφατα

  • ΝΕΚΥΔΑΛΛΟ
  • THE WHALER BOY
  • A TALE OF TWO CITIES
  • A TALE OF TWO CITIES
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΒΟΥ: ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ
  • Home
  • Αρχικη
  • Κινηματογραφος
    • Σινεμά
      • Φεστιβάλ
      • Bραβεία
      • Ιστορία
      • Θεωρία
      • Τεχνική
      • Πολιτική
    • Ταινίες
      • Νέες κυκλοφορίες-Κριτικές ταινιών
      • Κριτικές ταινιών
      • Κατάλογος κινηματογράφων
      • Αλφαβητικός κατάλογος ταινιών που έχει γίνει κριτική
      • Tαινίες στο στάδιο της παραγωγής
      • Tαινίες λίγο πριν την ολοκλήρωση της παραγωγής
      • Tαινίες που έχουν ολοκληρωθεί
      • Κατάλογος παραχθέντων ταινιών ανά έτος
    • Παρουσιάσεις
      • DVD
      • CD
      • Βιβλίων
    • Σκηνοθέτες κινηματογράφου
      • Σκηνοθέτες ελληνικού κινηματογράφου
      • Σκηνοθέτες παγκόσμιου κινηματογράφου
    • Ηθοποιοί κινηματογράφου
      • Ηθοποιοί ελληνικού κινηματογράφου
      • Ηθοποιοί παγκόσμιου κινηματογράφου
    • Κινηματογραφιστές
      • Κινηματογραφιστές ελληνικού κινηματογράφου
      • Κινηματογραφιστές παγκόσμιου κινηματογράφου
  • Θεατρο
    • Θεατρικές παραστάσεις
      • Κατάλογος παραστάσεων
      • Κριτικές θεατρικών παραστάσεων
      • Κατάλογος κριτικών θεατρικών παραστάσεων
      • Ιστορία θεάτρου
      • Θεωρία θεάτρου
    • Θεατρικά σχήματα
    • Σκηνοθέτες θεάτρου
      • Σκηνοθέτες Ελληνικού θεάτρου
      • Σκηνοθέτες παγκόσμιου θεάτρου
    • Ηθοποιοί θεάτρου
      • Ηθοποιοί Ελληνικού θεάτρου
      • Ηθοποιοί παγκόσμιου θεάτρου
    • Ενιαίος Παραστατικός Χώρος
  • Βιβλια
    • online
    • Προς πώληση
  • Νεα
    • Κινηματογραφική Λέσχη Solaris
    • Κινηματογραφικές λέσχες
    • Εργαστήρι Κινηματογράφου Fabula
    • Σεμινάρια
      • Σεμινάρια κινηματογράφου
      • Σεμινάρια θεάτρου
    • Επικαιρότητα
    • Ταινίες τηλεόρασης
  • Video Channel
  • Επικοινωνια
  • follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS Feed

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Ιαν 05, 2014 Θεωρία θεάτρου 0


ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ-ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ

στοιχεία του έργου

Η τριλογία της «Ορέστειας» παίχτηκε για πρώτη φορά το 458 π.Χ. Από τους αρχαίους «γραμματικούς» μας σώζεται η «υπόθεση» του έργου που, μεταφρασμένη, έχει ως εξής:

«Ο Αγαμέμνονας ξεκινώντας για την Τροία υποσχέθηκε στην Κλυταιμνήστρα πως, αν κυριεύσει την Τροία θα της το μηνύσει την ίδια μέρα με φωτεινή σηματοδοσία. Για το λόγο αυτό η Κλυταιμνήστρα έβαλε με αμοιβή ένα φύλακα για να προσέχει τη μετάδοση της φωτεινής σηματοδοσίας. Αυτός. όταν την είδε, της έκανε την αναφορά του και εκεί στέλνει και φωνάζει την ομάδα των γερόντων για να τους πει τη φωτεινή σηματοδοσία. Απ’αυτούς ακριβώς αποτελείται ο χορός της τραγωδίας. Αυτοί, όταν ακούσουν ψάλλουν παιάνα.

Ύστερα απ’ολίγο έρχεται και ο κήρυκας Ταλθύβιος και διηγείται τα σχετικά με το ταξίδι της επιστροφής. Ο Αγαμέμνονας έρχεται πάνω σε άρμα, τον ακολουθούσε και άλλο άρμα, όπου ήταν τα λάφυρα και η Κασσάνδρα. Ο ίδιος, λοιπόν, μπαίνει πρώτος στο παλάτι μαζί με την Κλυταιμνήστρα, ενώ η Κασσάνδρα προφητεύει, προτού μπει στο παλάτι, το θάνατο το δικό της και του Αγαμέμνονα και τη μητροκτονία του Ορέστη και ορμά, για να θανατωθεί, πετώντας από πάνω της τα στεφάνια.

Αυτό το μέρος του έργου προκαλεί θαυμασμό, επειδή προκαλεί παραξένεμα και μεγάλη λύπη. Ιδιαίτερα ο Αισχύλος παριστάνει τον Αγαμέμνονα να πεθαίνει στη σκηνή, ενώ, αποσιωπώντας τον τρόπο του θανάτου της Κασσάνδρας, τη δείχνει νεκρή και έχει παραστήσει τον Αίγισθο και την Κλυταιμνήστρα, τον καθένα από τους δύο να υποστηρίζει, σχετικά με το φόνο, περιληπτικά η μία ότι γίνεται για τη θανάτωση της Ιφιγένειας και ο άλλος για το κακό που έπαθε ο πατέρας του από τον Ατρέα.

Το έργο παραστάθηκε όταν επώνυμος άρχοντας στην Αθήνα ήταν ο Φιλοκλής, στο δεύτερο χρόνο της 80ης ολυμπιάδας. Πρώτος στο διαγωνισμό ήταν ο Αισχύλος με τις τραγωδίες «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμένιδες» και με το σατιρικό δράμα «Πρωτεύς». Χορηγός ήταν ο Ξενοκλής, από το Δήμο Αφιδνές.»

Τα του δράματος πρόσωπα είναι ο φύλακας, ο χορός, ο κήρυκας, η Κλυταιμνήστρα, ο Αγαμέμνονας, η Κασσάνδρα και ο Αίγισθος. Προλογίζει ο φύλακας, ένας υπηρέτης του Αγαμέμνονα.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ

Σ’αυτό το πρώτο, όπως και εκτενέστερα σε σχέση με τα άλλα δύο, τμήμα της τριλογίας του Αισχύλου «Ορέστεια», ο ποιητής αντλεί το θέμα του απ’τον μυκηναϊκό μυθικό κύκλο.

Στο έργο ο αρχιστράτηγος της μυθικής τρωικής εκστρατείας γυρίζει στο βασίλειό του, στις πελοποννησιακές Μυκήνες, ύστερα από την άλωση της Τροίας, ασπρόβλητος στο δεκάχρονο εκείνο μυθικό πόλεμο, θα γίνει ανυποψίαστος, θύμα καλοστημένης παγίδας από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον ερωμένο της Αίγισθο.

Η δολοπλόκα βασίλισσα θα εξαπατήσει για τις προθέσεις της το χορό των γερόντων και θα οδηγήσει τον Αγαμέμνονα, με το ξεπέρασμα των δισταγμών του, να μπει για τελευταία φορά στο παλάτι του και να γίνει θύμα της γυναίκας του, μαζί με τη μάντισσα Κασσάνδρα, την κόρη του βασιλιά Πρίαμου της Τροίας. Το έργο θα κλείσει με τη δικαιολόγηση, από την Κλυταιμνήστρα, της αποτρόπαιης πράξης της και με τις απειλές του Αίγισθου για τιμωρία όσων δε δείξουν νομιμοφροσύνη στους νέους κατόχους της εξουσίας.

Η τραγωδία αυτή εντάσσεται από τον ποιητή στην αλυσίδα των επάλληλων κύκλων του μυθικού πλαισίου των Πελοπιδών της Πελοποννήσου. Είναι η συνέχεια μιας φονικής αρχής που δε θα κλείσει με ότι γίνεται στο έργο αυτό. Ο μυθικός βασιλιάς των Μυκηνών κουβαλάει πάνω του μια προγονική κατάρα που θα την κληροδοτήσει στον κύκλο των άμεσων απογόνων του. Στο έργο κυριαρχούν οι μορφές του Αγαμέμνονα, της Κλυταιμνήστρας και του χορού. Ο πρώτος, ανυποψίαστος για ότι τον περιμένει, δίνει την εικόνα ενός ώριμου ηγέτη που δε βιάζεται να κάνει απολογισμό της εκστρατείας του. Η δεύτερη, με τη δεινή επιτήδευσή της, δεν αφήνει περιθώρια για όποιαν υποψία. Ο τρίτος, ως συλλογικό πρόσωπο, έχει μια παρουσία τόσο δυναμική όσο σε κανένα άλλο έργο της αρχαίας δραματικής ποίησης.

Κώστας Πετρόπουλος

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ


  • tweet

Leave a Reply Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Δημοφιλή
  • Τελευταία
  • Tag
  • ISTABUL FILM FESTIVAL
    ISTABUL FILM FESTIVAL

    Μαρ 08, 2014 2

  • ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ
    ΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΩΝ

    Μαρ 22, 2014 2

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ
    ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΕΝΙΚΟ

    Μαΐ 28, 2014 2

  • ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
    ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

    Οκτ 12, 2014 2

  • ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2013-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ
    ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ...

    Νοέ 03, 2013 1

  • ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ SOLARIS-ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΚΙΣΛΟΦΣΚΙ ΑΛΛΑΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
    ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ...

    Δεκ 01, 2013 1

  • ΝΕΚΥΔΑΛΛΟ
    ΝΕΚΥΔΑΛΛΟ

    Ιαν 24, 2021 0

  • THE WHALER BOY
    THE WHALER BOY

    Ιαν 18, 2021 0

  • A TALE OF TWO CITIES
    A TALE OF TWO CITIES

    Ιαν 03, 2021 0

  • A TALE OF TWO CITIES
    A TALE OF TWO CITIES

    Ιαν 02, 2021 0

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΒΟΥ: ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ
    ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΒΟΥ: ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΚΩΜΩΔΙΑ

    Δεκ 23, 2020 0

  • Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ FOCUS 2020
    Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΤΗ FOCUS 2020

    Δεκ 16, 2020 0

2013 δείτε το ενδιαφέρον σε παραγωγή Σινεμά
  • […] Ο Δήμος Αβδελιώδης, γνωστός απ’τις ταινίες μεγάλου μήκους, την περίφημη ταινία μικρού μήκο...

    6 έτη ago

  • […] Στη Θεσσαλονίκη, στο χώρο του Δημαρχείου θα δοθεί μία παράσταση με τίτλο «Λυσιστράτη-μία δ...

    6 έτη ago

  • […] Σοφοκλή (5η Εποχή Τέχνης) 10/7 «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων», Ευριπίδη (ΚΘΒΕ) 13-14...

    6 έτη ago

  • […] Πληροφορίες για την παράσταση εδώ […]...

    6 έτη ago

  • I'm gone to inform my little brother, that he should also visit this web site on regular basis to ta...

    6 έτη ago

  • Χρήσιμο άρθρο.Keeep thee gopd work

    6 έτη ago

Πρόσφατα σχόλια

  • thessalonikinfo / ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ στο ΠΛΑΤΩΝΑ, ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΗ
  • thessalonikinfo / ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ στο ΓΙΟΡΤΕΣ ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
  • thessalonikinfo / 1ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΑΣΟΥΣ στο 1ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΑΣΟΥΣ
  • thessalonikinfo / ΤΟ ΤΑΒΛΙ στο ΤΟ ΤΑΒΛΙ
  • Billie Wormald στο ISTABUL FILM FESTIVAL
Ιανουάριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Δεκ    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Ετικέτες

2013 Σινεμά
Copyright 2013 Filmandtheater / All rights reserved